قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ يُنْشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلى‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ

در زمین گردش کنید و بنگرید خداوند چگونه حیات را آفرید. بر اساس آخرین یافته های علم زیست شناسی پایه و اساس حیات از حما مسنون آغاز شد، توده نرم سیاه چسبنده بر روی سفال داغ و پخته ،ماکرو مولکول های آلی زنجیره ای حامل کد های ژنتیکی . زیبا ترین و پر مفهوم ترین کلمه از مشهودات حیات و این نقطه آغاز تکامل حیات است. هدف این سایت آشنائی بیشتر با قرآن مجید و نگاه به آن با دید و عینک علوم طبیعی و فیزیک است و شفاف کردن موضوعات خلقت کیهان در شش روز ، زمین در دو روز و مفهوم هفت آسمان و خلقت آن در دو روز و اقوات در چهار روز از دیدگاه قرآن و مقایسه آنها با آخرین نظریه های علمی است. موضوع مرگ و حیات، قیامت از دید علم فیزیک و قرآن مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. مقالاتی در این زمینه تقدیم باز دید کنند گان سایت می گردد به علاوه بر اساس کیف بدأ الخلق شما را با بند پایان و حشرات ایران و عجایب خلقت آن اشنا می کنیم و سایت حشرات ایران تنها سایت حشره شناسی با متنوع ترین انواع گونه های راسته بند پایان در خاور میانه با حدود 20000 عکس دست اول و تصویر برداری شده توسط اینجانب که همه آیاتی از خداوند متعال در حیات زمین هستند. آدرس سایت حشرات ایران .insectsofiran.com

CopyRight © سید محمد تقوی اهرمی.

برای آشنائی با رزومه اینجانب اینجا کلیک کنید.

اینستاگرام     hammanmasnun@

s.m.taghaviahrami94[@]gmail.com

ناسخ و منسوخ در آیات قرآن نیست در طبیعت رخ میدهد

مقدمه نوشتار


کلمات ننسخ و بدلنا یک مفهوم کلی را در خود دارد که برای بررسی این موضوع باید در نظر گرفته شود. ننسخ یعنی از دور خارج شدن و اعتبار نداشتن است مانند نظریه هفت آسمان بطلمیوسی که علم آن را منسوخ کرد و کلمه بدلنا هم یعنی جایگزین کردن چیزی با چیز دیگر. هر دو این مفهوم را هم در خود دارند که چیزی که منسوخ و یا مبدل شده دیگر وجود خارجی ندارد. آیا آیاتی که در قرآن منسوخ شده اند هنوز در قرآن وجود دارند. کلیه مفسرین بر این موضوع که آیات منسوخ شده هم اکنون در قرآن وجود دارند و این با اصل کلی در آیه-َ لا مُبَدِّلَ لِکَلِماتِ اللَّهِ وَ لَقَدْ جاءَکَ مِنْ نَبَإِ الْمُرْسَلین وآیه- تَمَّتْ کَلِمَةُ رَبِّکَ صِدْقاً وَ عَدْلاً لا مُبَدِّلَ لِکَلِماتِهِ وَ هُوَ السَّمیعُ الْعَلیمُ نمی خورد. آیه إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ ما قرآن را نازل کردیم واز آن محافظت می کنیم . این آیه بیانگر این است که تمامی آیات قرآن دارای اعتبار و تحت محافظت قرار دارند. بنابراین باید دنبال دلیل آن باشیم. تمامی دلایلی که معتقدین به ناسخ و منسوخ بیان می فرمایند با قرآن در تضاد است. دوم در دو آیه ناسخ و منسوخ از آیه نام برده و در قرآن موارد بسیاری است که آیه و آیات پدیده های طبیعت هم هستند که قرآن واضح و روشن آنها را آیات می نامد و آنها را قرآن ثانی می نامد. تعجب میکنم از برخی  تحلیلگران که در قرآن دنبال کلمه آیه می گردند که معنی آیه قرآن نمی دهد ولی به آیات اصلی قرآن که پدیده های طبیعی را آیات الهی نامیده است توجه ای ندارند.

محکم و متشابه و فلسفه وجودی آن در قرآن

پیشگفتار


محکم و متشابه دو کلمه در قرآن است که هنوز دانشمندان اسلامی نتوانسته اند به نظریه واحدی برسند و آراء بسیار متفاوت به چشم میخورد چرا این کلمات مانند بسیاری دیگر از کلمات به این سرنوشت دچار شده است آیا قرآن آن چنان پیچیده  و دشوار است که هنوز بعد از 1400 سال نتوانسته ایم این معضل را حل کنیم در حالی که قرآن در آیه 17 سوره قمر می فرماید وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِر-در حقیقت ما قرآن را برای تذکر و پند پذیری آسان کردیم- فهم آن را آسان کردیم  آیا کسی است که پند گیرد. آیات در این زمینه فراوان است بنابراین خداوند متعال قرآن را به زبان ساده و برای مردم بیان فرموده  ولی این را هم فرموده که بدانید در قرآن دو نوع آیات داریم محکمات که اصل قرآن بر آن قرار دارد و واضح و روشن احکام و دستورات، پندها  و  تذکرها  را بیان میکند که البته  تفسیر لازم دارد، شرح وقایع و چرایی نزول آیات، زمان نزول آن که فقه اسلامی هم بر اساس محکمات بنا شده ولی آیات دیگری هم در قرآن است که ارتباط مستقیم با طبیعت اطراف ما، چگونگی خلقت حیات، ماهیت وجودی انسان و چگونگی خلقت و تکامل او و موضوع ظهورآدم، کیهان، قیامت در حقیقت با علم آنهم علوم طبیعی سر و کار دارند که بیانگر واقعیت های آیات در طبیعت هستند. این نوع آیات را خداوند می فرماید تا روشن شدن مفاهیم علمی آن به صورت تشبیه و رمزی بیان شده تا دانشمندان علوم طبیعی آن را کشف کنند و با کشف آن به حقانیت وجود خداوند  ایمان بیاورند و مومنین هم ایمانشان مستحکم تر شود

مراتب خلقت از دیدگاه آیات و علوم طبیعی

مقدمه نوشتار


خلقت حیات در زمین واقعیت ها و پدیده های طبیعی است که با علوم طبیعی سر وکار دارند و همه آیات متشابه هم با پدیده های طبیعی روبرو هستند. حتی قیامت یک پدیده طبیعی است ادامه حیات زمین است. تنها با ابزار علوم طبیعی می توان واقعیت های آن را درک کرد. روشی که مطلوب قرآن نیست و غیر منطقی است که ما برای کشف واقعیت های پدیده های طبیعی را در روایات گذشتگان جستجو کنیم. خداوند برای ما روشن کرده که ما با  دو سری  آیات سروکار داریم  محکمات و متشابهات. اصول قرآن بر محکمات بنا شده فقه و اصول معارف اسلامی ما  بر پایه محکمات است و روایات و احادیث جزء  تفکیک ناپذیر محکمات هستند. رساله های دینی ما همه  درباره  محکمات  قرآن راهنمایی میکنند و فقه شیعه این ساختار محکمات را روشن کرده و هر کس موظف است مرجع تقلید خود را انتخاب کند. و اشکالات و سوالات  خود را از مرجع  خود بپرسد ولی آیات متشابه روند خاص خود را دارند.

روایاتی که در 1300 سال قبل با برداشت علمی آن زمان از حیات و خلقت انسان نوشته شده منطبق بر اصول علمی نیست و ما باید به علوم طبیعی برای کشف حقایق آن رو آوریم. آیه معروف 20 سوره عنکبوت رهنمود لازم را برای ما صادر کرده و ما موظف هستیم طبق دستور خداوند عمل کنیم.

قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ۚ ثُمَّ اللَّهُ يُنْشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ۚ-

در زمین گردش کنید و بنگرید و تفحص کنید خداوند چگونه خلقت (حیات و خلقت انسان) را آغاز کرد و سپس  خداوند  نشاء  آخری را از آن انشاء  کرده بیرون می آورد  خداوند  بر (خلق هر چیز) قدرت بر تر دارد. هدف آفرینش چه بوده است  خلق انسان تکامل یافته که اولین انسان تکامل یافته آدم است که در این آیه آن را  نشاء آخری  می نامد. یعنی آغاز خلقت حیات تا پایان تکامل و انشاء  آن. در مورد نشاء آخری که مفسرین محترم آن را قیامت نامیده اند نیاز به بحث مفصلی داریم که در مقاله جداگانه  تقدیم می شود. حال آیا در زمین چطور می توانیم به چگونگی کیف بداء الخلق برسیم. کاری که داروین کرد و ثروت و امکانات خود را برای عمل کردن به این آیه فدا کرد کشتی اجاره کرد و در زمین و همه جاهایی که  لازمه بیرون آوردن حقیقت چگونگی حیات ضروری بود سفر کرد فسیل ها را جمع آوری کرد طبقه بندی کرد و تاریخچه پیدایش حیات را بیرون آورد. البته ایشان از آخر شروع کرد زیرا به  بداء الخلق دسترسی نداشت و قوانین تکامل را ناقص بیان کرد ولی پایه تجسس و تفحص علمی را بنا  گذاشت . بسیاری از خرافات در خلقت انسان را در اذهان پاک کرد و انقلابی در اذهان عمومی به جای گذاشت. از نواقص کار او که اطلاعی از علم ژنتیک نداشت بگذریم. او اولین انسانی بود که به آیه شریفه که واجب الدستور بود عمل کرد. هیچوقت از بیان حقایق نهراسیم و چشم به قرآن داشته باشیم. آیا در تجسس روایات کهن برای کشف حقایق آیات متشابه با این دستور خداوند در تنا قص  نیست. در زمین با چه ابزاری سر و کار داریم علوم طبیعی و شواهد اثبات آن و آیا می توانیم به نظر کسانی که با علم روز 1300 سال قبل موضوعی را بررسی کردند اعتماد کنیم. آیا احترام گذاشتن به شخصیت هایی که نظرات را اعلام کردند واجب تر است یا  دستور خداوند متعال. کمی با خود فکر کنیم آیا تحجر و تعصب ما عامل اصلی این کار نیست که با آن قرآن را در مهجوریت علمی قرار داده ایم.