ویژگی ها

سمائ و مفهوم واقعی آن در قرآن بدون تخیلات ذهنی قسمت دوم

 

مقدمه نوشتار


در قسمت اول این مقاله آیات 9 الی 12 سوره فصلت وآیات 30 الی 32 سوره انبیائ مورد بررسی قرار گرفت. در هزار سال قبل که علوم طبیعی گستره زیادی نداشت هر فرد دانشمند میتوانست با خواندن کمتر از صد جلد کتاب به تمام علوم جهان آن زمان از جمله علوم طبیعی و فلسفه و پزشکی اختر شناسی و سایر مسلط شود. از این جهت به محض اینکه دانشمندان صدر اسلام با فرهنگ یونان که مهد تمدن آن زمان بود آشنا شدند سعی کردند آیات متشابه قرآن در خلقت انسان و خلقت کیهان و سایر آیات علمی قرآن را مطابق علم آن زمان تفسیر کنند. ابن عباس، ابن کثیر بنیان گذارعلم تفسیر قرآن بودند. ابن عباس تلاش خستگی ناپذیر برای معانی کلمات متشابه در قرآن انجام داد وکلمات را برحسب دانستنی های علمی آن زمان و فرهنگ عرب معنی کردند. البته حدود صد سال بعد از فوت ابن عباس شاگردان آن جناب نظرات ایشان را در معانی کلمات سموات و سمائ منی صلب و ترائب، تراب، صلصال، حما مسنون و امثالهم را تعریف کردند و تمامی مفسرین بعد از آنها پایه تفسیر قرآن را بر آن بنا نهادند. روایات و احادیث بسیاری در ارتباط با این کلمات خلق شدند. مفسرین صد الی دویست سال بعد از اسلام لغات بسیاری را تعریف کردند و به لغویون قدیم معروف شدند و امروزه هم اگر سر نخ تفاسیر را دنبال کنیم به همان تعاریف قدیم وصل هستند. با پیشرفت شگفت انگیزعلوم طبیعی و زمین شناسی و اختر شناسی آیات متشابه و علمی قرآن همچنان به همان نظرات کهن وابسته هستند و مفسرین ومترجمین همه یک حرف میزنند و همه حرف و تعاریف آنها برای معاندین و مخالفین قرآن حجت شده که این ها را قرآن بیان فرموده و امثال سروش و مثلا دکتر سها به آیات قرآن استناد نمیکنند و تفاسیر را اصل میدانند و البته آقای سروش که اینجانب در آلمان و در سمینارهای انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا ایشان را خوب می شناختم و سایر اسلام شناسان دیگرهم همینطور و ایشان به آیات قرآن بسیار آشنا است ولی ازهمان وقت اعتقادی به قرآن نداشت و اکنون از بی اطلاعی نسل جوان و دانشجو به قرآن برای تخریب اسلام سوئ استفاده میکند. نظرایشان در باره سموات چنین بیان میکند:


" ماجرای هفت آسمان از این‌ها هم روشن‌ تر است، بدون استثناء همه مفسران پیشین آن را به روانی و آسانی بر تئوری‌های هیئت بطلیموس تطبیق می‌کردند (و چرا نکنند؟ همه ظواهر بر آن دلالت دارد) و فقط در قرن نوزدهم و بیستم است که مفسران جدید قرآن (عرب و غیرعرب) به فکر تفسیر تازه‌ای از این آیات آن هم در پرتو معارف جدید می‌افتند".


اساس قضاوت ایشان نظر مفسران است و نه قرآن و او آگاهانه ماموریت خود را به خوبی پیش میبرد. اینکه میگوید همه ظواهر بر آن دلالت دارد در لفافه میخواهد بگوید قرآن این را میگوید. حال به سایت های پر بازدید سری میزنیم و مطابق نظر آنها به آیات میپردازم .هر آیه که مقاله ای مفصلتر در باره آن نوشته ام به آن مقاله لینک میدهم . البته خواهشی که از خوانندگان محترم دارم سایت من را معرفی نمایند تا علاقمندان بتوانند مستقیم به سایت من مراجعه کنند زیرا اکثرعناوین مقالات من در موتور جستجو وجود ندارد و موتور جستجو میداند که کدام اطلاعات را در اختیار طالبین معانی کلمات قرار دهد و در حقیقت موتور های جستجو هرکدام با سیاست های خود مطالب را در اختیار میگذارند و جوینده را به آن سو هدایت میکنند.
سمائ در قرآن جو زمین و کل طبقات جو زمین هم سمائ آورده شده است درحقیقت خداوند سمائ که طبقه اول جو زمین است و باران از آن نازل میشود و رزق و روزی موجودات زنده به آن و زمین خاک کشاورزی و زیر خاک تحت الثری محل فعالیت دابه ریز جنبندگان در آن وابسته است را هفت طیقه آسمان (کل سموات) به عنوان جو زمین آورده است  چرا که بقیه شش طبقه جو حفاظ این سمائ هستند. حیات زمین به طبقه اول سمائ، سبع السموات (هفت جو زمین )و زمین که معنی خاک است  وابسته است.به قسمت اول این مقاله و آیه 12 سوره فصلت مراجعه فرمائید. معنی دیگر سمائ فضا است که کیهان در آن قرار دارد و نه کیهان مانند والسمائ ذات الحبک ذات سمائ شبکه شبکه است. فضای کیهان. کیهان در قرآن یکی دیگر از معانی سموات و الارض است که مفهوم آن را باید از سیاق آیه بیرون آورد. در مقالات خلقت کیهان در شش روز و بررسی انبساط کیهان وخلقت کیهان از هیچ مفصل شرح داده ام.دو آیه ای که بصراحت سموات والارض را جو زمین میداند را ابتدا بررسی کنیم.


سموات والارض به معنی جو زمین


تَنزِيلُ الْكِتَابِ مِنَ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ- اِنَّ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ لَآيَاتٍ لِّلْمُؤْمِنِينَ- وَفِي خَلْقِكُمْ وَمَا يَبُثُّ مِن دَابَّةٍ آيَاتٌ لِّقَوْمٍ يُوقِنُونَ - وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ وَمَا أَنزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّمَاء مِن رِّزْقٍ فَأَحْيَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَتَصْرِيفِ الرِّيَاحِ آيَاتٌ لِّقَوْمٍ يَعْقِلُونَ- تِلْكَ آيَاتُ اللَّهِ نَتْلُوهَا عَلَيْكَ بِالْحَقِّ فَبِأَيِّ حَدِيثٍ بَعْدَ اللَّهِ وَآيَاتِهِ يُؤْمِنُونَ- وَيْلٌ لِّكُلِّ أَفَّاكٍ أَثِيمٍ يَسْمَعُ آيَاتِ اللَّهِ تُتْلَى عَلَيْهِ ثُمَّ يُصِرُّ مُسْتَكْبِرًا كَأَن لَّمْ يَسْمَعْهَا فَبَشِّرْهُ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ –آیات 1 الی 8 سوره جاثیه- این آیات یک مجموعه بهم پیوسته آیات است که بهم وابسته هستند که به تلک آیات نتلوها که نتیجه آن است بر میگردد.جدا کردن این آیات از هم عملی خلاف مشی و محکوم است. این را خداوند میفرماید لطفا در خواندن این آیات تفکر و تعقل فرمائید.


ترجمه این آیات از سایت دانشنامه اسلامی نقل میگردد.


این کتاب (عظیم الشّأن قرآن) از جانب خدای مقتدر حکیم نازل گردیده است.
همانا در خلقت آسمانها و زمین برای اهل ایمان آیات و ادلّه‌ای (از قدرت الهی) پدیدار است
و در خلقت خود شما آدمیان و انواع بی‌شمار حیوان که در روی زمین پراکنده است هم آیات و براهینی (از قدرت حق) برای اهل یقین آشکار است.
و نیز در رفت و آمد شب و روز و آنچه خدا از آسمان روزی (برای خلق از برف و باران) می‌ فرستد و زمین را پس از خزان مرگ دیگر بار بدانها زنده می‌سازد و در وزش بادهای عالم، در همه این موجودات برای خردمندان جهان آیاتی (از قدرت صانع) پیداست.
اینها آیات خداست که ما بر تو به حق تلاوت می‌کنیم، پس بعد از خدا و آیات روشن او دیگر به چه برهان ایمان می‌آورند؟
آن که آیات خدا را که بر او تلاوت می‌شود شنیده و بر تکبر و طغیان اصرار می‌کند چنانکه گویی هیچ آیات را نشنیده است، چنین کسانی را به عذاب دردناک بشارت ده


نقد ترجمه بالا که از چند مترجم نقل کرده است


ایراداتی که بر ترجمه این آیات وارد است را نقل میکنم.

اول ان فی السموات ولارض را اینطور ترجمه کرده اند- همانا در خلقت آسمان ها و زمین در صورتیکه از خلقت در آیه  نامی برده نشده .هر چه در آسمانها ( هفت طبقه جو زمین و زمین) وجود دارد معنی میدهد با آوردن کلمه خلقت در آیه بافت معانی آیه عوض میشود وهر کدام آیات از هم تفکیک میشوند و خواننده قرآن متوجه نمیشود که منظور خداوند چیست و زمینه را برای سوق دادن تصور به سموات بطلمیوسی فراهم میشود.


"و" عطف به آیه گذشته دارد از جمله چیز هائی که در جو زمین هست یکی یکی شرح میدهد و آنها را آیات خداوند مینامد.

دوم در خلقت خودتان و پراکنده کردن دابه-وَمَا يَبُثُّ مِن دَابَّةٍ- را چنین معنی شده-انواع بی‌شمار حیوان که در روی زمین پراکنده است. دابه شامل انسان، پرندگان، و چارپایان نمیشود به مقاله دابه ونقش آن در خلقت حیات مراجعه فرمائید.

سوم - اختلاف شب و روز یعنی اختلاف در زمان شب و روزکه به کج بودن 23 درجه ای محور زمین و بقائ حیات وابسته به آن است معنی میدهد و نه اینکه شب تاریک است و روز روشن و آنچه خداوند از سمائ باران نازل میکند و رزق و روزی به آن وابسته است. با آن خاک مرده را زنده میکند.

چهارم - تَصْرِيفِ الرِّيَاحِ- همچنین چرخش باد و هوا که بخار آب را بالا میبرد و بصورت ابر در میآورد و سپس به باران تبدیل میشود و نازل میگردد و چرخش دارد و از اعجاز کلام خدا است که عام هوا شناسی تنها دو الی سه قرن آنرا کشف کرده است. که اینطور ترجمه شده و در وزش بادهای عالم، در همه این موجودات- همه آیاتی هستند برای کسانیکه فکر و عقل خود را به کار میبرند. این آیات را یکی یکی نام برده شد حال نتیجه گرفته میشود.

این آیات ( نشانه های خداوند در جو زمین) برای توی پیامبر (ص) تلاوت گردید.(همه آیات خدایند). پس به کدام، حدیث بعد الله (قرآن که اول آیه بصورت کتاب نازل شد) و یا این آیاتی که در بالا تذکر داده شد ایمان می آورند. حدیث بعد الله پس بعد از خدا ترجمه شده که درست نیست. حال میفرماید وای بر فک کنندگان گناهکار. فک دروغ گفتن معنی نمی دهد. فک رهن را شنیده ایم یعنی قرار داد و حقی که امضائ شده را از اعتبار انداختن. کسانی که این آیات متشابه را که خداوند برای ما خواند را فک کنند یعنی از اعتبار بیاندازند. کی این کار را میکند، آنهائی که آیات خدا بر آنها تلاوت میشود و بر تصورات ذهنی خود مصرانه با تکبر پافشاری میکنند گوئی آین آیات را نشنیده اند آنها را به عذابی بشارت ده. وَإِذَا عَلِمَ مِنْ آيَاتِنَا شَيْئًا اتَّخَذَهَا هُزُوًا أُوْلَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِينٌ ادامه همان آیات است چون چیزی از آیات ما را یاد گرفتند( مانند جناب سروش) شروع به مسخره کردن آیات خدا می پردازند برای آنها هم عذابی در نظر گرفته شده.
از این آیات چنین استنباط میشود که هرچه در سموات الارض هست که اشاره شد همه در جو زمین وجود دارند و نه در کیهان، قرآن هم در همین جو زمین و زمین که دنیا و حیات و محل زندگی است نازل شده.
خداوند در آیات 85 الی 87 سوره حجر میفرماید.


وَمَا خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَ مَا بَیْنَهُمَا إِلاَّ بِالْحَقِّ وَإِنَّ السَّاعَةَ لآتِیَةٌ فَاصْفَحِ الصَّفْحَ الْجَمِیلَ- إِنَّ رَبَّكَ هُوَ الْخَلاَّقُ الْعَلِیمُ- وَلَقَدْ آتَیْنَاكَ سَبْعًا مِّنَ الْمَثَانِی وَالْقُرْآنَ الْعَظِیمَ


ما سموات والارض و آنچه که بین آنها است (که در آیات فوق اشاره شد) را جز به حق (با برنامه ریزی هدفمند) نیآفریده ایم یقینا قیامت فرا میرسد پس به خوبی صرفنظر کن (از عملکرد کافران که در داستانی بیان فرموده) که خداوند متعال خلاق و دانا است. در حقیقت ما به تو(حضرت رسول اکرم-ص) سبعا من المثانی (هفت جو زمین که حیات در آن است) و آیات بیشمار خداوند در آن است و قرآن عظیم عطا کردیم آیه زیر این مفهوم را بیان میفرماید. سبع المثانی هفت جو زمین است. آیه زیر این مطلب را تائید میکند.


ٱللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ ٱلْحَدِیثِ كِتَٰبًۭا مُّتَشَٰبِهًۭا مَّثَانِىَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ ٱلَّذِینَ یَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلِینُ جُلُودُهُمْ وَقُلُوبُهُمْ إِلَىٰ ذِكْرِ ٱللَّهِ ۚ ذَٰلِكَ هُدَى ٱللَّهِ یَهْدِى بِهِۦ مَن یَشَآءُ ۚ وَمَن یُضْلِلِ ٱللَّهُ فَمَا لَهُۥ مِنْ هَادٍ-24 زمر-
خداوند قرآن را فرستاد که بهترین حدیث است، کتابی که آیاتش متشابها المثانی دارد (متشابهات آن در طبیعت و در معرض دید قراردارد که با دیدن آنها ) با ثنای مکرر خدا، خدا ترسان را لرزه بر اندام افتد و باز آرام یابند و دلهایشان به ذکر خدا مشغول گردد. این (کتاب) همان هدایت خداست که هر که را خواهد به آن رهنمود فرماید، و هر کس را خدا به گمراهیش واگذارد دیگر هیچ هدایت کننده‌ای نخواهد داشت. آیه دیگر که سموات والارض جو زمین است. مومنین در گردش زمین تمامی مظاهرحیات را آیه خدا میدانند وبا دیدن آن میگویند تبارک الله احسن الخالقین وشاد میشوند وقوت قلب وافزایش ایمان را در بر دارد واین یک ذکر خداوند است

خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بِالْحَقِّ يُكَوِّرُ اللَّيْلَ عَلَى النَّهَارِ وَيُكَوِّرُ النَّهَارَ عَلَى اللَّيْلِ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ كُلٌّ يَجْرِي لِأَجَلٍ مُسَمًّى أَلَا هُوَ الْعَزِيزُ الْغَفَّارُ 5 زمر
آسمانها و زمین را به حق بیافرید شب را بر روز و روز را بر شب می پوشاند و خورشید و ماه را مسخر خود گردانید و هر یک تا زمانی معین در حرکتند آگاه باش که اوست پیروزمند و آمرزنده- این جو زمین است که شب و روز را عیان میکند. خداوند شب و روز را به جای زمین در کنار ماه و خورشید میآورد. حیات در زمین برای خداوند متعال از اهمیت ویژه ای بر خور دار است.


وَكَأَيِّن مِّن آيَةٍ فِي السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ يَمُرُّونَ عَلَيْهَا وَهُمْ عَنْهَا مُعْرِضُونَ- چه بسیار آیات خداوند در هفت جو زمین و زمین است که شما مکررا از کنار آنها عبور میکنید در حالی رویگردان هستید وبه آنها توجه نمی کنید.105 سوره یوسف.اگر سموات و الارض جو نباشد چگونه ما مکرارا بر آنها یمرون میکنیم و توجه به آنها به عنوان آیات خدا نمیکنیم .همه این آیات موید آیات 1 الی 8 سوره جاثیه است.

سموات به عنوان هفت طبقه جو زمین

الله الَّذِي رَفَعَ السَّمَاوَاتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا ۖ ثُمَّ اسْتَوَىٰ عَلَى الْعَرْشِ ۖ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ ۖ كُلٌّ يَجْرِي لِأَجَلٍ مُسَمًّى ۚ يُدَبِّرُ الْأَمْرَ يُفَصِّلُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُمْ بِلِقَاءِ رَبِّكُمْ تُوقِنُونَ- سوره الرعد (2) خداوند هفت طبقه جو زمین را بدون هیچ ستون قابل رویت بالا برد و خورشید و ماه را مسخر خود ساخت و همه آنها تا اجل مقرر در حرکت هستند. امر خود را در آنها تدبیر میکند و این چنین آیات خود را بیان میکند تا به لقائ خداوند یقین حاصل کنید. جو زمین سنگین است و میلیون ها میلیارد تن وزن دارد و در اثر نیروی گرانش که از جرم زمین است و نیروی دافعه که یکدیگر را در حال تعادل خنثی میکنند وهر دو نیرو هستند و نا مرئی .گرانش اگر به تنهائی باشد همه این سنگینی به زمین سقوط میکند و سرعت حرکت زمین بدور خود و بدور خورشید و مجموعه منظومه شمسی هم با حرکت سریع بدور کهکشانها در حرکتند و برنامه ریزی قضاهن خداوند متعال این چنین برنامه ریزی کرده است که نیروی دافعه بر اثر حرکت ونیروی گرانش جاذبه برای نگه داشتن این حجم عظیم و سنگین جو تعادل بر قرار گردد وهمه چیز در کیهان بر قسط اینجا تعادل معنی میدهد استوار وپا برجا هستند. شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ وَالْمَلَائِكَةُ وَأُولُو الْعِلْمِ قَائِمًا بِالْقِسْطِ ۚ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ-خدا به یکتایی خود گواهی دهد که جز ذات اقدس او  خدایی نیست، و ملائکه (قوانین واسباب طبیعت) و دانشمندان نیز گواهی میدهند که اساس برنامه خداوند متعال بر قسط استوار است و هو العزیز الحکیم.

خَلَقَ السَّمَاوَاتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا ۖ وَأَلْقَىٰ فِي الْأَرْضِ رَوَاسِيَ أَنْ تَمِيدَ بِكُمْ وَبَثَّ فِيهَا مِنْ كُلِّ دَابَّةٍ ۚ وَأَنْزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَنْبَتْنَا فِيهَا مِنْ كُلِّ زَوْجٍ كَرِيمٍ- سوره لقمان (10)-خداوند سموات را بدون هیچ ستون دیدنی خلق کرد و پوسته جامد زمین را بر روی زمین قرارداد برای تثبیت و تعادل زمین در حرکت آن وریزجنبندکان را در چوسته جامد زمین پراکنده کرد.ا ینکه میفرماید برای اینکه شما را تکان ندهد در 1400 سال قبل که تصور میکردند که زمین ثابت است و خورشید در حرکت بیان گر حرکت زمین است که پوسته جامد لرزه گیر است و ما حرکت ان را احساس نی کنیم ونزول باران درسمائ طبقه باران زا در هفت طبقه جو زمین. آیات در این باره فراوان است .اکنون به چند آیه سبع السموات می پردازیم.

أَلَمْ تَرَوْا كَيْفَ خَلَقَ اللَّهُ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ طِبَاقًا - وَجَعَلَ الْقَمَرَ فِيهِنَّ نُورًا وَجَعَلَ الشَّمْسَ سِرَاجًا نوح17
ایا نمی بینید که خداوند چگونه هفت آسمان را طبقه طبقه رویهم قرار داد ودر آن (جو زمین) ماه را نورانی و خورشید را چراغ فروزان قرار داد. ماه و خورشید نمی توانند در هفت اسمان منسوخ شده کیهان روشنی بخش باشند. خورشید اطراف خودش را نمی تواند روشن کند و فقط در جو زمین نور خورشید با برخورد با ملکول های هوا میتواند چراغ باشد


الَّذي خَلَقَ سَبْعَ سَماواتٍ طِباقاً ما تَري‏ في‏ خَلْقِ الرَّحْمنِ مِنْ تَفاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصر هَلْ تَرَىٰ مِنْ فُطُورٍ 67 ملک- خداوند است که هفت جو زمین را طبقه طبقه قرار داد.ایا در این خلقت خدای نعمت دهنده خللی میبینید پس بنگرید که هیچگونه شکافی در آن نیست. کسانیکه این دو آیه کاملا روشن و واضح که سبع السموات به عنوان هفت جو زمین است را میخوانند و آن را هفت اسمان بطلمویوسی مطابق تصورات خود تفسیر میکنند و با تکبر حاضر نیستند نظر خود را اصلاح کنند. مشمول وَيْلٌ لِّكُلِّ أَفَّاكٍ أَثِيمٍ يَسْمَعُ آيَاتِ اللَّهِ تُتْلَى عَلَيْهِ ثُمَّ يُصِرُّ مُسْتَكْبِرًا كَأَن لَّمْ يَسْمَعْهَا فَبَشِّرْهُ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ میشوند.


سمائ به عنوان طبقه اول زمین که باران زا است.


آیات فراوانی در قرآن داریم که سمائ را محل نزول باران میداند و ما به این آیه بسنده میکنیم و به معانی دیگر سمائ می پردازیم.آیه 14 سوره ابراهیم
اللَّهُ الَّذی خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَراتِ رِزْقاً لَکُمْ وَ سَخَّرَ لَکُمُ الْفُلْکَ لِتَجْرِیَ فِی الْبَحْرِ بِأَمْرِهِ وَ سَخَّرَ لَکُمُ الْأَنْهار-خداوند است که سموات الارض (جو زمین) را خلق واز سمائ آبی نازل فرمود و از آن آب باران رزق و روزی شما مقرر داشت و حرکت کشتی در دریا را به امر خود مسخر شما ساخت و رود خانه ها هم همینطورمسخر شما گردانید.


ولقد زیینا السمائ الدنیا بمصابیح وجعلناها رجوما للشیاطین واعتدنا له عذاب السعیر. دنیا محل زندگی انسان در داخل کره زمین است که خداوند حیات و موجودات زنده را خلق کرد واعمال انسان در همین جا انجام میشود و دنیا اکثرا با آخرت آمده است. براساس کدام آیه ما دنیا را کیهان دور بر خودمان دانسته ایم. گذشتگان زمین را بی حرکت و خورشید را متحرک میدانستند و تصور میکردند هر چه بالای سر ما قرار دارد همه سمائ کیهان است . آنها به پائین زمین اعتقاد نداشتند و نمی دانستند که زمین میچرخد امروزه همه میدانیم که کیهان بالا و پائین ندارد. بعلاوه ما در قسمت افقی مقابل خورشید جای خودمان را عوض میکنیم و بالای زمین قرار نداریم که بالا را سمو بنامیم و سمائ هم بالا معنی کنیم در ایات قرآن همو معانی بیرون نمی اید. بنابراین سمائ الدنیا همین جو زمین است که همیشه بالای سرما قرار دارد. خداوند جو زمین را به زینت نور ستارگان مزین کرد و حفاظی دور آن قرار داد و اگر شهاب سنگی بخواهد به داخل جو زمین وارد شود فورا آتش میگیرد و متلاشی میشود. جو زمین با وجود ملکول های هوا در جو زمین میدرخشند. به آیه 17 مومنونهم نظری بیندازی.به مقاله زینا سمائ الدنیا مراجعه فرمایید
وَلَقَدْ خَلَقْنَا فَوْقَكُمْ سَبْعَ طَرَائِقَ وَ مَا كُنَّا عَنِ الْخَلْقِ غَافِلِينَ- در حقیقت ما بالای سر شما هفت طرق مختلف قرار دادیم ما در خلقت حیات و حفاظ آن غافل نیستیم.


سمائ به معنی فضا خارج از جو زمین


در چند مورد در قرآن سمائ به معنی فضا آمده که اشاره به یک واقعه علمی دارد و مانند والسمائ ذات الحبک، وَالسَّمَاءِ ذَاتِ الْبُرُوجِ، وَالسَّمَاءَ بَنَيْنَاهَا بِأَيْدٍ وَإِنَّا لَمُوسِعُونَ، كَأَنَّما يَصَّعَّدُ فِي السَّماء


سمائ که ذات آن بر شبکه شبکه است. و قسم به فضا که ذات آن بر اشکال ستارگان قرار داده شده. و فضا را با قدرت خود بنیان گذاردیم و آنرا همچنان توسعه میدهیم. مانند صعود به فضا است هر چهار مورد به چهار واقعه مهم علمی اشاره دارد که هر کدام به مقاله جدا گانه نیاز دارند. ما در قرآن سمائ حقیقی و مجازی نداریم سموات خارج از جهان مشهود هم نداریم .همه این ها تخیلات ذهنی است.

مثالی بزنیم. وَفُتِحَتِ السَّمَاء فَكَانَتْ أَبْوَابًا در سوره نبائ آمده که اشاره به بر چیده شدن زمین دنیا و برداشته شدن جو زمین و روان شدن کوه ها در اثر نزدیک شدن خورشید به زمین است که در آیه واذا لبحار سجرت هم به آن وضعیت اشاره شده است جو زمین سقف محفوظ دارد هیچ شکافی در آن دیده نمیشود.

الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ طِبَاقًا مَّا تَرَى فِي خَلْقِ الرَّحْمَنِ مِن تَفَاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرَى مِن فُطُورٍ-خداوند است که هفت جو زمین را طبقه طبقه رویه خلق کرد آیا در خلقت خدای رحمن هیچ نقصانی میبینی بازبنگر شکافی در آن وجود دارد (رخنه ای در آن میبینی) اشاره به سقف جو زمین قابل رویت است که سقف محفوظ دارد. قبل از قیامت منظومه شمسی بر داشته میشود جو زمین بصورت دودی در می اید و سقف برداشته میشود .همه اش درب میشود. اصطلاح کاملا باز است و اشاره به همین زمین دنیا دارد. تصورات ذهنی است که این آیه را به اتصال عالم مادی به عالم معنوی معنی کرده اند. گشوده شدن آسمان معنوی و اتصال عالم انسانی به عالم ملکوت و فرشتگان است؟ عالم ملکوت و ملائکه همین جهان مادی است همه ملائکه در این جهان به فعالیت مشغولند. و سموات والارض جو زمین و کیهان ملک خدا است. آیه دیگری که خداوند انسان مومن را مثال میزند که مانند درخت طیبه است که اصل آن که ریشه آن است در داخل زمین و فرع آن بالای خاک که در جو زمین است قرار دارد.به مقاله عظمت انسان در کیهان مراجعه فرمائید.

وَأُدْخِلَ الَّذِينَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ تَحِيَّتُهُمْ فِيهَا سَلاَمٌ-
أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاء
تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا وَيَضْرِبُ اللّهُ الأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ

آیه اول در توصیف انسان مومن است و در آیه بعد میفرماید، نمی بینی که خداوند چگونه مثل میزند. کلمه طیبه مانند(فرد مومن) درختی است که اصل آن ثابت و استوار است (اصل انسان مانند درخت ریشه در زمین دارد وثابت است) و فرع آن در فضا ولی میوه آن باذن خدا بیرون میآید (میوه انسان مومن است) و این مثالها برای مردم میزند تا در باره آن تفکر کنند و کلمه طیبه انسان مومن و کلمه خبیثه هم تمثیلی برای انسان کافر، پوشاننده حق است. هدف خلقت انس و جن عبادت پروردگار است که ثمره آن انسان مومن است.آیه 6 زمر

الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى‏ -خدای رحمت دهنده که بر بر مدیریت (خلق حیات) استیلا یافت

لَهُ مَا فِى السَّمَوَاتِ وَمَا فِى الْأَرْضِ وَمَا بَیْنَهُمَا وَمَا تَحْتَ الثَّرَى- هر آنچه که در جو زمین است وهر آنچه که در زمین است (روی خاک) وهرچه بین این دو وهمچنین هر آنچه که در زیر خاک است به او تعلق دارد. اشاره به مجوعه حیات است جو زمین از باران تا پرندگان وحشرات که نزدیم خاک پرواز میکنند ، ورزیر خاک که غوغای حیات در آنجا توسط بند پایان حشرات باکتری ها نماتد ها که همه در آماده سازی وتجزیه مواد الی برای جذب گیاهان فعالیت دارند و گیاهان هم اکسیژن حیات را تامین میکنند‏

وَإِن تَجْهَرْ بِالْقَوْلِ فَإِنَّهُ یَعْلَمُ السِّرَّ وَأَخْفَى- فرقی نی کند آهسته یا بلند حرف بزنید خداوند اسرار شما واز آن مهمتر را میداند. بنابراین اینجا هم سموات جوزمین است در آیات تفکر کنیم

جو زمین از طبقه اول هفت جو زمین که اکسیژن دارد و حیات موجودات در داخل آن است و تا خاک کشاورزی ادامه دارد و زیر خاک هم تحت الثری است. در خاتمه به یک آیه زیبا اشاره کنم و آن محدوده ملک خداوند در جو زمین که محل زندگی دنیا و اعمال ما است و خداوند با آخرت مقایسه و برابر دانسته است.در این ایه ملکوت خداوند را معرفی میکند. شالوده موضوعات قرآن وقایعی است که در سبع السموات اتفاق می افتد یعنی در مجموعه هفت اسمان تا سطح زمین و زیر خاک که حیات ریز جنبندگان ادامه دارد.و خداوند برای عظمت خلقت خود به خلقت کیهان و انبساط ان هم اشاره کوتاهی دارد. تمامی کلمات سموات والارض در سوره آل عمران منظور جو زمین است. به آنها مراجعه فرمائید .تمام تمثیل ها و داستان ها به همین محدوده محل زندگی ما بر میگردد و حتی آخرت هم در زمین است ولی زمینی دیگر با همین مختصات و حیات آن.
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَلَهُ الْحَمْدُ فِي الْآخِرَةِ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْخَبِير- حمد و سپاس مخصوص خداوند صاحب طبقات جو و هر چه در آن است و زمین و هرچه که در آن است و آخرت است که اوحکیم ودانا است. دنیا و آخرت هم در آیات قرآن باهم میآید دنیا محل زندگی اکنون ما و آخرت محل زندگی بعد از مرگ است. همه ملک خدایند. ملکوت سموات والارض همین ها هستند که له مافی السموات هر چه در سماوت جو زمین است ملک اوست.

قُلْ مَن رَّبُّ السَّمَاوَاتِ السَّبْعِ وَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ - بگو پروردگار آسمانهاى هفتگانه (جو زمین و زمین که حیات در آن قرار دارد) و پروردگار عرش بزرگ (مدیریت کل کائنات) كيست در این آیه عرش عظیم میتواند کل کیهان معنی بدهد و یا مدیریت عظیم حیات در زمین. ایات که سموات والارض به معنی جو هقت طبقه زمین منظور است فراوان است. ما به این آیات بسنده میکنیم سید محمد تقوی اهرمی 21 آبان 1398

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن

لیست آخرین مقاله های اضافه شده

امارگیر سایت