ویژگی ها

سمائ و مفهوم واقعی مطابق قرآن بدون تخیلات ذهنی



مقدمه نوشتار
قرآن در موضوعات خلقت کیهان، خلقت انسان، خلقت حیات دارای جهان بینی خاص خود است و شاکله این جهان بینی کلمات کلیدی آن است. اگر ما درست این کلمات را مطابق آیات قرآن خوب درک نکنیم چهار چوب این جهان بینی را درهم می ریزیم و مانع از روشن شدن مفاهیم علمی قرآن میشویم ونا خود آگاه و سهوا قرآن را مهجور قرار میدهیم. این یک واقعیت انکار ناپذیری است که دامنگیر قرآن مجید شده است. قَالَ الرَّسُولُ یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً-30 فرقان- در قیامت حضرت رسول (ص) اکرم به خدا گلایه میکند "پروردگارا قوم من یعنی مومنین که به قرآن ایمان آورده اند این قرآن را مهجور قرار دادند.د به سایت حوزه و پایگاه اطلاع رسانی مراجعه فرمائید. این یعنی در آیات تفکر و تعقل نکردن و نظرات گذشتگان را بر قرآن ارجح دانستن و قرآن را مطابق آن نظرات ترجمه و تفسیر کردن. یک مثال بزنم و وارد آیاتی شوم که کلمه سمائ در آن آمده است.

فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ فِي يَوْمَيْنِ وَأَوْحَىٰ فِي كُلِّ سَمَاءٍ أَمْرَهَا ۚ وَزَيَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ وَحِفْظًا ۚ ذَٰلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ "پس سمائ زمین که دودی بود و برای سامان دادن آن به آن پرداختم.آیه قبل 11 سوره فصلت و اکنون همین آیه 12 سوره فصلت که در ادامه آن آمده را ترجمه میکنیم.

پس آن سمائ را در دو روز به هفت طبقه برنامه ریزی کردیم و امر خودمان را (قوانین مربوطه به آن را ) در تمام مجموعه سمائ که همان سبع السموات هفت طبقه جو زمین است) وحی کردیم واین سمائ را (جو زمین) را به زینت نور ستارگان مزین کردیم(هفت جو زمین از حالت دودی وکدر شفاف میشود تا جائی که نور ستارگان زینت بخش آن میشوند ( برای ناظر زمینی) و آن مجموعه جو زمین را محفوظ قرار دادیم و این تقدیر ( برنامه ریزی ) آن خداوند عزیز و دانا است".

این ترجمه واقعی قرآن است که دنیائی از مفاهیم علمی مطابق روز در آن نهفته است که اعجاز قرآن است و خداوند این آیه برای روزی بیان کرده که علم معیار سنجش حقانیت خداوند است و دانشمندان دنبال واقعیت های علمی هستند و میتواند دانشجوی مسلمان و غیر مسلمان را به خود جلب کند و حال به ترجمه این آیه در سایت ها نگاه کنیم من سایت دانشنامه اسلامی را انتخاب میکنم که سایتی معتبر و پر بازدید است. البته خدای نا کرده قصد اساعه ادب ندارم وصرفا نگاه انتقادی به آن است و آنهم برای خاطر شفافیت درترجمه قرآن -

"آن گاه نظم هفت آسمان را در دو روز استوار فرمود و در هر آسمانی (نظم) امرش را وحی فرمود، و آسمان (محسوس) دنیا را به چراغهای رخشنده (مهر و ماه و انجم) زیب و زیور دادیم و آن را (از ورود شیاطین) حفظ کردیم. این (نظام آسمان و زمین) تقدیر خدای مقتدر داناست. «قَضَاهُنَّ»: فعل (قَضی) به معنی: به انجام رسانید. به پایان برد. ضمیر (هُنَّ) به سماء برمی‌گردد که متضمّن معنی سماوات است. یا به (سماوات) بعد از خود برمی‌گردد. در صورت اوّل (سَبْعَ) حال (هُنَّ) و در صورت دوم تمییز و مفسّر آن است (نگا: روح المعانی، بیضاوی، ابن جُزَیّ). «أَمْرَهَا»: کار و بار مربوط به آن را. مخلوقات و موجودات و نظم و نظام آن را. «السَّمَآءَ الدُّنْیَا» (نگا: صافّات / . «مَصَابِیحَ»: چراغها. مراد کواکب است (نگا: صافّات / . «حِفْظاً»: نگاهداری. مفعول مطلق فعل محذوف (حَفِظْنَا) است که عطف بر فعل (زَیَّنَّا) است. در اصل چنین‌است: وَ حَفِظْنَاحِفْظاً. «ذلِکَ تَقْدِیرُ ...»: (نگا: انعام / ، یس / ). یادآوری: خداوند در هفت مورد قرآن، ادوار خلقت آسمانها و زمین را شش دوره ذکر فرموده‌اند (نگا: اعراف / ، یونس / هود / فرقان / ، سجده / ق / ، حدید حال تفسیر این ایه را هم ملاحظه فرمائید-. پس آن را (كه به صورت دود بود،) در دو روز در قالب هفت آسمان درآورد و در هر آسمانى امرش را وحى كرد؛ ما آسمان دنيا را به ستارگان زينت داديم و آن را وسيله‌ى حفظ (آسمان‌ها) قرار داديم؛ اين است تقدير خداى توانا و دانا
پیام ها از این آیه
پیام ها


1- خداوند آسمان را هفت طبقه قرارداده است. «فَقَضاهُنَّ سَبْعَ سَماواتٍ» ( با استناد به بند دوم  آسمان های هفت گانه منظور آسمان های بطلمیوسی است)
2- در نزد قدرت خداوند، آفرينش زمين با آفرينش آسمان‌هاى هفت‌ گانه تفاوتى نمى‌كند. هر دو را در دو مرحله آفريده است. فَقَضاهُنَ‌ ... فِي يَوْمَيْنِ‌- یعنی خلق السموات والارض در شش روزمساوی است با این دو روز بی اعتبار کردن آیات الهی؟ همان حرفی که معاندین و سروش می بافند که خدا نمی داند چه میگوید.
3- با اين كه در هر آسمانى امر و ويژگى خاصّى وجود دارد، امّا همه به يك سرچشمه وصل است. أَوْحى‌ ...
4- برنامه‌ها ى هر آسمانى از آسمان ديگر جدا است. ( «أَمْرَها» يعنى امورى كه مربوط به همان آسمان است) کجای آیه چنین حرفی زده است؟
5- هر چه ستاره ديده‌ايم و آن چه كه بعداً كشف مى‌شود، زينت‌هاى آسمانِ پايينى است و ما از آسمان‌هاى ديگر خبرى نداريم. «زَيَّنَّا السَّماءَ الدُّنْيا بِمَصابِيحَ» هر کلمه یک آیه را که بهم ارتباط مستقیم دارند را به جای دیگر وصل کردن است.
6- ستارگان، عامل حفاظت آسمان‌ها هستند. «حِفْظاً» 
7- مقدّرات الهى در دسترس هيچ كس قرار نمى‌گيرد. «تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ» 

هستى، تبلور علم و قدرت الهى است. «ذلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ»-8

9- مقدّرات الهى حكيمانه و عادلانه است. «ذلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ»


این یک مقایسه بود از برداشت های ذهنی که از نظرات گذشتان همچنان در افکار ما باقی مانده وسعی میکنیم آیات قرآن را طوری ترجمه و تفسیر کنیم که با آن نظرات مطابقت پیدا کند. در آیات 9 الی 12 سوره فصلت سه بار سمائ آورده شده و هر سه منظور جو زمین است و نه هفت آسمان بطلمیوسی منسوخ شده و ارتباط دادن خلقت کیهان در شش روز به این چهار آیه ناشی از همان تفکرات سنتی مطابق علم هزار سال قبل است. حال این چهار آیه را با هم مرور کنیم تا بدانیم واقعیت قرآنی با تفکرات ما چقدر فاصله دارد. آیات متشابه زینت علمی قرآن هستند و ما باید آنها را به جهان علم نشان دهیم و افتخار کنیم که مسلمان هستیم و چنین آیاتی در قرآن داریم و حال گلایه حضرت رسول اکرم (ص) به خداوند که قوم من یعنی مومنین قرآن این چنین قرآن مهجور قرار داده اند و سخنان رهبر معظم که برای رفع شبهات باید تلاش مضاعف کرد را همیشه به خاطر داشته باشیم." این  بود ترجمه و توضیحات آن که کل مفهوم آیه را عوض میکند. حال به آیات قبل از آن نگاه کنیم این آیات بهم پیوسته هستند

 


آیات 9 الی 12 سوره فصلت پیدایش زمین

قُلْ أَئِنَّكُمْ لَتَكْفُرُونَ بِالَّذِي خَلَقَ الْأَرْضَ فِي يَوْمَيْنِ وَتَجْعَلُونَ لَهُ أَندَادًا ذَلِكَ رَبُّ الْعَالَمِين 9- بگو آيا شما به كسى كه "زمين را در دو روز(دوره) آفريده است، كفر می ‏ورزيد و براى او همتايانى قائل می ‏شويد، اوست كه پروردگارجهانیان است".
زمین پس از جدا شدن از توده ابرخورشیدی در دو دوره خلق میشود این دو دوره از آغاز جدا شدن زمین از ابر خورشیدی تا جعل رواسی من فوقها ادامه داشته است به عبارتی تشکیل لایه بیرونی

وَجَعَلَ فِيهَا رَوَاسِيَ مِن فَوْقِهَا وَبَارَكَ فِيهَا وَقَدَّرَ فِيهَا أَقْوَاتَهَا فِي أَرْبَعَةِ أَيَّامٍ سَوَاء لِّلسَّائِلِينَ-10- در ادامه آیه قبل می آید: و قرار داد بر روی زمین رواسی (پوسته جامد زمین که ریشه در اعماق زمین دارد و نقش ایجاد تعادل در زمین را بر عهده دارد طبقات زیرین پوسته جامد مذاب و متحرک هستند و ضربه گیر زمین ) و برکت در آن قرار داد وغذای مورد نیاز درخواست کنندگان را در چهار روز(دوره) مقدر کرد یا برنامه ریزی فرمود. تا اینجا خداوند دارد پیدایش زمین را بیان میفرماید کجای آیه ارتباط با کیهان دارد. وَجَعَلَ فِيهَا رَوَاسِيَ مِن فَوْقِهَا و قرار داد بالای زمین ( زمینی که پس از دو دوره آیه قبلی دارد شکل میگیرد) پوسته جامد بر روی زمین قرار میگیرد که برکت در آن قرار داد برکت در پوسته جامد یعنی اینکه این پوسته دارای سنگ رس است که در چهار دوره غذای برای سوائ للسائلین در درون همین سنگ رس رخ میدهد که همان صلصال کالفخار است سنگ رس داغ و پخته چرا پخته برای اینکه پوسته جامد زمین از حالت مذاب به گداخته در آمده است و این کاملا با آخرین نظریه های علمی پیدایش زمین مطابقت دارد و هم با آیات دیگر قرآن. تا پایان دوره اقوات و پیدایش حیات لقد خلقنتا الانسان من صلصال من حما مسنون و ایجاد اولین نطفه حیات آسمان اولیه زمین بر اثر بر خورد خورده سیارات و شهاب سنگ های فراوان و غبار آتش فشان های فعال و آب های تیره و تار دودی و تاریک است. چگونگی پیدایش حیات در زمین حال زمان لازم برای تکامل اولین نطفه حیات که باکتری های سه گانه پر کاریوت هستند در سه دوره تاریکی های سه گانه که لازمه حفاظت از این نطفه های اولیه حیات بوده است تمام شده و باید جو زمین اکسیژن دار شود و زمینه برای پیدایش پر سلولی ها فراهم شود و آن لازمه اش ایجاد جو اکسیژن دار و سپس هفت طبقات جو زمین است. در آیه بعدی ادامه میدهد. قابل ذکر است که جو اولیه زمین یک طبقه کم قطر است و سقف ندارد و شهاب سنگ ها براحتی درون این جو سقوط میکنند. حال به ایه بعدی توجه فرمائید. به تصویر زیر نگاه فرمائید زمین در حال شکل گرفتن پس از دو دوره وپوسته جامد هم دارد شکل میگیرد.


ثمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاء وَهِيَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ اِئْتِيَا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا قَالَتَا أَتَيْنَا طَائِعِينَ- در ادامه ایه قبل :خداوند سپس به آسمان زمین میپردازد در حالی که دودی بود و در قالب تمثیلی جالب تثبیت میگردد و خطاب به هر دو میفرماید که بر این وضعیت برنامه ریزی شده قرارگیرید و آنها اطاعت میکنند. این یک تمثیل زیبای قران است درسرگذشت زمین چرا؟ زمین در پی تحولات دو دوره پیدایش خود که آن را پشت سر میگذارد تثبیت میشود و جو زمین در اثر به وجود آمدن جرم زمین میتواند دور زمین بماند و به فضا پرتاب نشود. نیروی گرانش زمین جو را نگه میدارد. به علاوه با برخوردی حساب شده و برنامه ریزی شده یک خورده سیاره بزرگ به زمین اصابت میکند و تکه ای از زمین از آن جدا و تشکیل ماه را میدهد و همزمان محور زمین 23 درجه کج میشود و همینطور ثابت میماند. این جا معنی فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ اِئْتِيَا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا قَالَتَا أَتَيْنَا طَائِعِينَ معلوم میشود .هر دو زمین و سمائ آن به تسخیر ذات باریتعالی در می ایند و تابع این امر خداوند میشوند. بنابراین جو اولیه تشکیل شده ولی یکپارچه و دودی است و خداوند آنرا در آیه سمائ مینامد و اعلام میفرماید در این زمان زمین و جو آن پایدار هستند. پس از آن سمائ زمین را قضاهن میکند. چرا فقضاهن پایان سر سامان دادن هفت جو زمین است در دو دوره در زمانی که جو زمین دارد درست میشود هنوز به دلیل وجود ئیدروژن فراوان در جو محیط جو بازی است وئیدروژن با برنامه ریزی به فضا پرتاب وجای آن اکسیژن وازت به نسبت مشخص جایگزین میشوند. جو آرام میشود و ماهیت شب و روزجای خود را باز میکنند .به مقاله دحو الارض مراجعه فرمائید.


فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ فِي يَوْمَيْنِ وَأَوْحَى فِي كُلِّ سَمَاء أَمْرَهَا وَزَيَّنَّا السَّمَاء الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ وَحِفْظًا ذَلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ- پس آسمان را در دو روز(دوره) هفت طبقه کرد و در هر آسمانى امر آن را وحى فرمود ( در هر طبقه قوانین خود را وحی کرد. قرآن ابلاغ امر را وحی مینامد و آسمان دنيا ( جو هفت طبقع ایحاد وشفاف شده را)را به چراغها ئی (نورستارگان) آذين كرد و آن را نيكو حفظ کرد. اين است قدرت خداوند دانا. خداوند در آسمان یکپارچه زمین هفت آسمان را پدید آورد و در هر طبقه مقرارت و قوانین خاصی قرار داد پس از خلقت هفت طبقه جو آسمان شفاف میشود و از روی زمین ستارگان زینت بخش آن میشوند. و دنیا زندگی روی زمین است که در آیات متعددی میتوان این مطلب را استنباط کرد. خداوند متعال پس از پرداختن به آسمان زمین که در آیه ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاء اشاره شد آنرا در هفت طبقه و دو دوره آفرید.
ایات 30 الی 32 انبیائ هم دقیقا در باره پیدایش زمین است واین دو مجموعه آیات را نباید از هم جدا کنیم وبه سلیقه خود و بر اساس تصورات ذهنی معنی کنیم این آیات به پیوسته هستند.


آیات 30 الی 32 سوره انبیائ


اوَلَمْ يَرَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ كَانَتَا رَتْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاء كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ أَفَلَا يُؤْمِنُونَ
"آيا كسانى كه كفر ورزيدند نمی بینند كه آسمانها و زمين (جو زمین و زمین) هر دو به هم پيوسته بودند و ما آن دو را از هم جدا ساختيم و هر چيز زنده‏اى را از آب پديد آورديم آيا باز هم ايمان نمیآورند"-30 انبیا.به تصویر زیر ناه فرما ئید

کانتا رتقا موید این است که دو پدیده جهان مادی بوده اند که بهم پیوسته بودند وخداوند آنها را ازهم باز کرد. ارتباط دادن کانتا رتقا به کیهان بر خلاف نظر قران وغیر علمی است چرا که کیهان بهم پیوسته نبود که باز شود بلکه ازعدم بوجود آمد. تمامی مفسران محترم قرآن از دو چیز بهم پیوسته صحبت کرده اند که وجود داشته است. علامه طباطبائی منظوراز فتق را ازهم جداسازی یا متمایز کردن دو پدیده که وجود داشته اند تفسیر کرده است. با استناد به دو آیه بعدی که درحقیقت دنباله این آیه است خداوند موضوع ایجاد رواسی را مطرح میفرماید و آسمان ها و زمین دراین آیه زمین وهفت جو آن میباشد به ادامه آن در دو آیه بعدی و سیاق آنها توجه فرمائید. براساس این آیه زمین در آغاز پیدایش توده بهم پیوسته ویکپارچه بود گلوله ای مذاب و خداوند متعال آنرا ازهم جدا کرد وسپس در آن آب را آفرید (موید این است که منظور آیه هفت جو زمین و زمین است) و از آب حیات را ایجاد کرد زیرا حیات تمامی موجودات زنده از آب است.

وَجَعَلْنَا فِي الْأَرْضِ رَوَاسِيَ أَن تَمِيدَ بِهِمْ وَجَعَلْنَا فِيهَا فِجَاجًا سُبُلًا لَعَلَّهُمْ يَهْتَدُونَ 31 انبیا و ادامه آیه میفرماید در زمين رواسی (پوسته جامد زمین) را نهاديم تا زمين را نجنباند و در آن راههايى فراخ پديد آورديم باشد كه راه يابند. پیوستگی این دو آیه بهم کاملا واضح است. پس از جدا کردن این دو ازهم پوسته جامد و جو زمین تفکیک شدند. وسمائ در ایه بعدی که دنباله این آیه است

وَجَعَلْنَا السَّمَاء سَقْفًا مَّحْفُوظًا وَهُمْ عَنْ ایاتها معرضون انبیائ 32 زمین در آغاز بصورت توده عظیم گازی یکپارچه از خورشید جدا شد و از این آیات چنین بر می آید که ابتدا زمین شکل میگیرد و سرد میشود و پوسته جامد تشکیل لایه بیرونی را میدهد و برای جو زمین حفاظ قرارداده میشود. از این جهت قران مجید از کلمه رواسی استفاده کرده است و بعد از آن زمین دارای آسمان جدا از لایه بیرونی میشود خداوند میفرماید چرا در این آیات به دیده بصیرت نگاه نمیکنید .در کلمه معرضون دقت نمائیم این معنی استنباط میشود این پدیده ها که آیات خداوند است را میبینید ولی روی برمیگردانید. بنابراین آیات 30 الی 32 بهم پیوسته است وهمه درباره زمین وتحولات ان سخن میگوید .به تصویر زیر توجه فرمائید این یک نمونه از آیات بیشماری است که سمائ را جو زمین نامیده است در ادامه مقاله قسمت دوم به سایر آیات اشاره میکنیم. این مطالب را از آیات قرآن و مقایسه با علم روز بیان کرده ام که دقیقا مطابق آخرین نطریه علمی روز است -سید محمد تقوی اهرمی 15/8/1398

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن

لیست آخرین مقاله های اضافه شده

امارگیر سایت