ویژگی ها

توهم سموات وسمائ قرآن در علم خیال

مقدمه نوشتار


برای دانستن واقعیت خلقت کیهان، خلقت زمین و درون آن حیات، نقش هفت طبقه جو زمین در بقائ حیات از دیدگاه قرآن میبایستی به مفاهیم درست کلمات کلیدی آنها در هر آیه دست یافت. انسان درون کره زمین زندگی میکند و اعمال ما انسان ها و همه تحولات حیات بر اساس جهان بینی قران تحت نظر ذات باریتعالی است. خداوند از رگ گردن انسان به خود انسان نزدیک تر است. اصطلاحی است که قرآن برای بیان حضور در صحنه زندگی انسان است که آن را حیات دنیا نامیده است. لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ وَ نَعْلَمُ ما تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرید- ما انسان را خلق کرده ایم و از وسوسه های نفسانی او آگاهیم و ما به او از رگ گردن او هم نزدیک تریم. این موید این نظر است که انسان واعمال او برای برنامه ریزی از پیش تدوین شده خداوند حائز اهمیت زیاد است. خداوند کیهان را که خلق کرد برنامه ریزی و مد یریت او بر ایجاد اب و حیات بود و کان عرشه علی المائ-خلقت کیهان در شش روز- آغاز خلقت انسان با آغاز خلق ماده شروع شده است حضرت ابراهیم میفرماید وَمَا لِيَ لَا أَعْبُدُ الَّذِي فَطَرَنِي وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ چرا خداوندی که خلقت من را از آنبساط کیهان آغازید پرستش نکنم و باز گشت ما به او است.

خداوند مطلب بسیار مهم علمی بر آمده از جهان بینی قرآن را از زبان آن حضرت برای ما بیان میکند. فطرنی آغاز خلقت از باز کردن است. فطرنی مانند خلق، ابداع، انشائ معنی خاص خود را دارد برای اینکه بدانیم چه مفهومی دارد به یک آیه قرآن مراجعه میکنیم- بَل رَّبُّكُمْ رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ الَّذِي فَطَرَهُنَّ وَأَنَا عَلَى ذَلِكُم مِّنَ الشَّاهِدِينَ- اما خدای من صاحب سموات والارض است و او کسی است که آن را باز کرد. اگر ما برای یافتن این معنی در نظر گذشتگان تفحص کنیم کاری که مرسوم است هیچوقت نخواهیم توانست معنی واقعی ان را بیرون آوریم. علم اختر شناسی در یک قرن اخیر به این موضوع رسیده است که کیهان دریک لحظه  باز شد و ماده هم با باز شدن آن خلق میشود. وهر آنچه در زمین است ریشه در خلق ماده دارد. بنابراین برنامه ریزی زمان بندی عظیمی انجام شده تا ما خلق شده ایم .ما درون حیات زمین هستیم و حیات هم درون جو زمین و جو زمین هم هفت لایه است.

علم جو زمین را بر اساس حرارت به 5 لایه تقسیم بندی کرده و مهمترین لایه حفاظتی را در این 5 طبقه منظور کرده و لایه مگنتوسفر که از نظر حفاظتی از لایه ازن چیزی کمتر ندارد هم منظور نکرده است. قران صحبت از حفاظ سبع السموات یا سموات والارض ویا سمائ که هر سه معنی یکسانی دارد میکند. طبقه بندی بر اساس حفاظت است و حفاظت حیات که سمائ باران زا است تا جائی که هوا بر ای بقای موجودات وجود دارد یعنی تا تحت الثری یعنی زیر خاک کشاورزی که فعالیت موجودات ریز و باکتری ها است. لذا همه اشارات خداوند در قرآن به این جو زمین که در برگیرنده حیات است بر میگردد. در چند آیه شاید حد اکثر 15 آیه به خلقت کیهان در قالب کلمه سموات والارض که به فاطر خلق و بدیع چسبیده و انتهای آن به به روز قیامت و یا حیات زمین ختم میشود. بنابراین با این دیدگاه که سموات والارض به عنوان جو هفت طبقه زمین برای خداوند متعال از اهمیت ویژه ای بر خور دار است به آیات آن نگاه نوی بیاندازیم و علم را پایه بررسی خود قرار دهیم. خداوند متعال لا مکان ولا شیئ است و نمی تواند سموات الاعلی که مقوله مادی است را جایگاه او بدانیم. او در همه جا است .اینکه در بالا اشاره شد که خداوند از رگ گردن به انسان نزدیک تر است باید خدا را در همین جا یعنی درون حیات زمین جستجو کرد که همه آیات الهی هستند و خداوند هم از همین آیات برای ما مثل میزند.وَلِلّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ فَأَيْنَمَا تُوَلُّواْ فَثَمَّ وَجْهُ اللّهِ إِنَّ اللّهَ وَاسِعٌ عَلِيمٌ -مشرق ومغرب از آنخدا است به هر طرف نگاه کنید روبه  خدا است.بقره115


معنی اصلی سمائ در بعد واقعی و نه در تخیلات


موضوع مهمی که متاسفانه در کمتر تفسیری میتوان آن را مشاهده کرد آیات دسته ای است. یعنی در قرآن در موارد متعدد چند آیه بهم پیوسته که از هم جدا شدنی نیستند و به یک مطلب خاصی اشاره میکند وجود دارند مثلا در اوائل سوره شمس 1 الی 9 و یا سوره جاثیه 1 الی 8 و همچنین آیات 9 الی 12 سوره فصلت و سایر. بیرون آوردن یک آیه و یا یک جمله از آن و جداگانه به موضوع دیگر ربط دادن خطای بزرگ و ظلم به قران و گناهی است نا بخشودنی که ایجاد شبهه میکند و مفاهیم علمی آیات را بر هم میزند. آیات 9 الی 12 را که در ارتباط با مقاله است با هم بررسی میکنیم. در مقالات دیگر این آیات را مورد بررسی قرار داده ام ولی از آنجائیکه شبهات زیادی از آن بیرون آمده و دلیل آن هم نگاه کردن با عینک نظرات کهن به آیات است که هم یکپارچگی ان را از هم جدا و هم این ایات را که اعجاز علمی قران است را از اعتبار می اندازد.

داستان این چهار آیه به سرگذشت زمین از بدو ایجاد تا تکمیل جو هفت طبقه آن ر میگردد. باید تاریخچه پیدایش زمین را طبق آخرین نظریه تائید شده علمی بدانیم و ذهن را از بر داشت های علمی هزار سال قبل که زمین را مرکز عالم میدانستند و سمائ را که بالای سر ما قرار داشت را همه کیهان تصور میکردند و مشهودات ما در شب ستارگان و کهکهشان ها را طبقه اول هفت اسمان بطلمیوسی میدانستند را کنار بگذاریم و همانطور که گذشتگان این چهار آیه را با تصورات علمی آن زمان سنجیدند ما هم اکنون با نظریه های بروز علم زمین شناسی به سنجیم به بینیم با علم روز هم خوانی دارند یا با علم هزار سال قبل؟ در این آیات کلمات سمائ، سبع السموات ، سموات و قضیه خلقت کیهان در هشت روز و خلقت زمین قبل از کیهان، سمائ دنیا ، قرار گرفتن ستارگان در سمائ دنیا ، ستاره گان حفاظ زمین هستند و بسیاری از توهمات در دنیای تخیلات روشن میشود.

سمائ در قرآن به چهار معنی اصلی آمده است اول مجموعه جو زمین دوم سمائ باران زا (که طبقه اول هفت جو زمین است) و سوم فضا و چهارم تشبیهات مانند خود را از اسمان دار زدن . اینکه در قرآن سمائ و سموات والارض حقیقی و مجازی یا معنوی در قرآن وجود دارند موضوعی است که باید بررسی کنیم. روشی که ما در مقالات و تفاسیر برای بدست آوردن مفاهیم کلمات سماء، سموات، سموات والارض مشاهده میکنیم به اینطریق که تمامی نظرات گذشتگان را از هزار سال قبل تا این اواخر ردیف میکنیم وبا استدلال آنها وبدون تجسس در آیات وبهره گیری از آیات مشابه در سوره های دیگر ومقایسه با علم روز نتیجه ای که در باور ما نشسته و مورد نظر ما است را از آن بیرون می آوریم. آیا نظر مفسران هزار سال قبل که با دید علمی زمان خود اعلام کرده اند میتواند شیوه علمی و درستی باشد. مثلا سمائ دنیا را همان طبقه اول نظریه بطلمیوسی اعلام کردن که کیهان مشهود است و شبهه درست کردن ظلم به قرآن نیست. این روش علمی و درستی نیست ما با آیات متشابه سر و کار داریم که باطن و اصل و منظور آن با علوم طبیعی پیوند نا گسستنی دارد. سبع السموات پدیده ای علمی است و نه تخیلی. نظری به پیدایش زمین از نظر علم زمین شناسی ( نظریه روز که با مستندات تحقیقی منطبق است) داشته باشیم و سپس به آیات 9 الی 12 سوره فصلت نگاه کنیم.


خلاصه کوتاه سر گذشت پیدایش زمین


از نظر علم زمین شناسی، کره زمین از بهم پیوستن غبار کیهانی و کلوخه شدن و جذب کلوخه ها وغبار کیهانی دیگر و فشرده شدن آن و بالا رفتن درجه حرارت به دلیل گرانش و فشردگی بصورت کره آتشین و مذاب در می آید و در مرحله سرد شدن پوسته جامد بر روی آن قرار میگیرد و بر روی پوسته جامد در حال سرد شدن پروسه حیات در سنگ رس و یا پیریت آغاز و ابتدا غذای موجوداتی که باید ایجاد شوند فراهم میشود. باصطلاح علم، سوپ اولیه ، نطفه اولیه حیات ایجاد میشود پرکاریوت ها، باکتری های سه گانه پرکاریوت ها در سه دوره پانصد میلیون ساله حاکمیت زمین را درون آب در اختیار داشتند و در این مدت زمان طولانی زمین دارای یک جو اولیه بود که از آن باران های سیل آسا می بارید و آتشفشان های بسیاری فعال و غبار و بخار آب و گاز های دیگر را در این جو وارد میکردند و شهاب سنگ ها و خورده سیارت بدون مانعی با زمین بر خورد و این جو تاریک و دودی بود بدون اکسیژن. احتمال میدهند که برخورد سیارکی باعث جدا شدن قطعه ای از زمین و تشکیل ماه و کج شدن محور 23 درجه ای زمین در این زمان بوده است. سیان باکتری ها که در سومین دوره می زیستند به تولید اکسیژن پرداختند و در مدت پانصد میلیون سال جو زمین اکسیژن دار میشود و در مدار خود تثبیت و جو زمین به هفت طبقه تبدیل و لایه ازن و لایه مگنتوسفر سیستم حفاظتی جو هفت طبقه را بر عهده میگیرند و جو شفاف میشود و شب و روز ماهیت روشن بودن و تاریک بودن خود را در اثر کاهش چشمگیر فعالیت آتش فشان ها و صاف شدن جو زمین بدست می آورند. علم زمین شناسی در جدول زمان بندی زمین اولیه این تقسیم بندی را انجام داده اند. ضمنا دانشمندان ایجاد پروسه حیات بر روی پوسته جامد ( تا چندی پیش نظریه ها پیدایش اولین نطفه حیات را در درون اقیانوس میدانستند و اخیرا به خشکی و در درون لایه های سنگ رس رسیده اند) تازه شکل گرفته تا پیدایش اولین تک سلولی بدون هسته و غشائ هسته ای را در چهار دوره اعلام کرده اند .تبدیل جو یک طبقه به هفت طبقه را در دو دوره جو بازی و جو اسیدی ( جو بازی ءیدروژن و در جو اسیدی اکسیژن حاکم بوده است).
مطالب فوق از ارنست مایر دومین دانشمند زمین شناسی و تکامل بعد از داروین است- به مقاله چگونگی پیدایش حیات از دید علم و قرآن مراجعه فرمائید.


مطالب فوق از دید قرآن در آیات 9 الی 12 سوره فصلت بیان شده


قُلْ أَئِنَّكُمْ لَتَكْفُرُونَ بِالَّذِي خَلَقَ الْأَرْضَ فِي يَوْمَيْنِ وَتَجْعَلُونَ لَهُ أَنْدَادًا ذَلِكَ رَبُّ الْعَالَمِينَ – بگو به خدائی که زمین را در دو روز (دوره) آفرید کفر می ورزید و برای او شریک میتراشید که او رب العالمین است.پیدایش زمین از نظر قرآن دارای یک نظریه خاص خود است که در مقاله جدا گانه ای مورد بررسی و تجزیه وتحلیل قرار میگیرد.زمین در دو دوره خلق میشود و در حال سرد شدن است که پوسته جامد بر روی آن قرار میگیرد به آیه بعد توجعه فرمائید.
وَجَعَلَ فِيهَا رَوَاسِيَ مِنْ فَوْقِهَا وَبَارَكَ فِيهَا وَقَدَّرَ فِيهَا أَقْوَاتَهَا فِي أَرْبَعَةِ أَيَّامٍ سَوَاءً لِلسَّائِلِينَ
و خداوند قرار داد پوسته جامد را روی آن و در آن پوسته برکت نهاد و غذای مورد نیاز در خواست کنندگان ( تک سلولی اولیه حیات) در چهار روز (دوره) برنامه ریزی کرد.سپس به جو زمین که دودی است میپردازد.آیه بعد
ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاءِ وَهِيَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ ائْتِيَا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا قَالَتَا أَتَيْنَا طَائِعِينَ
سپس به سمائ (جو زمین) پرداخت در حالی که دودی و تار بود و به آن دو ( زمین و سمائ آن) فرمود در این وضعیت قرار گیرید ( خواه نا خواه تسلیم برنامه شوید و آنها شدند
فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ فِي يَوْمَيْنِ وَأَوْحَى فِي كُلِّ سَمَاءٍ أَمْرَهَا وَزَيَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ وَحِفْظًا ذَلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ


پس هفت آسمان (هفت طبقه جو زمین ) را در دو روز( دو دوره) بر نامه ریزی کرد و امر (قوانین مربوط) را در هر اسمان (طبقه) وحی و سمائ دنیا ( زمین) را به نور ستارگان مزین فرمود و آن سمائ را محفوظ گردانید ( در حفاظی سقف دار قرار داد) و این برنامه ریزی آن عزیز دانا است. کلمه ثم استوی الی السمائ سپس به سمائ زمین پرداخت و دنباله آیه میفرماید فقال لها وللارض یعنی این دو یک مجموعه هستند که مورد خطاب قرار میگیرند میفرماید در برنامه تدوین شده قرار گیرید واتیئا طوعا او کرها یعنی اتفاقاتی رخ میدهد مثلا کج شدن محور 23 درجه ای زمین که لازمه حیات است قرار گرفتن در مدار حیات به دور خورشید و کلمه قالتا " هر دو گفتند" باز هم موید سمائ و زمین یک مجموعه بودند که هر دو تسلیم برنامه میشوند. در آیه بعد "ف "ایجاد هفت اسمان را به آیه قبل ارتباط میدهد. پس سمائ یک پارچه دودی به هفت آسمان تبدیل میشود. امر فرمان و دستور الهی که قوانین مربوطه است در هر طبقه قرار میگیرد.به مقاله  امر خدا و نقش آن در ساختار مادی کیهان و زمانی که هفت طبقه تکمیل میشود جو شفاف میشود و برای ناظر روی زمین در شب نور ستارگان زینت بخش سمائ زمین میشود.به دلیل وجود ملکول های جو زمین نور ستارگان درخشش خاصی پیدا میکنند. بالای جو زمین نور ستارگان درخشش ندارد به علاوه این سمائ را خداوند محفوظ قرار میدهد که موید جو هفت طبقه زمین است که دارای سقف محفوظ در برابر شهاب سنگ ها و اشعه ماورائ بنفش خورشید است.

اگر سماء الدنیا کل کیهان باشد کیهان چه حفاظی میتواند داشته باشد. آیه 32 سوره انبیائ به سمائ زمین اشاره میکند- وَجَعَلْنَا السَّمَاء سَقْفًا مَّحْفُوظًا وَهُمْ عَنْ آيَاتِهَا مُعْرِضُونَ و در ایه 29 سوره بقره اشاره میفرماید که سمائ زمین را به هفت طبقه تبدیل کردیم.
هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُم مَّا فِي الأَرْضِ جَمِيعًا ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاء فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ- خداوند است که در زمین هر آنچه لازم بود برای(خلقت) شما آفرید ( با آیه 9 و 10 سوره فصلت توجه فرمائید ) و سپس به سمائ زمین پرداخت وآن را به هفت طبقه سر و سامان داد یا تکمیل کرد. و او هر چیزی علم آن را دارد. اگر این ایه را در کنار آیه فوق قرار دهید معنی ثم الستوی الی السمائ ( با آیه11 و 12سوره فصلت توجه فرمائید) مشخص میشود که سمائ جو زمین است و نه کیهان و این سمائ زمین را به هفت طبقه تبدیل کرد. کجای این آیات پیچیدگی دارد که مفسرین در سمائ زمین در مانده اند وآن را به کیهان ارتباط میدهند وسمائ الدنیا را هم کیهان میدانند. سمائ معنی جو زمین میدهد که باران از آن میبارد صد ها بار در قرآن تکرار شده و دنیا هم محل زندگی ما است و علم هم این را تائید میکند ولی از آنجائیکه نظر گذشتگان سمائ را عالم بالا معنی کرده اند و بر باور ما نشسته آیات علمی قرآن بی اعتبار و قرآن را فدای نظر گذشتگان میکنیم. آیات دیگری هم سبع سموات را جو زمین میداند از جمله ایات زیر-


وَجَعَلْنَا اللَّيْلَ لِبَاسًا- وَجَعَلْنَا النَّهَارَ مَعَاشًا- وَبَنَيْنَا فَوْقَكُمْ سَبْعًا شِدَادًا- وَأَنزَلْنَا مِنَ الْمُعْصِرَاتِ مَاء ثَجَّاجًا- لِنُخْرِجَ بِهِ حَبًّا وَنَبَاتًا- خداوند شب را پوششی برای استراحت شما و روز را برای فعالیت برای بیرون آوردن معاش قرار داد و بالای سر شما هفت (طبقه) استوار و محکم قرار داد و از ابر های متراکم (درون آن) بارانی نازل کرد و دانه و گیاه را از (خاک) بیرون آورد. آیه 22 سوره بقره سمائ را به خوبی معرفی کرده است در آیه دقت فرمائید.


الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الأَرْضَ فِرَاشًا وَالسَّمَاء بِنَاء وَأَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَّكُمْ فَلاَ تَجْعَلُواْ لِلّهِ أَندَادًا وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ-خداوند است که زمین (خشکی ) را برای شما پهن کرد (مانند فرش که روی آن زندگی کنید) و جو زمین را بنا کرد واز سمائ آب نازل کرد واز آن کشت و زرع را برای روزی شما خارج کرد برای خداوند (با تخیلات خود) شریک متراشید این را که میدانید.


اگر باز هم  باور ندارید که سبع السموات جو هفت طبقه زمین است که خداوند به مجموعه آن سمائ نامیده است همان سمائ الدنیا، به این آیات در سوره نازعات توجه فرمائید.


أَأَنتُمْ أَشَدُّ خَلْقًا أَمِ السَّمَاء بَنَاهَا- رَفَعَ سَمْكَهَا فَسَوَّاهَا- وَأَغْطَشَ لَيْلَهَا وَأَخْرَجَ ضُحَاهَا- وَالْأَرْضَ بَعْدَ ذَلِكَ دَحَاهَا-آیا خلقت شما انسان دشوار تر است یا سماءی که بنا کرد و سقف آن را بالایرد و آن را تکمیل کرد (یک سمائ اولیه که کم قطر بود و سقف حفاظ نداشت قطر آن را بالا برد و برای آن سقف قرار داد و تکمیلش کرد هفت طبقه در آن آراست) و شب زمین را تاریک و روزش را روشن کرد. و بعد ذلک (زمان طولاتی بعد از آن ) خشکی را گسترش داد (قاره را از هم باز و توسعه داد). شب زمین اولیه را تاریک و روز آن را روشن کرد اعجاز علمی قرآن است برای کسانیکه به علم زمین شناسی وارد هستند و میدانند که جو اولیه زمین کم قطر و حفاظ نداشت و فعالیت شدید آتش فشان ها و برخورد مکرر شهاب سنگ ها شب زمین را روشن کرده بود و به عکس روز زمین با ایر های تیره و تار و غبار آلود روز تاریک بود. با صحنه تاریک شدن روز هنگام آمدن ابر های تیره و تاریک شدن روز آشنا هستید. سفری تخیلی به زمین اولیه بروید و صحنه ها را تجسم کنید. در آنجا علاوه بر ابر تیره غبار فراوان هم مزید برعلت بود که قرآن میفرماید سپس به جو زمین که دودی میپر دازد.  وقتی جو هفت طبقه زمین فسواها یعنی سر و سامان یا تکمیل میشود آرامش در زمین و جو آن حکمفرما میشود و شب و روز ماهیت خود را باز می یابند. درست همین کلماتی که معاندین و مخالفین میگویند. شب که تاریک است و روز هم روشن است این دیگه چه معنی دارد که شبش را تاریک و روزش را روشن کرد. این جا است که باید به علم و آگاهی خودمان شک کنیم که نا اگاه به علم روز و قرآن هستیم و فتوا صادر می کنیم که وحی رویای رسولانه است. اگر کسی این دو آیه ریز را بخواند و به تحجر فکری خود اصرار ورزد یا به قرآن ایمان ندارد و تنها میخواهد به زعم خود نا رسائی های علمی قرآن را بر ملاء کند و لباس معتقد به قرآن را برای فریب بر تن دارد و یا در زمره صم بکم فهم لا یعقلون است. آیات ۷۱:۱۵).


أَلَمْ تَرَوْا كَيْفَ خَلَقَ اللَّهُ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ طِبَاقًا- وَجَعَلَ الْقَمَرَ فِيهِنَّ نُورًا وَجَعَلَ الشَّمْسَ سِرَاجًا آیا نمی بینید که خداوند چگونه هفت جو زمین را طبقه طبقه رویهم قرار داد و ماه را در آن یعنی جو زمین منور و خورشید را در آن چراغ قرار داد. جو زمین ملکول های آب، اکسیژن ،ازت ،گاز کربنیک ، ازن و سایر در آن پخش هستند و نور خورشید در آن منعکس و در روز تمامی قسمت روززمین روشن میشود حتی در سایه و در اطاق و نور ماه هم که از خورشید کسب کرده و نورانی شده در شب انعکاس خاصی دارد و نور ستارگان هم با برخورد با ملکول های هوا تلوتلو خاصی دارند. در ماه و در روز که خورشید بر آن میتاید آسمان آن تاریک و تنها اجسامی که نور خورشید بر آن میتابد روشن است و در سایه آن جسم چنان تاریک است که نمی توان در سایه آن چیزی را تشخیص داد. تحقیق کنید تا باور خود را تغییر دهید و به اعجاز قرآن ایمان بیاورید. این موضوع را دانشمندان در دو قرن اخیر کشف کرده اند. در پایان این فصل به آیه زیبای دیگری اشاره کنم – این آیه در حقیقت تاکید خداوند است برای کسانیکه هنوز باور ندارند که سبع سموات هفت جو زمین است


الَّذِی خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ طِبَاقًا مَّا تَرَى فِی خَلْقِ الرَّحْمَنِ مِن تَفَاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرَى مِن فُطُورٍ ثُمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ کَرَّتَیْنِ یَنقَلِبْ إِلَیْکَ الْبَصَرُ خَاسِأً وَهُوَ حَسِیرٌ


سوره ملک آیه ۳- خداوند است که سبع السموات (جو هفت طبقه ) را طبقه طبقه رویهم قرار داد در آفرینش خدای رحمان بی نظمی نمی بینی پس دقیق نگاه کن دیدگانت را به آن بدوز و ببین در آن شکافی میبینی بار دیگر دقیقا نگاه کن (و اینقدر تیزبینانه بنگر شکافی میبینی ) تا دیده گانت از اینکه خلل و شکافی ندیده خسته و کوفته به تو باز گردد. اگر سبع سموات هفت طبقه بطلمیوسی است و سمائ دنیا هم کل کیهان مشهود است چگونه میتوانیم برای دیدن شکاف به آن نگاه کنیم. در این آیه دقیقا نگاه کردن را بسز داده تا مفسرین کلمه دیدن را چیز دیگری ترجمه نکنند؟ شش طبقه دیگر که در عالم خیال و ذهن ما هم جائی ندارد اگر مشهود بود هم نمی توانستیم ببینیم . تخیلات ذهنی چقدر ما را از واقعیت قرآن به دور کرده است که حاضر نیستیم نظر گذشتگان را رها کنیم و به قرآن باور کنیم. برای اینکه آیه را با تصورات ذهنی خود تطبیق دهیم دست در معنی آیات میبریم نگاه کردن را و فطور را طوری دیگر معنی میکنیم. به ترجمه ها مراجعه فرمائید.


سموات و الارض جز در چند مورد هم معنی جو زمین و زمین میدهد


آیات بسیار فراوان هستند و اگر بخواهیم تک تک آن را بررسی کنیم مقاله به کتاب تبدیل میشود. چند نمونه آیات که به روشنی سموات و الارض به مفهوم جو زمین است در زیر اشاره میشود.تفکر و تعقل در آیات متشابه و علمی و دانستن علم مربوطه نیاز به تاویل و تفسیر ندارد.


رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَرَبُّ الْمَشَارِقِ- إِنَّا زَيَّنَّا السَّمَاء الدُّنْيَا بِزِينَةٍ الْكَوَاكِبِ- وَحِفْظًا مِّن كُلِّ شَيْطَانٍ مَّارِدٍ-خداوند رب السموات والارض وهر آنچه بین آنها است (از بالای جو زمین تا روی خاک) و خداوند مشارق ( مشارق در دو قطب شمال و جنوب) ما سمائ دنیا را(جو زمین) به نور ستارگان زینت بخشیدیم و آن را از هجوم شهاب سنگ ها و اشعه ماورائ بنفش و طوفان های خورشیدی) محفوظ قرار دادیم. شیطان هر نیروی مخرب است.


انا عرضنا الامانه علی السموات و الارض و الجبال فابین ان یحملنها و اشفقن منها و حملها الانسان انه کان ظلوما جهولا-72 احزاب-ما امانت الهی را به سموات والارض و کوه ها عرضه کردیم ( سموات والارض و کوه ها در یک مجموعه جو زمین هستند) آنها امتناع کردند و بار مسئولیت آن را سنگین دانستند ولی انسان آن را تحمل کرد که به نادانی برخود ظلم نمود. تمثیلی زیبا است ونیاز به مقاله جداگانه دارد . آیات 20 الی 26 سوره آیات درون سموات والارض به معنی جو زمین را بیان میفرماید.این آیات هم یک پارچه است و به هم ارتباط دارند ونتیجه گیری را در آخر آیه بیان کرده

وَمِنْ آيَاتِهِ خَلْقُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافُ أَلْسِنَتِكُمْ وَأَلْوَانِكُمْ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّلْعَالِمِينَ-
وَمِنْ آيَاتِهِ مَنَامُكُم بِاللَّيْلِ وَالنَّهَارِ وَابْتِغَاؤُكُم مِّن فَضْلِهِ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَسْمَعُونَ-
وَمِنْ آيَاتِهِ يُرِيكُمُ الْبَرْقَ خَوْفًا وَطَمَعًا وَيُنَزِّلُ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَيُحْيِي بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَعْقِلُونَ -
وَمِنْ آيَاتِهِ أَن تَقُومَ السَّمَاء وَالْأَرْضُ بِأَمْرِهِ ثُمَّ إِذَا دَعَاكُمْ دَعْوَةً مِّنَ الْأَرْضِ إِذَا أَنتُمْ تَخْرُجُونَ-
وَلَهُ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ كُلٌّ لَّهُ قَانِتُونَ- نتیجه گیری آیات فوق که همه در جو هفت طبقه زمین قرار دارند که ملک خدا است.
همه آیات و نشانه های ذکر شده در سموات والارض است که جو زمین و زمین است که در آن حیات استقرار یافت
اللّهُ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَأَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَّكُمْ وَسَخَّرَ لَكُمُ الْفُلْكَ لِتَجْرِيَ فِي الْبَحْرِ بِأَمْرِهِ وَسَخَّرَ لَكُمُ الأَنْهَارَ-خداوند است که سموات والارض را خلق فرمود واز آن (سمائ اینجا جمع سموات والارض است) بارات تازل کرد و با روئیدنی ها خارج شده در خاک رزق برای شما مقرر داشت ودریا را با قانون که امر اوست در تسخیر شما قرار داد و رودخانه ها هم در تسخیر شما قرار داد.


تَنزِيلُ الْكِتَابِ مِنَ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ- إِنَّ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ لَآيَاتٍ لِّلْمُؤْمِنِينَ- وَفِي خَلْقِكُمْ وَمَا يَبُثُّ مِن دَابَّةٍ آيَاتٌ لِّقَوْمٍ يُوقِنُونَ- وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ وَمَا أَنزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّمَاءِ مِن رِّزْقٍ فَأَحْيَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَتَصْرِيفِ الرِّيَاحِ آيَاتٌ لِّقَوْمٍ يَعْقِلُونَ- تِلْكَ آيَاتُ اللَّهِ نَتْلُوهَا عَلَيْكَ بِالْحَقِّ فَبِأَيِّ حَدِيثٍ بَعْدَ اللَّهِ وَآيَاتِهِ يُؤْمِنُونَ. این کتاب ( قرآن ) از جانب خداوند نازل شد بدرستیکه هر آنچه در سموات والارض است برای مومنین آیات و نشانه های او است از جمله: در خلقت خودتان و ریز جنبندگان که در آن پراکند برای کسانیکه در حقانیت خداوند یقین دارند آیاتی است اختلاف شب و روز و رزقی که از سمائ (جو زمین) توسط باران نازل و خاک مرده را احیائ میکند و چرخش باد همه آیاتی هستند برای کسانیکه عقل خود را بکار میگیرند. این ها آیاتی هستند که برای تو بیان شد حال به کدام یک حدیث بعد الله (قرآن که در ابتدای آیه نازل کرد ) یا به این آیاتی که نقل شد ایمان می آورند. در این آیات سموات والارض به عنوان جو هفت طبقه زمین و سمائ طبقه اول باران زای این جو ویا مجموعه سموات و الارض اشاره شده است. وقتی با مقایسه علم روز مفهوم علمی این ایات مطابق علم بیان میشود چه اصراری داریم که نظر گذشتگان را توجیه و ایات را از اعتبار علمی بیاندازیم.

وَمِنَ النَّاسِ مَن يُجَادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَيَتَّبِعُ كُلَّ شَيْطَانٍ مَّرِيدٍ .از مردم کسانی هستند که بی هیچ علم و دانشی در باره آیات الهی مجادله میکنند واز تصورات ذهنی و هوی نفسانی خود تبعیت میکنند-

کتِبَ عَلَيْهِ أَنَّهُ مَن تَوَلَّاهُ فَأَنَّهُ يُضِلُّهُ وَيَهْدِيهِ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ-بر شیطان (که در هوای نفسانی انسان مسلط میشود) چنین مقرر شده که هر کس که از آن تبعیت کند گمراه میکند و بسوی عذاب آتش سوزانش هدایت میکند.
سماء و معانی غیر از جو در قرآن


اولین معنی که با واقعیت عینی ارتباط دارد سماء به مفهوم فضا است در دعای پر ارزش جوشن کبیر آمده یا من له الهواء والفضاء که دلیل محکمی است که سمائ به این معنی در قرآن آمده است. فضا با کیهان فرق دارد فضا زمینه استقرار کیهان است و نه خود کیهان چند آیه نمونه بشرح زیر است


والسمائ ذات الحبک- قسم به فضا که ذات آن بر شبکه شبکه بنا گذاشته شده. وامروزه علم بر این موضوع متمرکز شده که ذات فضا بر ریسمان های کوانتومی بنا شده است
والسماء بنینا ها باید وانا لموسعون - فضا را ما بنیان گذاردیم وآن را همچنان توسعه میدهیم که اشاره به انبساط کیهان دارد
وَأَنزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً بِقَدَرٍ فَأَسْكَنَّاهُ فِي الْأَرْضِ وَإِنَّا عَلَى ذَهَابٍ بِهِ لَقَادِرُون- ما آب را باندازه نیاز در زمین از آسمان نازل کردیم ودر زمین سکونت دادیم. اگر منظور آب باران باشد ،آب باران در داخل کره زمین اسقرار دارد ونیازی نیز در زمین سکونت داده شود.موضوع علمی بسیار مهمی که دانشمندان به آن رسیده وبحث داغ روز است که اینهمه آب از کجا در زمین آمد. وخداوند میفرماید ما آن را از فضا به زمین منتقل کردیم. چطوری؟ خورده سیارات که از متلاشی شدن یک شیاره بزرک که مرامی تحولات زمین تا ایجاد آب را گذرانده بود وبا برخورد با سیاره دیر متلاش شده وخورده سیارات که هم آب یخ زده داشتند که به پائین آمدن حرارت زمین کمک میکردند وهم کانی های ضروری را به زمین منتقل میکردند ومیلیمه ها سال این برخورد سیارات ادامه داشته است.


والسماء ذات البروج-قسم به فضا که ذات آن بر شکل های بیرون آمده از اتصال ستارگان دارد.برج ستاره نیست انسان برای راهنمائی سفر در شب ها از وصل کردن ستارگان به هم اشکالی را تجسم وبیرون آورده که این اشکال برج نامیده شده. ستارگان به دلیل فاصله بسیار زیاد با ما در نظر بیننده ثابت هستند مانند دب اکبر ویا دب اصغر عقرب وغیره بنابراین ذات فضا بر این اشکال که میتواند بینهایت باشند استوار است. اینکه سماء را کیهان نامیدن اشتباه است واز تخیلات ما سرچشمه گرفته است ودر قرآن کیهان یکی از معانی دیگر سموات والارض کیهان است. به مقاله انبساط کیهان از نظر علم وقرآن وخلقت کیهان در شش روز- وَهُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ النُّجُومَ لِتَهْتَدُواْ بِهَا فِي ظُلُمَاتِ الْبَرِّ وَالْبَحْرِ قَدْ فَصَّلْنَا الآيَاتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ-خداوند است که ستارگان را برای هدایت شما در تاریکی های دریا وخشکی قرار داد واین آیات برای کسانیکه علم دارند بیان میکنیم.


دیگر معانی سمائ را باید از خود آیه و سیاق آن بیرون آورد. به نظر اینجانب ما سمائ ،سموات و سموات والارض به مفهوم معنوی در قرآن نداریم و به این موضوع توجه کنیم که این سه کلمه از تعینات مادی است و مخصوص جهان مادی و مشهودات است و نه جایگاه خداوند و ملائکه. خداوند متعال رزق و روزی ما را از سمائ همین جو زمین عنایت میفرماید واگر هم اراده و خواست خداوند بر ارسال رزق و روزی خاصی باشد مانند مائده برای حضرت مریم (ع) در چهار چوب همین جو مقدر میشود.

چند نمونه آیات را مورد بررسی قرار میدهیم.


إِنَّ الَّذِينَ كَذَّبُواْ بِآيَاتِنَا وَاسْتَكْبَرُواْ عَنْهَا لاَ تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوَابُ السَّمَاء وَلاَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ حَتَّى يَلِجَ الْجَمَلُ فِي سَمِّ الْخِيَاطِ وَكَذَلِكَ نَجْزِي الْمُجْرِمِينَ- 40 اعراف در حقيقت كسانى كه آيات ما را دروغ شمردند و از (پذيرفتن) آنها تكبر ورزيدند درهاى آسمان را برايشان نمى‏ گشايند و در بهشت وارد نمیشوند و این مانند این است که شتری از سوراخ سوزن عبور کند ( یعنی امکان پذیر نیست) و اینگونه گناهکاران را کیفر می دهیم. بهشت در کجا است در آخرت است ودر زمینی است مانند این زمین که همه مادی است جو دارد یعنی سمائ دارد،باغ های مانند زمین دارد وجویبار های فراوان و درختان از انواعی که در زمین وجود دارد. يَوْمَ تُبَدَّلُ الأَرْضُ غَيْرَ الأَرْضِ وَالسَّمَاوَاتُ وَبَرَزُواْ للّهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّارِ- قیامت روزی است که زمین به زمینی دگر تبدیل میشود و سموات هم همینطور همه در برابر خدای واحد القهار حضور می یابند. به قیامت از نظر علم کوانتوم وقرآن مراجعه فرمائید. وَسَارِعُواْ إِلَى مَغْفِرَةٍ مِّن رَّبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ بنابراین از سمائ زمین آخرت که مادی است و مخصوص مومنین است کفار عبور نمی کنند. حال چرا فرموده ابواب السمائ ،سمائ درب ندارد تمثیلی است برای جمع کثیر مومنین . در طوفان حضرت نوح هم این تمثیل آمده باران چنان شدید بود که گوئی درب های اسمان گشوده شده. اینجا سمائ معنوی نیست مادی و عینی است. دنیا و آخرت هر دو مادی هستند وما با این بدن مادی زنده میشویم


أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاء- تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا وَيَضْرِبُ اللّهُ الأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ- وَمَثلُ كَلِمَةٍ خَبِيثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبِيثَةٍ اجْتُثَّتْ مِن فَوْقِ الأَرْضِ مَا لَهَا مِن قَرَارٍ- آیا نمیبینید که خداوند چگونه برای شما مثل میزند.(تمثیل تشبیه یک موضوع به چیزی است برای رسیدن به منظور آیه ).سمائ جو زمین است کلمه طیبه مانند درخت طیبه تنومندی است که ریشه محکم در خاک دارد و درخت پا برجا و استواردر برابر باد و بوران براحتی مقاومت میکند. -میوه اش هم به اذن خدا میدهد و خدا مثل ها را برای مردم میزتد تا در آن تقکر کنند- -کلمه خبیثه هم مانند درختی است خبیثه که بالای زمین مستقر است (و ریشه در خاک ندارد ) تند بادی آن را از جا میکند و با خود میبرد مانند گیاه مرتعی. کلمه طیبه مومن است و کلمه خبیثه کافراست به درخت تشبیه شده. آیه هم یک تمثیل مادی است برای بیان یک واقعیت عینی.


و ان يروا كسفا من السماء ساقطا يقولوا سحاب مركوم-کافران اگر ببینند که تکه ای از سماء ساقط شود( که شهاب سنگ است ) از روی عناد و لج بازی میگویند این ابر متراکم است. این آیه نیز یکی از اعجاز علمی قرآن است که شهاب سنگ ها از سمائ می افتند-واقعیت عینی وعلمی در قالب تمثیلی زیبا-این هم مجازی نیست
یوم بنفخ فی الصورفتاتون افواجا- و فتحت السمائ فکانت ابوابا- و سیرت الجبال فکانت سرابا – ان جهنم کانت مرصادا- روزی که در صور دمیده شود گروه گروه به عرصه محشر می آیند و آسمان(جو زمین) گشوده میشود و بصورت درب هائی در میآید و کوه ها روان میشوند مانند سراب.-قیامت بعد از برداشته شدن جو زمین و آتش گرفتن دریاها و روان شدن کوها به وقوع میپیوندد.به آیات سوره های تکویر، انفطار واقعه مراجعه کنید فتحت السمائ فکانت ابوابا وقتی جو زمین در اثر نزدیک شدن خورشید دریا ها آتش میگیرند و جو زمبن شکافته وبصورت دود با بخاری در فضاپرتاب میشوند حفاظ بر داشته یشود ودیگر هناش درب است.


وَإِن كَانَ كَبُرَ عَلَيْكَ إِعْرَاضُهُمْ فَإِنِ اسْتَطَعْتَ أَن تَبْتَغِيَ نَفَقًا فِي الأَرْضِ أَوْ سُلَّمًا فِي السَّمَاء فَتَأْتِيَهُم بِآيَةٍ وَلَوْ شَاء اللّهُ لَجَمَعَهُمْ عَلَى الْهُدَى فَلاَ تَكُونَنَّ مِنَ الْجَاهِلِينَ ﴿۳۵﴾ انعام- و اگر اعراض كردن آنان [از قرآن] بر تو گران است اگر مى‏توانى نقبى در زمين يا نردبانى در آسمان بجويى تا معجزه‏اى [ديگر] برايشان بياورى و اگر خدا مى‏خواست قطعا آنان را بر هدايت گرد مى ‏آورد پس زنهار از نادانان مباش-این آیه هم تمثیلی است نشدنی و سمائ این جا همان معنی سمائ جو زمین است


وَمَا مَنَعَ النَّاسَ أَن يُؤْمِنُواْ إِذْ جَاءهُمُ الْهُدَى إِلاَّ أَن قَالُواْ أَبَعَثَ اللّهُ بَشَرًا رَّسُولًا- قُل لَّوْ كَانَ فِي الأَرْضِ مَلآئِكَةٌ يَمْشُونَ مُطْمَئِنِّينَ لَنَزَّلْنَا عَلَيْهِم مِّنَ السَّمَاءِ مَلَكًا رَّسُولًا- قُلْ كَفَى بِاللّهِ شَهِيدًا بَيْنِي وَبَيْنَكُمْ إِنَّهُ كَانَ بِعِبَادِهِ خَبِيرًا بَصِيرًا- و [چيزى] مردم را از ايمان آوردن باز نداشت آنگاه كه هدايت برايشان آمد جز اينكه گفتند آيا خدا بشرى را به سمت رسول (ع) مبعوث كرده است- بگو اگر در روى زمين ملائکه بودند كه با اطمينان راه مى‏ رفتند البته بر آنان [نيز] ملکی را بعنوان پيامبر از آسمان نازل مى‏كرديم (۹۵) در این آیه کافران بهانه می آورند که خداوند بشری را برای رسول برای ما فرستاده و خداوند در تمثیلی میفرماید اگر در زمین هم ملائکه مانند شما انسان در زمین سکنی داشتند و روی زمین راه میرفتند ما هم رسولی از آسمان از خودشان برایشان نازل میکردیم. از آنجائیکه ماهیت ملائکه که قوانین طبیعت هستند نمی توانند مانند انسان در زمین سکونت داشته باشند که رسولی از جنس خودشان برایشان نازل شود.بنابراین امری نشدنی است و تمثیلی است وما نباید روی تمثیل و ظاهر آیه استنباط خود را بیرون بیاوریم و بگوئیم که معلوم میشود برای رسل های ملائکه سمائ معنوی وجود دارد که از آن سمائ رسول آنها وارد میشود. از این آیه اینطور استنباط کنیم که معلوم مي‌شود جايگاه ملاکه در آسمان هست. و اين سلسله ملائكة السماء با آن امور غيبي همراه‌ هستند. در آیه دقت کنیم میفرمایداگر در زمین سکونت داشتند از جو زمین ملکی برایشان میفرستادیم.این تشبیه است و ملائکه قوانین طبیعت هستند و این تشبیه نشدنی است. دلیل این تفکرات نشناختن قرآن و ندانستن سایر آیات قیامت و ماهیت ملائکه است که این تخیلات را درست میکنند. برخی اوحی فی السمائ امر ها را نیز سمائ معنوی گرفته که در بالا و در سوره فصلت شرح دادم
آیات دیگر هم در قرآن است که فرصت اجازه بررسی آنها را نمی دهد انشائالله در مقاله جداگانه ادامه آن را ارائه میدهم. سید محمد تقوی اهرمی 29 ابان 1398

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن

لیست آخرین مقاله های اضافه شده

امارگیر سایت