قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ يُنْشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلى‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ

در زمین گردش کنید و بنگرید خداوند چگونه حیات را آفرید. بر اساس آخرین یافته های علم زیست شناسی پایه و اساس حیات از حما مسنون آغاز شد، توده نرم سیاه چسبنده بر روی سفال داغ و پخته ،ماکرو مولکول های آلی زنجیره ای حامل کد های ژنتیکی . زیبا ترین و پر مفهوم ترین کلمه از مشهودات حیات و این نقطه آغاز تکامل حیات است. هدف این سایت آشنائی بیشتر با قرآن مجید و نگاه به آن با دید و عینک علوم طبیعی و فیزیک است و شفاف کردن موضوعات خلقت کیهان در شش روز ، زمین در دو روز و مفهوم هفت آسمان و خلقت آن در دو روز و اقوات در چهار روز از دیدگاه قرآن و مقایسه آنها با آخرین نظریه های علمی است. موضوع مرگ و حیات، قیامت از دید علم فیزیک و قرآن مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. مقالاتی در این زمینه تقدیم باز دید کنند گان سایت می گردد به علاوه بر اساس کیف بدأ الخلق شما را با بند پایان و حشرات ایران و عجایب خلقت آن اشنا می کنیم و سایت حشرات ایران تنها سایت حشره شناسی با متنوع ترین انواع گونه های راسته بند پایان در خاور میانه با حدود 20000 عکس دست اول و تصویر برداری شده توسط اینجانب که همه آیاتی از خداوند متعال در حیات زمین هستند. آدرس سایت حشرات ایران .insectsofiran.com

CopyRight © سید محمد تقوی اهرمی.

برای آشنائی با رزومه اینجانب اینجا کلیک کنید.

اینستاگرام     hammanmasnun@

s.m.taghaviahrami94[@]gmail.com

واللَّهُ أَنْبَتَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ نَباتاً و مفهوم علمی آن

مقدمه نوشتار


انسان در مراحل مختلف خلق شده است و قد خلقکم اطوارا، در حقیقت ما انسان را در دوره ای های مختلفی(به شکل های گوناگونی ) خلق کردیم ، خلق کردن نیاز به مواد اولیه دارد وخلق یک پدیده تنها یک بار اتفاق می افتد. جنین موجودات زنده فقط یک بار در پروسه طبیعت خلق شده و تحولات درون جنین دیگر خلق آن نیست باز آفرینی خلق او است و رشد تحت برنامه تدوین شده. بنابراین اطوار منظور مراحل مختلف است و هر مرحله خلق خاص خود را دارد. به آیه زیر توجه فرمائید:

قالَ رَبُّنَا الَّذِي أَعطى‌ كُلَّ شَيْ‌ءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدى‌ - قَالَ فَمَا بَالُ الْقُرُونِ الْأُولَى- قَالَ عِلْمُهَا عِندَ رَبِّي فِي كِتَابٍ لَّا يَضِلُّ رَبِّي وَلَا يَنسَى- الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ مَهْدًا وَسَلَكَ لَكُمْ فِيهَا سُبُلًا وَأَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِّن نَّبَاتٍ شَتَّى- كُلُوا وَارْعَوْا أَنْعَامَكُمْ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّأُوْلِي النُّهَى- مِنْهَا خَلَقْنَاكُمْ وَفِيهَا نُعِيدُكُمْ وَمِنْهَا نُخْرِجُكُمْ تَارَةً أُخْرَى -

حضرت موسی به فرعون می فرماید خداوند خلقت هر چیز را به آن می دهد (هر چیز خلق و انشاء خاص خود را دارد تا آغاز خلق بعدی) و سپس آن را به مقصود هدایت می کند. این مقصود پایان مرحله خاص اول است و مرحله دوم آغاز می شود. فرعون سوال می کند نسل های گذشته چطور. حضرت موسی فرمود علم آن در کتابی نوشته شده (به عنوان نرم افزار تدوین شده مقرر گردیده) خطا و فراموشی در کار خدا نیست –او است که زمین را برای شما گهواره (تشبیه است و اشاره به حرکت تکراری زمین ) قرار داد و در آن راه ها برای شما ترسیم و از جو زمین باران نازل کرد و با آن زوج رستنی های گوناگون بیرون آورد، بخورید و دام هایتان را بچرانید. این برای دانشمندان آیاتی از عظمت خدا است.

بنابراین زمانی انسان و جانوران در خشکی توانستند از شرایط آب و هوائی استفاده کنند که گیاهان پا به عرصه وجود گذاشتند. والله انبتکم من الارض نباتا. باران از ابتدای خلق زمین شروع به باریدن می کند ولی گیاهی وجود نداشته است و گیاه خواران هم خلق نشده بودند ، زمانی که مراتع و درختان پهن برگ و میوه در صحنه حیات ظاهرشدند. انسان و سایر جان داران از آن بهره مند شدند. گیاهان اکسیژن لازم برای حیات را فراهم می کنند و 20 نوع اسید های آمینه مورد نیاز ساختار مادی انسان و سایر جانداران و آجر بنای ساختمان مادی انسان در دسترس قرار می دهد گوشت خواران حیوانات علف خوار و حشره خوار را شکار می کنند و چرخه زندگی با انبتکم ادامه مییابد. حال اعجازعلمی قرآن را در این کلام در سایر آیات جستجو می کنیم. مِنْهَا خَلَقْنَاكُمْ وَفِيهَا نُعِيدُكُمْ وَمِنْهَا نُخْرِجُكُمْ تَارَةً أُخْرَى در زمین شما را خلق کردیم و در آ ن شما را باز آفرینی می کنیم و بار دیگر خارج می کنیم. ( بار اول خلق آن و بعد از آن تکرار باز آفرینی) در زمین این دنیا. نعیدکم به قیامت ارتباطی ندارد. تاره اخری هم قیامت نیست. دو قیامت پشت سر هم نمی آید. سخن از استمرار حیات در این دنیا است.


جو زمین و هفت طبقه حفاظ آن مقدمه پیدایش مرحله انبتکم


انبت مرحله ای است که انسان در آن پرورش داده می شود. پدیده ای که خلق شده و شرایط پرورش و باز آفرینی طبق برنامه تدوین شده در دستور کار است. اینکه انسان مانند گیاه از زمین می روید درست نیست ، گیاه خلق شده و دانه برنامه نرم افزاری تکثیر آن را در درون خود دارد، تنها نیاز به بار آوری و پرورش در خاک دارد. انسان از زمین مانند گیاه نمی روید بلکه در زمین مانند گیاه کشت داده می شود. مواد اولیه ساختار بدن همه موجودات زنده در گیاهان وجود دارد. بیست نوع اسید آمینه خوراکی از نوع ایزومر آلفا منشاء ساختار تمامی موجودات زنده در خشکی و ارض در اینجا معنی کره زمین نمی دهد و در حقیقت انسان در خشکی مانند گیاهان کشت داده می شود. مفهوم علمی خاصی دارد یک نمونه آیه دیگر را مثال می زنیم تا معنی انبت را بدانیم. به آیات 35 تا 37 توجه فرمایید.


إِذْ قَالَتِ امْرَأَةُ عِمْرَانَ رَبِّ إِنِّي نَذَرْتُ لَك مَا فِي بَطْنِي مُحَرَّرًا فَتَقَبَّلْ مِنِّي إِنَّكَ أَنتَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ
فَلَمَّا وَضَعَتْهَا قَالَتْ رَبِّ إِنِّي وَضَعْتُهَا أُنثَى وَاللّهُ أَعْلَمُ بِمَا وَضَعَتْ وَلَيْسَ الذَّكَرُ كَالأُنثَى وَإِنِّي سَمَّيْتُهَا مَرْيَمَ وِإِنِّي أُعِيذُهَا بِكَ وَذُرِّيَّتَهَا مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ
فَتَقَبَّلَهَا رَبُّهَا بِقَبُولٍ حَسَنٍ وَأَنبَتَهَا نَبَاتًا حَسَنًا وَكَفَّلَهَا زَكَرِيَّا كُلَّمَا دَخَلَ عَلَيْهَا زَكَرِيَّا الْمِحْرَابَ وَجَدَ عِندَهَا رِزْقًا قَالَ يَا مَرْيَمُ أَنَّى لَكِ هَذَا قَالَتْ هُوَ مِنْ عِندِ اللّهِ إنَّ اللّهَ يَرْزُقُ مَن يَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ


چون همسر عمران گفت خدا یا من آنچه را که در شکم دارم را نذر تو کردم تا فراغ از مال دنیا (فارغ از مال دنیا یعنی در معبد خدمت کردن ، ستایش گر تو باشد) از من قبول بفرما که تو شنوا و دانا هستی.
چون فرزندش را زائید گفت پروردگارا من دختر زائیده ام گر چه دختر مانند پسر در خدمت کاری معبد نیست ( در امر تبلیغ و خدمت گذاری به خدا در معابد فرق می کند).خدا به نتیجه زایمان او اعلم تر است ( خداوند یرای برنامه ریزی خود دختر را بر پسر ترحیح داد) من اسم او را مریم گذاشتم خدا یا او و فرزندانش را از گزند شیطان محفوظ بدار.
خداوند نذر او را به بهترین وجه قبول کرد و او را نیکو پرورش داد. بنابراین تفسیر وَأَنبَتَهَا نَبَاتًا حَسَنًا نمی تواند مانند گیاه آفرید معنی دهد. انبتها نباتا و کفالت او را به ذکریا سپرد، هر زمان که ذکریا در عبادتگاه حضرت مریم وارد می شد نزد او خوراکی های (برنامه ریزی شده) می یافت، گفت ای مریم این خوراکی ها از کجا آمده است. حضرت مریم فرمود این رزقی است از جانب خدا. خداوند اراده فرماید روزی فراوان در اختیار می گذارد. حضرت مریم ع قبل از تولد در پروسه برنامه ریزی خداوند قرار داشته است. ان الله یرزق من یشاء بغیر حساب معنی خدا به هر کس بخواهد روزی فراوان می دهد غلط  ترجمه می شود خدا عادل است و رزق و روزی مشمول همه بندگان می شود. عبارت درست آن: خداوند اراده فرماید رزق و روزی فراوان در اختیار می گذارد.


فرق انشائکم و انبتکم من الارض


دانستن علم زمین شناسی و زیست شناسی و دانستنی های علمی در پیدایش انواع جانداران و با اتکاء به اصل تکامل که اطوارکم و خلق من بعد خلق بر آن حاکم بوده است به راحتی می توانیم آیات متشابه قرآن در خلقت انسان و حیات را از بند تصورات کهن و ذهنیات غلط گذشتگان آزاد کنیم و به مفاهیم واقعی آیات برسیم و قرآن را از مهجوریت علمی که متحجرین آن را ساخته اند بیرون آوریم مهجوریتی که حاضر نیستند به خاطر قرآن دست از افکار کهن بر دارند و باعث شده اند سلطه افکار کهن بر نظرات علمی و نو استیلا یابد. چیزی که غرب با اعمال خود و اسلام هراسی به اشاعه این افکار کهن تلاش می کند. نظرات نو و مطابق علم روز را گوگل بر نمی تابد و عناوین آن را در موتور جستجو کامل نشان نمی دهد و باید سایت را شناخت و با رجوع مستقیم به سایت های نظرات نوین علمی با آن عناوین آشنا شد.

آیه ذکر شده در مقدمه واقعیت های علمی روز را بیان می فرماید. در آیات زیبای تولد حضرت مریم ع نکات جالب علمی نهفته است. وجود حضرت مریم برنامه ریزی خداوند است که در قالب رخداد های علم ژنتیکی و نظارت روح و امر خداوند که فرماندهی ژنوم رابر عهده دارد صورت گرفته است. چرا حضرت عیسی ع مانند سایر پیامبران برگزیده نشد و چرا قرآن آن را روح خداوند نامید و اینکه او کلام خداوند است چه مفهومی دارد. هر کدام دلایل خاص خود را دارد که ما باید آن را کشف کنیم. چرا خداوند با ارسال خوراکی ها به پرورش حضرت مریم اشاره می کند انبت نباتا ظاهر آیه است مانند گیاه او را پرورش داد ترجمه درستی است.


موارد مشابه در قران وجود دارد. خداوند به حضرت موسی می فرماید من تو را برای خودم بار آوردم (برای اهداف خودم ساختم، بار آوردم)آیات41 و 42 سوره طه- وَاصْطَنَعْتُكَ لِنَفْسِي- اذْهَبْ أَنتَ وَأَخُوكَ بِآيَاتِي وَلَا تَنِيَا فِي ذِكْرِي-تو را برای خودم پروردم، تو و برادرت آیات مرا برای مردم ببرید و در یاد کردن من سستی نکنید.

خداوند انسان را در درون لایه سنگ رس خلق فرمود و تا رسیدن به مرحله خلق بعدی از نطفه بیرون آمده در سنگ رس و از رسوب حما مسنون- نطفه امشاج تا پیدایش تک سلولی تکامل یافته علقه سویته کرد. این دوره سویته می شود انشاء خلق اول تا خلق دوم .این انشاء زیر نظر خداوند و با فرماندهی روح در ژنوم موجودات زنده صورت می گیرد. انشاء ابزار کار خداوند در پروسه تکامل از خلقی تا خلق دیگر است و انشاء آخر ظهور آدم است از نسل قبل. بعد از پایان تکامل انشاء وجود ندارد و به جای آن انبت پرورش دادن می آید. موجودات زنده باید از پروتئین ها و نوکلئوتید ها که همه منشاء گیاهی دارند طبق برنامه ریزی نرم افزاری که در ژنوم موجودات نهادینه شده باز آفرینی  شوند. به آیه زیر توجه فرمائید 22 سوره بقره-


الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الأَرْضَ فِرَاشًا وَالسَّمَاء بِنَاء وَأَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَّكُمْ فَلاَ تَجْعَلُواْ لِلّهِ أَندَادًا وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ-خداوند است که زمین را برای شما گستراند ( در زمین اولیه پستی و بلندی وجود نداشت طی میلیارد ها سال همه خشکی ها یک پارچه بودند و نسبتا هموار کوه ها و دره ها در اثر تفکیک شدن قاره ها به وجود آمدند) و جو هفت طبقه زمین را خداوند بنا کرد و السماء بناها و از ان جو زمین باران نازل فرمود و بذر و دانه گیاهان را از زمین (خاک) بیرون آورد و ان را رزق و روزی شما قرار داد، پس برای خدا همتا قرار ندهید در حالی که شما بر این امر آگاهید. در تمامی آیات رزق و روزی را در باران و رویش گیاهان می داند.


تمامی مطالب عنوان شده فوق در آیه معروف دحو الارض بیان شده است- 27 الی 33 نازعات-

أَأَنْتُمْ أَشَدُّ خَلْقًا أَمِ السَّمَاءُ بَنَاهَا - رَفَعَ سَمْکَهَا فَسَوَّاهَا - وَأَغْطَشَ لَیْلَهَا وَأَخْرَجَ ضُحَاهَا -وَالأرْضَ بَعْدَ ذَلِکَ دَحَاهَا - أَخْرَجَ مِنْهَا مَاءَهَا وَمَرْعَاهَا-وَالْجِبَالَ أَرْسَاهَا - مَتَاعًا لَکُمْ وَلأنْعَامِکُمْ -آیا خلقت شما مهم تر است یا آسمانی که آن را بنا کردیم و سقف آن را بالا بردیم و به برنامه ریزی آن پرداختیم (از یک آسمان هفت آسمان با سقف محافظت شده) شب آ ن را تاریک و روزش را روشن گردانیدیم و بعد از آن زمین (خشکی)را گسترش دادیم و بر روی آن چشمه ها و مراتع بیرون آوردیم و کوه ها را استوار و پا بر جا در آن (خشکی ها) قرار دادیم این ها متاعی است که به شما و چهارپایان تان عطا کردیم.

متاع همان رزق و روزی است که انعام می خورند ما از تولیدات گیاهان و گوشت انعام و پرندگان تغذیه می کنیم. بند پایان اولیه در آب زندگی می کردند و موجودات دریایی و بند پایان از یک شاخه بی مهره گان اولیه از هم جدا شدند. خزه های دریایی تکامل یافتند و به خشکی منتقل شدند و گیاهان اولیه را از ان ها منشاء شدند . اکسیژن مورد نیاز حیات اولیه را سیانو باکتری ها در حدود یک میلیارد سال تامین کردند تا هفت طبقه جو زمین را خداوند در دو  دوره قضاهن کرد (برنامه ریزی کرد و چرا متحجرین نمی توانند فرق خلق کردن و برنامه ریزی کردن را درک کنند سوال بزرگی است، خداوند می توانست کلمه خلق را بگذارد که متحجرین توجیه لازم را برای تطبیق و تائید نظر گذشتگان داشته باشند و این همه اختلاف نظر پیش نیاید خداوند با کلام علم سخن میگوید). در پروسه برنامه ریزی بنا کرد و جو زمین شفاف شد و بی مهره گان به مهره داران تبدیل شدند و روند تکاملی ادامه یافت و گیاهان پهن برگ و با ساقه چوبی و مراتع سر سبز در جو زمین آرام و شفاف شده مسئولیت تولید اکسیزن حیات را بر عهده گرفتند. شب و روز ماهیت خود را یافتند و قاره ها تفکیک شدند و کوه ها سر بر افراشتند و حیات وارد مرحله رزق و روزی از بارش باران و انبتکم من الارض نباتا گردید و باز آفرینی خلقت موجودات زنده که در مراحل گوناگون عبور کرد و به تکامل رسید آغاز گردید-

مِنْهَا خَلَقْنَاكُمْ وَفِيهَا نُعِيدُكُمْ وَمِنْهَا نُخْرِجُكُمْ تَارَةً أُخْرَى- در زمین شما را خلق کردم و در آن شما را بازآفرینی می کنم و بار دیگر در پروسه باز آفرینی شما را در زمین بیرون می آورم. انبتکم من الارض نباتا-این آیه ارتباطی به قیامت ندارد و منها از همین زمین است. همین زمین در قیامت نابود می شود و خداوند در زمین دیگری مرده ها را با اطلاعات ضبط شده در کتاب مبین و توسط اشرقت الارض بنور ربها زنده می کند. خارج شدن از زمین در قیامت وجود ندارد. با دید علمی به آیات متشابه نگاه کنیم و تفسیر گذشتگان در هزار و چهار صد سال قبل و با بینش کهن باید به روز رسانی شود. سید محمد تقوی اهرمی. 25/1/1400

 

بازدید: 901