قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ يُنْشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلى‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ

در زمین گردش کنید و بنگرید خداوند چگونه حیات را آفرید. بر اساس آخرین یافته های علم زیست شناسی پایه و اساس حیات از حما مسنون آغاز شد، توده نرم سیاه چسبنده بر روی سفال داغ و پخته ،ماکرو مولکول های آلی زنجیره ای حامل کد های ژنتیکی . زیبا ترین و پر مفهوم ترین کلمه از مشهودات حیات و این نقطه آغاز تکامل حیات است. هدف این سایت آشنائی بیشتر با قرآن مجید و نگاه به آن با دید و عینک علوم طبیعی و فیزیک است و شفاف کردن موضوعات خلقت کیهان در شش روز ، زمین در دو روز و مفهوم هفت آسمان و خلقت آن در دو روز و اقوات در چهار روز از دیدگاه قرآن و مقایسه آنها با آخرین نظریه های علمی است. موضوع مرگ و حیات، قیامت از دید علم فیزیک و قرآن مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. مقالاتی در این زمینه تقدیم باز دید کنند گان سایت می گردد به علاوه بر اساس کیف بدأ الخلق شما را با بند پایان و حشرات ایران و عجایب خلقت آن اشنا می کنیم و سایت حشرات ایران تنها سایت حشره شناسی با متنوع ترین انواع گونه های راسته بند پایان در خاور میانه با حدود 20000 عکس دست اول و تصویر برداری شده توسط اینجانب که همه آیاتی از خداوند متعال در حیات زمین هستند. آدرس سایت حشرات ایران .insectsofiran.com

CopyRight © سید محمد تقوی اهرمی.

برای آشنائی با رزومه اینجانب اینجا کلیک کنید.

اینستاگرام     hammanmasnun@

s.m.taghaviahrami94[@]gmail.com

برزخ عالم نیست نکیر و منکر و عذاب قبر ندارد

مقدمه نوشتار


مسئله قبر و برانگیخته شدن از همان قبر، تحولات درون آن و موضوع عذاب قبر و نکیر و منکر همه تخیلات ذهنی گذشتگان است که بر باور ما نشسته و پایه ای در قرآن ندارد. در صدر اسلام گذشتگان این کلام  خداوند که فرموده "می دانم که زمین چیزی را از شما باقی نمی گذارد ولی اطلاعات شما نزد من است" را نمی توانستند درک کنند، اطلاعات شما در حیطه علم آن زمان فهم آن مشکل بود و علمی وجود نداشت و بازار فلاسفه گرم بود در حقیقت همه فیلسوف بودند و سعی می کردند پدیده های مادی و همین طور آیات متشابه را با تخیلات ذهنی حاکم بر آن زمان تفسیر کنند. کیهان را بر هفت طبقه پوست پیازی تصور می کردند که دور زمین ثابت و در طبقات مجزا در گردش است و تمامی آیات سماوات و الارض که شالوده جهان بینی قرآن بر آن قرار داده شده بود را مخدوش کردند.

خداوند کیهان را آفرید که حیات را در زمین خلق کند و کان عرشه علی الماء هم بر این حکایت استوار است. در آیه 7 سوره هود می فرماید وقتی کیهان را در شش روز خلق کردم  مدیریت و طرح و برنامه من قبل از خلق کیهان بر آب قرار داشت. امروزه ما می فهیمم منظور خداوند چی است. لذا کیهان را طوری در شش روز آفرید تا ساختار کیهان بر دو عنصر هیدروژن و هلیوم قرار گیرد و این دو عنصر با هم جوشی هسته ای توانستند تمامی کهکشان ها را ایجاد کند. اولین مولکول ایجاد شده با دو اتم متفاوت آب بود. این هفت آسمان را طبقات بطلمیوسی فرض کردند و قرن ها افکار دانشمندان سیطره فکری خود را بر آن پایه گذاری کرده بودند و امروزه هم در برخی تفاسیر آثار آن دیده می شود. عیب کار روش تحقیق ما است که بر این منوال قرار گرفته که ابتدا کلیه منابع کهن از 1300 سال به این طرف را ردیف می کنیم و با دقت مطالب را به خاطر می سپاریم و از آن نظرات آن ها نتیجه می گیریم که عذاب قبر و یا نکیر و منکر و عالم برزخ این چنین است و واقعیت دارد اینکه به آیات قرآن مطابقت داشته باشد و یا نداشته باشد هدف نیست. در مورد اینکه چه آیاتی این را اثبات می کند بحثی نمی شود و تجزیه و تحلیل آیات را بلد نیستیم ، طبیعی است گذشتگان همه چیز را برای ما شرح داده اند و دلیلی ندارد به قرآن مراجعه کنیم. تنها آیه ای آورده می شود و بدون تحلیل از آن می گذریم. بررسی آیات قرآن در درجه دوم اهمیت است اشاره ای است کوتاه برای تشحیذ ذهن خوانندگان عزیز. حال با استعانت بر آیات قرآن و کمک از علم فیزیک مقاله را ادامه می دهیم.

روح و جایگاه آن در بدن انسان و موجودات زنده گیاهی و جانوری

مقدمه نوشتار


درباره روح دیدگاه های بسیار متفاوتی وجود دارد هرکس بر اساس برداشت ذهنی خود مطالبی ارائه داده است. اکثرا هم نظرات خود را با استناد بر روایات و آیات قرآن بیان داشته اند که  جنبه تصورات ذهنی آن غلبه دارد. اینکه روح مجرد است همه اتفاق نظر دارند ولی آیا روح درون ماده است و با ماده پیوند دارد و یا بیرون از آن و مستقل از ماده است و نقش آن در ماده چیست نکات ابهام آمیز فراوانی وجود دارد ولی بسیاری از این ابهامات با آیات قرآن بر طرف می شود به شرطی که واقعیت آیات را درک کنیم. من اساس بحث خودم را بر آیات قرآن بنا میکنم و دلایل خود را به آیات قرآن و علوم طبیعی در می آمیزم و در این رهگذر به مطالبی بر میخوریم که در قرآن بیان شده ولی آن مطلب را برخی درست درک نکرده اند و بیشتر تصورات ذهنی است تا واقعیتی که در قرآن است. من با دیدگاه های فلسفی و کلامی کاری ندارم. تکیه کلام من بر روحی است که در بدن موجودات زنده نفخه شده و فرمان موجود زنده را از طرف خداوند در دست دارد. مثلا در آیات 83 الی 85 سوره واقعه خداوند می فرماید من با مرده ای که دارد می میرد و شما نظاره گر او هستید از شما به او نزدیک ترم ولی شما قدرت دیدن آن را ندارید- لَوْ لا إِذا بَلَغَتِ الْحُلْقُومَ - وَ أَنْتُمْ حِينَئِذٍ تَنْظُرُونَ- وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْكُمْ وَ لكِنْ لا تُبْصِرُونَ- خداوند در بدن مرده حضور دارد یا عواملی هستند که درون جسم مادی بوده و در آیه 16 سوره ق میفرماید وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ وَ نَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ ۖ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيد- من انسان را خلق کرده ام و می دانم که در ذهن آن چه میگذرد و ما از رگ گردن او هم به او نزدیک تریم. بنابراین خداوند ابزار غیر مادی و مجرد دارد که در درون جسم انسان و سایر موجودات زنده کار گذاشته و چنان آن ابزار به خدا نزدیک است که گویا خود خداوند در بدن حضور دارد. چه چیزی را خداوند در بدن موجود زنده کار گذاشته است . اگر به آیات دیگری مراجعه کنیم در می یابیم که خداوند در زمان مشخصی روح خود را در داخل بدن انسان در حال شدن نهاده است. حال چه موقع در سرنوشت تکاملی انسان این روح در جسم گذاشته شده مورد اختلاف شدید است و همین اختلاف جهان بینی خلقت انسان و مفهوم روح را بر هم ریخته شده. آیا این روح در جنین برای اولین بار قرار داده می شود و تکراری است یا قبلا در تک سلولی تکامل یافته اولیه حیات به نام علمی یوکاریوت که نفس واحده است قرار داده شده و با ژنوم موجودات در آمیخته و فرمان حیات را با ابزار ژنوم را در دست دارد و با آن به موجود بعدی منتقل می شود. هدف ان نوشتار اثبات مورد دوم با استناد بر آیات قرآن است. اگر این موضوع را از قرآن برداشت کنیم با یک دیدگاه  خاص روبرو هستیم که با علم زیست شناسی مطابقت دارد. خداوند میفرماید از تو سوال می کنند روح چیست بگو از سنخ امر خدا است. حال امر خداوند چیست. باید با ابداع ماده حرکت کنیم و آیات را بررسی نماییم و مطلب خودمان را بیرون آوریم.

سوره حمد ام الکتاب و سبعا من المثانی نیست

مقدمه نوشتار


سوره حمد و همه سوره های قرآن کلام خداوند هستند و فرقی با هم ندارند. مثلا اهمیت سوره توحید دست کمی از سوره حمد نیست. اینکه سوره حمد هفت آیه دارد گذشتگان بدون مراجعه به آیات قرآن که سبع المثانی را تعریف کرده و از کلمه هفت مشترک در سبع المثانی و سوره حمد چنین پنداشتند که سبع المثانی سوره حمد است دلیل آن را با وجود صراحت آیات قرآن در تعریف سبع المثانی و نادیده گرفته شدن آن توسط مفسرین و مترجمین قدیم و تبعیت بی چون و چرای متاخرین از آن را در همین نوشتار بیان می کنم. سبع المثانی هم چیزی است که با آیات مکتوب در قرآن با هم عطف می شوند و سبع المثانی هم در حقیقت کتابی است که آیات آن برای تکمیل و تایید قرآن است. کلمه ام الکتاب در سه آیه آمده که یکی در آیه 7 سوره آل عمران که محکم و متشابه را تشریح می فرماید و آیات محکم را اصل قرآن می داند و به آن ام الکتاب می نامد و دیگر آیات هم متشابهات هستند. محکمات که خداوند در این آیه ام الکتاب نامیده احکام و دستورات و پندها و داستان های عبرت انگیز و یگانگی خداوند ، توحید و نبوت و امامت و معاد هستند که ما اصطلاحا به آن فقه اسلامی می گوییم و شالوده اعتقادات مسلمانان بر این آیات استوارند و آیات متشابه که خداوند به دلیل روشن نبودن موضوع آن برای مردم صدر اسلام و قرن ها بعد به صورت تشبیه بیان فرموده که وقتی علم آن را روشن نمود برای تقویت و تایید حقانیت خداوند است و تثبیت بیشتر فقه اسلامی. این دو سری آیات مکمل هم هستند و محکمات سوره حمد نیست که برخی از فقها آن را ام الکتاب یعنی سوره حمد مینامند. بنابراین در اینجا بطور واضح ام الکتاب سوره حمد نیست. در دو آیه دیگر که اشاره به ام الکتاب شده هم اشاره کنیم و سپس به اصل مطلب سبع المثانی در قرآن می پردازیم. آیات 38 و 39 سوره رعد


وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلًا مِّن قَبْلِكَ وَجَعَلْنَا لَهُمْ أَزْوَاجًا وَذُرِّيَّةً وَمَا كَانَ لِرَسُولٍ أَن يَأْتِيَ بِآيَةٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللّهِ لِكُلِّ أَجَلٍ كِتَابٌ- يَمْحُو اللّهُ مَا يَشَاءُ وَيُثْبِتُ وَعِندَهُ أُمُّ الْكِتَابِ-قطعا پیش از تو رسولانی فرستادیم و دارای همسر و فرزندان بودند و هیچ پیامبری جز به اذن خدا معجزه ای نداشت در هر زمانی سرنوشت خاص آن را رقم زده ایم و نوشته ایم (در هر زمانی کتاب خاص خود را داشتند که در لوح محفوظ نزد خدا ضبط است) و بر خواست و اراده خداوند در آن تغییراتی صورت میگیرد ولی اصل لوح محفوظ نزد خداوند است به زبان امروزی هارد دیسک بزرگ آفرینش. کتاب در این آیه منظور کتابی که جلد دارد معنی نمی دهد نوشته شده ها آنهم نه با قلم و کاغذ جهان مادی بلکه با روشی که ما نمی دانیم. در آیات 3 و 4 سوره زخرف نیز چنین آمده است. إِنَّا جَعَلْنَاهُ قُرْآنًا عَرَبِيًّا لَّعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ- وَإِنَّهُ فِي أُمِّ الْكِتَابِ لَدَيْنَا لَعَلِيٌّ حَكِيمٌ-ما قرآن را به زبان عربی قرار دادیم که شما در باره آیات آن فکر و تعقل کنید و اصل قرآن در لوح محفوظ ما مرقوم شده است. در این آیه قرآن یک مجموعه وحی مرقوم شده در هارد دیسک بزرگ آفرینش و در فایل ام الکتاب محفوظ است. بنابراین در هیچ جای قرآن سوره حمد ام الکتاب نیست و هر مفسری در قدیم تصورات خود را بیان داشته است که با واقعیت قرآن همخوانی ندارد. حال سبع المثانی که ما آن را سوره حمد نامیده ایم چیست.