قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ يُنْشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلى‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ

در زمین گردش کنید و بنگرید خداوند چگونه حیات را آفرید. بر اساس آخرین یافته های علم زیست شناسی پایه و اساس حیات از حما مسنون آغاز شد، توده نرم سیاه چسبنده بر روی سفال داغ و پخته ،ماکرو مولکول های آلی زنجیره ای حامل کد های ژنتیکی . زیبا ترین و پر مفهوم ترین کلمه از مشهودات حیات و این نقطه آغاز تکامل حیات است. هدف این سایت آشنائی بیشتر با قرآن مجید و نگاه به آن با دید و عینک علوم طبیعی و فیزیک است و شفاف کردن موضوعات خلقت کیهان در شش روز ، زمین در دو روز و مفهوم هفت آسمان و خلقت آن در دو روز و اقوات در چهار روز از دیدگاه قرآن و مقایسه آنها با آخرین نظریه های علمی است. موضوع مرگ و حیات، قیامت از دید علم فیزیک و قرآن مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. مقالاتی در این زمینه تقدیم باز دید کنند گان سایت می گردد به علاوه بر اساس کیف بدأ الخلق شما را با بند پایان و حشرات ایران و عجایب خلقت آن اشنا می کنیم و سایت حشرات ایران تنها سایت حشره شناسی با متنوع ترین انواع گونه های راسته بند پایان در خاور میانه با حدود 20000 عکس دست اول و تصویر برداری شده توسط اینجانب که همه آیاتی از خداوند متعال در حیات زمین هستند. آدرس سایت حشرات ایران .insectsofiran.com

CopyRight © سید محمد تقوی اهرمی.

برای آشنائی با رزومه اینجانب اینجا کلیک کنید.

اینستاگرام     hammanmasnun@

s.m.taghaviahrami94[@]gmail.com

تکامل داروین و تکامل قرآن و تفاوت آن ها

مقدمه نوشتار


خلقت موجودات زنده و آدم به عنوان اولین انسان تکامل یافته فکری و عقلی روی زمین در ملل مختلف با افسانه های شبیه اسطوره ها و به قول قرآن اساطیر الاولین، افسانه های دروغین مطرح شده است. من در این نوشتار با دو نوع طرز تفکر در تکامل موجودات و آدم که ذهن ما مسلمانان را به خود مشغول داشته و هنوز نتوانسته ایم به نظر واحد نسبت به درک آیات قران برسیم می پردازم. دلیل اینکه در مورد خلقت انسان و هفت آسمان که مجموعه حیات در زمین است اختلافات زیادی دامن گیر آیات متشابه قرآن شده که اکثریت آن ها به پدیده حیات اشاره کرده اند، توقف طرز تفکر ما از صدر اسلام تا کنون است. آیات قرآن به طور بسیار واضح مطالب را بیان فرموده، از آنجائیکه ما در ذهن خود به یک باور کهن رسیده ایم و حاضر نیستیم از آن باور دست بر داریم و نسبت به آن تعصب داریم، آیات متشابه قرآن را به نفع تصورات ذهنی خود تفسیر می کنیم.

گذشتگان صدر اسلام و قرن ها بعد که اساس تفسیر خود را بر پایه امثال ابن عباس بنا گذاشتند برای ما محترم هستند ولی آن ها بر اساس ذهنیت حاکم در آن دوران تفسیر کردند و ما همه آن ها را بدون تغییر بر باور خود نشانده ایم و با تعصب بر آن ها پافشاری می کنیم و برای توجیه خود انگشت اتهام را به سوی علوم طبیعی گرفته ایم که نظریه ها در حال تغییر هستند و قابل استناد نیستند، بنابراین علم در دین کاربرد ندارد. غافل از آن هستیم که گذشتگان ما با برداشت های حاکم در آن دوران (علم روز) آیات متشابه را تفسیر کردند. برداشت های حاکم در آن دوران در اختر شناسی بر نظریه بطلمیوس یا زمین مرکزی و در خلقت موجودات زنده و انسان بر فرضیه ثبوت انواع یا فیکسیسم استوار بود و تفاسیر آیات متشابه هم بر همین فرضیه های حاکم بنا شد. بر اساس این فرضیه تمامی جانداران به همین صورت و شکل که دارند مستقل خلق شدند یعنی به صورت خلق الساعه پدیدار شدند و آدم هم مطابق داستان های مطرح شده در تورات چنین خلق شد. کسانی که چنین نظری می دهند ترس از ریزش باور ذهنی خود دارند و آیات علمی قرآن را فدای تصرات ذهنی غلط خود می کنند. به نظریه پیدایش آدم در صدر آسلام که در آن زمان نظر حاکم بود توجه فرمائید.

خداوند ملائکه را فرمود بروید گل بیاورید می خواهم با دستان خودم آدم را از گل خلق کنم به جزئیات داستان ها نمی پردازم نکاتی که بر باور بسیاری از تفسیر کنند گان فعلی قرار گرفته را خلاصه عنوان می کنم. خداوند با خاک گل درست کرد و گذاشت گل ور بیاید و متعفن و بدبو شود و با آن هیکل آدم را ساخت و گذاشت خشک شود و سپس در آن روح دمید و آدم زنده شد و حوا را هم از یک تکه گل آدم خلق کرد. این تفکرات همه از اسرائیلیات بر باور ما نشسته و آثار آن هم در ترجمه و تفسیر ها آشکار است. من از دیدگاه نظر گذشتگان به آیات قرآن نگاه نمی کنم و علوم طبیعی و آیات متشابه را به عنوان مستندات نظر خودم بیان می کنم. بحث ما تکامل داروین و تکامل قرآن است و مبنای مقایسه هم آیات قرآن، علم زیست شناسی و پیدایش حیات است. نظریه تکامل داروین در جزئیات نارسایی فراوان دارد ولی در کلیات مورد تایید علم است. من سه اصل تکامل را در مد نظر دارم و باید در روند یررسی به آن برسیم

صلصال کالفخار و رابطه علمی آن با جان

مقدمه نوشتار


قرآن واقعیت های موجود در جهان مادی و در خلقت انسان که در زمان صدر اسلام برای مردم به دلیل عدم پیشرفت علوم طبیعی ناشناخته بودند را در قالب آیات متشابه بیان فرموده است. آیات متشابه طوری بیان شده که در زمان شکوفایی علوم طبیعی میتوان از تشبیهات به کار رفته در آن مفهوم واقعی درون آنها را کشف کرد و به حقانیت خداوند ایمان آورد البته با ابزار علم روز. خداوند می دانست که در هزار و چهار صد سال بعد از ظهور اسلام دانشمندان علوم طبیعی غیب مشهودات حیات را کشف می کنند و علم می شود ابزار باور به مجهولات آفرینش. بسیاری از دانشمندان فیزیک و سایر علوم با آنچه که باره خداوند در افکار عموم است به ویژه مردم اروپا که مهد علم و دانش شده است دچار تردید و نا باوری هستند، خداوند آیات متشابه را برای این زمان نازل کرده تا با کشف واقعیت های آن قرآن را وارد مقوله علم کند و حقانیت خداوند را نشان دهد که متاسفانه با باور های غلط گذشتگان و نگاه نکردن به آیات متشابه با دید علم روز سدی در برابرآشکار شدن حقانیت خداوند نزد دانشمندان علوم شده ایم. آیا ما آیات متشابه را می خوانیم و در باره آن تفکر می کنیم و به دنبال کشف واقعیت های آن هستیم یا بسرعت سراغ تفاسیر کهن و نظر گذشتگان می رویم و سوال خودمان را از آن ها بیرون میآوریم. به این آیه نگاه کنیم خلق الانسان من صلصال کالفخارو خلق الجان من مارج من نار چه ارتباطی میتواند خلقت انسان با جان داشته باشد و سوال دیگر ارتباط صلصال با جان چیست و چه نقشی در خلقت انسان داشته است. سوال دیگر صلصال کالفخار چه ارتباطی با نار دارد و آنهم با مارج من نار. آیا خداوند همین طور آیات را بدون هدف به دنبال هم آورده است. ما عادت داریم یک آیه را از بقیه آیات قبل و بعد جدا کرده وهر کدام را مستقل تفسیر کنیم در حالی که همه آیات در باره یک موضوع خاص مثلا خلقت انسان با هم در ارتباط هستند و مکمل یکدیگرند . در این نوشتار میخواهیم این معما ها را به کمک آیات دیگر و با دید علوم طبیعی حل کنیم. این بدان معنی نیست که هر چه ما به آن رسیدیم مفهوم واقعی آیات است ولی میتوانیم تا اندازه ای به هدف آن مفهوم نزدیک شویم. ابزار تجسس من آیات قرآن و علم مربوط به آیه متشابه است

حما مسنون گل متعفن بد بو نیست رسوب ترکیبات آلی اولین نطفه حیات است

مقدمه نوشتار


کلمات در آیات متشابه اعجاز علمی قرآن است. چرا خداوند آیات را به دو قسمت تقسیم فرموده و آنها محکمات و متشابهات نامگذاری کرده است. محکمات اصل قرآن است .اصول، احکام و پایه فقه اسلامی بر این نوع آیات قرار گرفته و از ظاهر آیات میتوان مقصود قران را درک کرد و ابهامی در آن ها وجود ندارد ولی در آیات متشابه بر عکس ظاهر دارد و باطن و خداوند فرموده برخی ظاهر آیه را می گیرند و از خود مطالبی بیرون می آورند که دست آویز فتنه انگیزان می شود و تاکید فرموده این نوع آیات تفسیر ندارند و تاویل دارند و تاویل آن هم کار هر کسی نیست.


هُوَ الَّذی أَنْزَلَ عَلَیْکَ الْکِتابَ مِنْهُ آیاتٌ مُحْکَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْکِتابِ وَ أُخَرُ مُتَشابِهاتٌ فَأَمَّا الَّذینَ فی قُلُوبِهِمْ زَیْغٌ فَیَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغاءَ تَأْویلِهِ وَ ما یَعْلَمُ تَأْویلَهُ إِلاَّ اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ یَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ کُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا وَ ما یَذَّکَّرُ إِلاَّ أُولُوا الْأَلْباب- اوست خدایی که قرآن را بر تو فرستاد که برخی از آن کتاب آیات محکم است که اصل و مرجع سایر آیات کتاب خداست و برخی دیگر متشابه است، و آنان که در دلشان میل به باطل است از پی متشابه رفته تا با تأویل کردن آن در دین راه شبهه و فتنه‌ گری پدید آرند، در صورتی که تأویل آن را کسی جز خداوند و اهل دانش نداند، گویند: ما به همه کتاب گرویدیم که همه از جانب پروردگار ما آمده، و به این (دانش) تنها خردمندان آگاهند. بنابراین خداوند مطالب علمی که در زمان صدراسلام برای مردم آن زمان ناشناخته بودند را به صورت تشبیهی بیان فرموده تا علم مفهوم آن را روشن سازد بنابراین این نوع آیات را براساس ظاهر آن نباید تفسیر کرد احتمال سوء استفاده مغرضین از ظاهر آیه می رود. این آیات تاویل دارند یعنی مفهوم آن را علم و دانشمندان علوم طبیعی روشن می کنند. هیچ کس این دستور خداوند را عمل نکرد و هر کسی خود را راسخون فی العلم نامید و دست به تفسیر این آیات زدند. همان موقع که این آیه نازل شد ابن عباس به تفسیر این آیات پرداخت و پایه تفاسیر امروزی برآن قرار گرفته است. مثالی از قرآن برای اهل تفکر بزنم، خداوند آیه ای نازل فرمود که درآن کلمه ملاء الاعلی وجود داشت و در باره معنی این آیه مسلمانان با هم بحث و نزاع لفظی می کردند. خداوند آیه زیر را نازل فرمود و به پیامبر فرمود .