قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ يُنْشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلى‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ

در زمین گردش کنید و بنگرید خداوند چگونه حیات را آفرید. بر اساس آخرین یافته های علم زیست شناسی پایه و اساس حیات از حما مسنون آغاز شد، توده نرم سیاه چسبنده بر روی سفال داغ و پخته ،ماکرو مولکول های آلی زنجیره ای حامل کد های ژنتیکی . زیبا ترین و پر مفهوم ترین کلمه از مشهودات حیات و این نقطه آغاز تکامل حیات است. هدف این سایت آشنائی بیشتر با قرآن مجید و نگاه به آن با دید و عینک علوم طبیعی و فیزیک است و شفاف کردن موضوعات خلقت کیهان در شش روز ، زمین در دو روز و مفهوم هفت آسمان و خلقت آن در دو روز و اقوات در چهار روز از دیدگاه قرآن و مقایسه آنها با آخرین نظریه های علمی است. موضوع مرگ و حیات، قیامت از دید علم فیزیک و قرآن مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. مقالاتی در این زمینه تقدیم باز دید کنند گان سایت می گردد به علاوه بر اساس کیف بدأ الخلق شما را با بند پایان و حشرات ایران و عجایب خلقت آن اشنا می کنیم و سایت حشرات ایران تنها سایت حشره شناسی با متنوع ترین انواع گونه های راسته بند پایان در خاور میانه با حدود 20000 عکس دست اول و تصویر برداری شده توسط اینجانب که همه آیاتی از خداوند متعال در حیات زمین هستند. آدرس سایت حشرات ایران .insectsofiran.com

CopyRight © سید محمد تقوی اهرمی.

برای آشنائی با رزومه اینجانب اینجا کلیک کنید.

اینستاگرام     hammanmasnun@

s.m.taghaviahrami94[@]gmail.com

رحمان و واقعیت علمی پشت پرده آن

مقدمه نوشتار

خداوند تبارک و تعالی در قرآن دارای صفاتی متعددی است برخی از اوصاف مختص ذات باریتعالی است و برخی غیر از خداوند هم مشمول آن صفت می شوند مانند رحیم، خالق، غفور . حال کلمه رحمان در کدام نوع قرار گرفته است. هیچ کس نمی تواند رحمان باشد. مسلما این کلمه مختص خداوند است ولی کلمه رحمان دارای یک ویژگی خاصی است که در سایر صفات نیست. احد و صمد جزء صفات ذاتی خداوند است و در هر کدام مفهوم علمی بسیار ارزشمندی نهفته است که بیانگر ابداع کیهان از نور ذات باری تعالی است که تجلی آن که با صمدیت پیوند ناگسستنی دارد جهان مادی را پدید آورد و احدیت و صمدیت در علم اختر شناسی جایگاه ویژه ای دارند و همه فیزیکدانان اذعان دارند که همه جهان مادی از سینگولاریته یا احدیت سر چشمه گرفته و احدیت هم از احد دقیق کلام خداوند را می گویند ولی منظور آن ها خدا نیست. مفسرین کلمه رحمان را از دیدگاه ادبیات و صرف و نحو و مقایسه با سایر و دیدگاه لغویدن قدیم مفصل شرح داده اند و آن را جزء اوصاف خداوند ربط داده اند و می گویند رحمان شامل جمیع اوصاف از قبیل قدرت و کمالات الهی و سایر در رحمان جمع شده است.

در حقیقت رحمان صفت خداوند است که در برخی موارد صفت به جای موصوف قرار می گیرد. اما با وجود این نظر، رحمن چند ویژگی خاص علمی دارد که از دید پنهان شده است. رحمانیت مفهوم خاصی دارد که از بدو خلق کیهان هدف خداوند را در خود جای داده است. ازاین جهت است که رحمان در برخی آیات جای الله می نشیند در حقییقت تنها صفت خداوند است که جای موصوف می نشیند. آیات زیر به آن اشاره فرموده- آیات 110 و 111 سوره اسراء -قُلِ ادْعُواْ اللّهَ أَوِ ادْعُواْ الرَّحْمَنَ أَيًّا مَّا تَدْعُواْ فَلَهُ الأَسْمَاء الْحُسْنَى وَلاَ تَجْهَرْ بِصَلاَتِكَ وَلاَ تُخَافِتْ بِهَا وَابْتَغِ بَيْنَ ذَلِكَ سَبِيلًا بگو،: چه الله را بخوانید چه رحمان را بخوانید، هر کدام را که بخوانید، نامهای نیکو از آن اوست صدایت را به نماز بلند مکن و نیز صدایت را چندان آهسته هم مکن و میان این دو را برگزین- وَقُلِ الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِي لَمْ يَتَّخِذْ وَلَدًا وَلَم يَكُن لَّهُ شَرِيكٌ فِي الْمُلْكِ وَلَمْ يَكُن لَّهُ وَلِيٌّ مِّنَ الذُّلَّ وَكَبِّرْهُ تَكْبِيرًا – در این آیه اوصاف الله و رحمن را نام برده است خداوند کسی است که بگو: سپاس خدایی را که فرزندی ندارد و او را شریکی در ملک نیست و به مذلت نیفتد که به یاری محتاج شود پس او را تکبیر گوی ، تکبیری شایسته. در سوره حمد هم می فرماید الحمد لله رب العالمین، الرحمن الرحیم سپاس مخصوص خداوند دو عالم است ( با فتحه م ) خداوند رحیم. الف و ل تاکید بر رحمن همان خدا است. حال مفهوم واقعی رحمان چیست

رحمن عذابی است که به رحمت مبدل می شود


هدف آفرینش کیهان خلق آب و ایجاد حیات در زمین است. خداوند کیهان را در شش دوره خلق فرمود، در حالی که قبل از خلق کیهان مدیریت و طرح او بر ایجاد آب قرار داشت عرشه علی الماء (تا حیات را در زمین ایجاد ودر آن شما را به بهترین عمل بیازماید. هود آیه 7- و هو الذي خلق السموات و الارض في ستّة ايام و كان عرشه علي الماء ليبلوكم ايّكم احسن عملاً. در تمامی هفت آیه خلقت کیهان در شش دوره در انتهای آیات به زمین و حیات و شب و روز می پردازد. کیهان در شش دوره خلق می شود در حقیقت ماده خلق می شود و سپس به سامان دادن مدیریت آن می پردازد تا حیات مطابق برنامه ریزی تدوین شده در زمین ایجاد شود و روند تکامل به آدم اولین انسان هوشمند کنونی ادامه یابد.

حیات به عواملی بیشماری نیازمند است. به طور مثال سرعت گردش زمین به دور خود و به دور خورشید که با سرعتی زیاد صورت می گیرد اگر کوچک ترین انحرافی در این سرعت ها و سرعت خورشید به دور کهکشان راه شیری رخ دهد تاثیر آن برای ساکنین زمین برنامه ریزی نشده بود عذاب و نابودی حیات است. این سرعت های فوق العاده حساب شده و دقیق نعمت خداوند است برای شکل گیری حیات در زمین، نور خورشید برای بقاء حیات ضروری است اگر حفاظ هفت طبقه جو زمین اشعه های خطرناک را فیلتر نکند این نعمت الهی به عذاب مبدل می شود. درون محدوده حیات هم فاکتور های بیشمار ناشناخته است که مکررا عذاب را از بندگان خود به دور نگه می دارد. نمونه آن انتشار گاز کربنیک توسط جاندارن ریز و گیاهان که عامل خطرناک برای مجموعه حیات است که رحمان متعال با برنامه ریزی مدون در فتوسنتز گیاهان آن را به حالت تعادل در می آورد و می شوند رحمت الهی. بنایراین خداوند هم خالق جهان مادی است و هم رحمان بر طرف کننده عذاب از ساکنین کره زمین. در آیه 59 سوره فرقان می فرماید-

الذي خلق السموات و الارض و ما بينها في ستة ايام ثمّ استوي علي العرش الرحمن فسئل به خبيراً خداوند است که کیهان و هر آنچه در آن است ( کهکشان ها ستارگان همه در همان شش دوره خلق شدند مقایسه فرمائید روش قرآن را در بیان خلقت انسان ، لقد خلقنا الانسان من صلصال من حما مسنون در حقیقت انسان را در سنگ رس و از توده سیاه حما مسنون آفریدیم. اساس و پایه خلقت انسان از اولین نطفه حیات در سنگ رس خلق شد انسان امروزی یا بنی آدم بعد از حدود چهار میلیارد سال بعد از درون تکامل ظاهر شدند. مفهوم و بینهما در آیه فوق از سبک بیان قرآن در خلقت کیهان و انسان دارد) را در شش دوره خلق فرمود و سپس به مدیریت برنامه ریزی رحمان پرداخت از کسانی که علم این موضوع را دارند سوال کنید. فسئل به خبیرا دانشمندان علوم طبیعی هستند که راز های پشت پرده حیات و عوامل دست اندر کار بقاءآن آگاه هستند. این جمله اشاره به نسل امروز دارد که پشت پرده رحمان را نعمت هائی که قدرت الهی آن عذاب را به رحمان مبدل میکند. رحمن وجه دیگر خداوند مختص رحمت و نعمت بر حیات زمین جاندار و بی جان در مجموع و رحیم مختص مومنین و مومنات است.


آیه دیگری که این موضوع را به کرسی اثبات می نشاند آیات 2 تا6 سوره طه است.


مَا أَنزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى- إِلَّا تَذْكِرَةً لِّمَن يَخْشَى- تَنزِيلًا مِّمَّنْ خَلَقَ الْأَرْضَ وَالسَّمَاوَاتِ الْعُلَى- الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى- لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَمَا تَحْتَ الثَّرَى
قرآن را برتو نازل نکردیم که به رنج افتی-جز برای کسانی که در برابر خداوند احساس مسئولیت میکنند هشداری است- خداوند متعال ترسناک نیست و بندگان خدا از خدا نمی ترستند زیرا خداوند خود را همه رحمان و رحیم نامیده خوف و خشیت ترس معنی نمی دهد در برابر خداوند و فرامین او احساس مسئولیت میکنند و این احساس مسئولیت آنها را از گناه به دور نه می دارد مکر کسانی که بعد از ایمان فریب شیطان را می خورند و از راه خدا خارج می شوند کبر و غرور و حرص ثروت اندوزی و پست و مقام آن ها را گمراه می کند و می پندارند مومن هستند.


این قرآن از طرف کسی بر تو نازل شد که زمین و جو هفت طبقه بالا برده شده ( در زمین اولیه جو کم قطر و یک طبقه مدت زمان طولانی بر زمین حاکم بود واین جو دودی و تاریک بود تا نور خورشید که فاصله کمتر از امروز بازمین داشت به تک سلولی های حیات لطمه وارد نسازد) و این لازمه اش استیلای رحمان در حیات بوده در آیات فوق به آن اشاره می کند، الرحمن علی العرش استوی. رحمان بر مدیریت و طرح حیات سامان داده می شود. رحمن بر عرش استیلا می یابد. هر آن چه در طبقات جو زمین و خود سطح زمین (خاک) و هر چه بین این دو هستند که شامل انواع گیاهان و جانوران بالای خاک و تحت الثری و زیر خاک می شوند مشمول رحمان ( رحمت خداوند) قرار می گیرند. به آیه دوم سوره ملک هم نکاهی داشته باشیم. سبع السماوات هفت طبقه جو زمین است که ایجاد رحمن برای حیات زمین می کند.

الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ طِبَاقًا ۖ مَا تَرَىٰ فِي خَلْقِ الرَّحْمَٰنِ مِنْ تَفَاوُتٍ ۖ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرَىٰ مِنْ فُطُورٍ 

خداوند است که هفت جو حفاظ زمین را خلق کرد آیا در خلق رحمن رحمتی که اجازه ورود هیچ خسارتی به حیات نمی دهد نگاه نمی کنید که در آن شکافی و خللی وجود دارد در هفت طبقه جو زمین که یک پدیده رحمن است. در کلمه فی خلق الرحمن توجه و تفکر فرمائید.

بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین الرحمن الرحیم بنام خدای رحمان و رحیم حمد و سپاس مخصوص خداوند دو عالم است رحمن و رحیم در این آیات رحمان به عنوان صفت باریتعالی آمده است. سید محمد تقوی اهری 17/8/1400

 

بازدید: 909