قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ يُنْشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلى‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ

در زمین گردش کنید و بنگرید خداوند چگونه حیات را آفرید. بر اساس آخرین یافته های علم زیست شناسی پایه و اساس حیات از حما مسنون آغاز شد، توده نرم سیاه چسبنده بر روی سفال داغ و پخته ،ماکرو مولکول های آلی زنجیره ای حامل کد های ژنتیکی . زیبا ترین و پر مفهوم ترین کلمه از مشهودات حیات و این نقطه آغاز تکامل حیات است. هدف این سایت آشنائی بیشتر با قرآن مجید و نگاه به آن با دید و عینک علوم طبیعی و فیزیک است و شفاف کردن موضوعات خلقت کیهان در شش روز ، زمین در دو روز و مفهوم هفت آسمان و خلقت آن در دو روز و اقوات در چهار روز از دیدگاه قرآن و مقایسه آنها با آخرین نظریه های علمی است. موضوع مرگ و حیات، قیامت از دید علم فیزیک و قرآن مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. مقالاتی در این زمینه تقدیم باز دید کنند گان سایت می گردد به علاوه بر اساس کیف بدأ الخلق شما را با بند پایان و حشرات ایران و عجایب خلقت آن اشنا می کنیم و سایت حشرات ایران تنها سایت حشره شناسی با متنوع ترین انواع گونه های راسته بند پایان در خاور میانه با حدود 20000 عکس دست اول و تصویر برداری شده توسط اینجانب که همه آیاتی از خداوند متعال در حیات زمین هستند. آدرس سایت حشرات ایران .insectsofiran.com

CopyRight © سید محمد تقوی اهرمی.

برای آشنائی با رزومه اینجانب اینجا کلیک کنید.

اینستاگرام     hammanmasnun@

s.m.taghaviahrami94[@]gmail.com

فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى‌ طَعامِه و روند تکاملی پیدایش غذا

مقدمه نوشتار


پس انسان به غذای خود بنگرد. این طبیعی است که انسان باید غذا بخورد و غذای او هم از کشت و زرع فراهم می گردد. مراتع باید وجود داشته باشند. زنجیره غذایی کلیه موجودات زنده ریشه در کشت و زرع به صورت طبیعی و یا دستی دارد. خاک باید توان رشد گیاهان و فعالیت ریز جنبندگان در تحت الثری را داشته باشد. تحت الثری محدوده خاک حاصل خیز کشاورزی است آیا منظور این آیه همین است یا یک رمز مهم در مورد طعام است که باید به آن توجه کرد. البته سیاق آیات بر پیدایش طعام است و نه خاصیت نهفته در آن. اینکه طعام در زمین اولیه چه دوره تکاملی داشته است و چه موقع در زمین مراتع ایجاد شدند و زمین چگونه مستعد کاشتن دانه شده است هدف این نوشتار است. اینکه مفسرین محترم می فرمایند "مراد از «شَقَقْنَا الْأَرْضَ»، شكافتن زمين به وسيله جوانه گياهان است كه براى سر بر آوردن از خاك، آن را مى‌شكافند و به رشد خود ادامه مى‌دهند. آیا دانه مسبب شققنا الارض شقا است یا اینکه خداوند خاک را طی پروسه زمان بر تکامل احسن عملا خرد و ریز کرد و خاک کشاورزی مستعد رشد دانه را در اختیار گذاشت. شققنا الارض شقا را در اختیار دانه  گذاشت که دانه بتواند در چنین خاک  ریشه بدواند.

آیات قبلی به خلقت انسان اشاره فرموده قُتِلَ الْإِنْسَانُ مَا أَكْفَرَه-منْ أَيِّ شَيْءٍ خَلَقَهُ- مِنْ نُطْفَةٍ خَلَقَهُ فَقَدَّرَهُ - ثُمَّ السَّبِيلَ يَسَّرَهُ- مرگ بر این انسان ناسپاس باد از چه خلق شده است از نطفه خلق شده و سپس در پروسه برنامه ریزی قرار گرفته و راه تکامل او هموار گردید.حرف ف به آن نطفه خلق شده بر می گردد و قدره در برنامه ریزی الهی قرار داده شد. نطفه را و نه انسان را و سپس راه تکامل نطفه را فراهم فرمود. بنابراین سخن از روند تکامل نطفه در سیستم برنامه ریزی و تدوین شده الهی است. طعام (غذا) از پروتئین ها، قندها، نوکلئوتیدها، چربی ها تشکیل شده است. همان مولکول های آلی ساختار ژنوم موجودات زنده، این مولکول زنجیره ای پایه نطفه اولیه که حیات را دریافت کرد را خداوند در دوره چهارگانه اقوات و بر روی پوسته جامد تازه شکل گرفته زمین و درون لایه های سنگ رس با برنامه ریزی به وجود آورد نمی فرماید من اقوات را خلق کردم، می فرماید و قدر فیها اقواتها قدر با فتحه ق و تشدید دال به معنی در پروسه تقدیر یابرنامه ریزی قرار داد. قرار دادن در روند پروسه برنامه ریزی و به این منظور می فرماید در چهار دوره ایجاد کردم. بنابراین ما با توجه به آیه 9 و 10 سوره فصلت ماهیت غذا را می دانیم ولی اقوات غذای موجودات تک سلولی اولیه است و طعام نیست تا این اقوات به طعام تبدیل شود باید میلیاردها سال بگذرد. فلینظر الانسان الی طعامه دقیقا به چگونگی پیدایش این طعام که ما به راحتی آن را بدست می آوریم و اگر به روند ایجاد طعام نگاه کنیم متوجه عظمت برنامه ریزی خالق متعال در ایجاد طعام برای ما و سایر جانداران می شویم و مفهوم والای مَتاعاً لَكُمْ وَ لِأَنْعامِكُمْ روشن می شود. مَتاعاً لَكُمْ وَ لِأَنْعامِكُمْ کلید واژه فلینظر الانسان الی طعامه است این کلید واژه را به خاطر داشته باشیم تا برای رسیدن به روند چگونگی پیدایش طعام از آن استفاده کنیم.

سماء و سماوات در قیامت

مقدمه نوشتار


سماء و سماوات و سبع السماوات در قرآن به معنی جو زمین که در آن حیات اتفاق افتاده ومحل زندگی انسان وموجودات زنده است و در آیات متعددی به آن اشاره شده است. هفت طبقه جو زمین سبع سماوات برای کسانی که هنوز به ذهنیات کهن وابسته هستند و نتوانسته اند هفت آسمان منسوخ شده نظریه بطلمیوسی را از ذهن خود بیرون کنند روشن نشده است. دنیا محل زندگی کنونی انسان و آخرت محل بازگشت مرده گان به حیات مجدد است. رخ داد آخرت هم در زمین اتفاق می افتد و زمین آخرت همه مختصات این زمین را دارد. سماوات و سماء دارد ولی از آسمان های هفت طبقه بطلمیوسی که ما سبع السموات را به آن تاویل کرده ایم و بسیاری تاویل های دیگر از آیات متشابه در خلقت انسان، خلقت کیهان و زمین اثری وجود ندارد.

آیات متشابه قرآن بر اساس علم بیان شده وَلَقَدْ جِئْنَاهُم بِكِتَابٍ فَصَّلْنَاهُ عَلَى عِلْمٍ هُدًى وَرَحْمَةً لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ- برای هدایت و رحمت مؤمنان کتابی آوردیم که در آن هر چیز، را از روی دانش به تفصیل بیان کرده ایم. چرا مفهوم سبع السموات به معنی جو و طبقات هفت گانه آن را نمی توانیم درک کنیم و اختلاف نظر در آن وجود دارد زیرا هنوز تصورات کهن نظریه بطلمیوسی را نتوانسته ایم در ذهن خود پاک کنیم و با آن تصورات به مطالعه آیات سبع السموات می پردازیم و تاویل آن را مطابق تصورات ذهنی خود بیرون می آوریم. سماء و سماوات جو زمین معنی می دهد و جو زمین هم سبع السموات است. برای پرداختن به سماء و سماوات در قیامت ابتدا باید معنی سماء و سموات در زمین دنیا را بدانیم تا به زمین آخرت برسیم به آیات 3الی5 سوره انعام نگاه کنیم. در زمان نزول قرآن تصورات ذهنی نسبت به کیهان و زمین بر اساس نظریه زمین مرکزی بطلمیوسی و هفت آسمان کیهان شکل گرفته بود و تفاسیر این آیات هم بر آن اساس بیان شده است و اثرات آن هنوز هم در اذهان بسیاری باقی مانده است

عفریتی من الجن و شاهکار علمی قرآن

مقدمه نوشتار


کلمات در قرآن و در قالب آیات متشابه راز های شگفت انگیزی را در خود دارد که با پیشرفت علوم طبیعی یکی پس از دیگری عیان میشود. عفریت در فرهنگ انسان موجودات وحشتناک و قوی بوده اند که افسانه های فراوانی در فرهنگ قوم ها به جای گذاشته اند. در آیه 39 سوره نمل در داستان حضرت سلیمان تمثیلی است از یک نیروی اعجاب انگیز و برتر از نوع جن یعنی از نوع نیروی ناشناخته. در قرآن ملائکه، ابلیس، جن و شیطان همه از یک خانواده هستند، خانواده یعنی هم سنخ. وقتی خداوند به ملائکه فرمان داد به آدم انسان تکامل یافته سجده کنید یعنی در اختیار ساختار مادی او قرار گیرید و تسلیم او شوید. همه ملاکه سجده کردند به جز ابلیس که میفرماید از جنس جن بود. پس ملائکه، جن و ابلیس از جنس ماده نیستند و نیرو هستند و ماهیت انرژی دارند.

خداوند از ابلیس سوال میکند ای ابلیس چه چیزی تو را وادار کرد که به آدم سجده نکنی او بصراحت جواب میدهد، من کسی نیستم که به آدم از جنس خاک (ماده) سجده کنم من از آتش هستم. نار آتش است که گاهی دود دارد و گاهی بدون دود است و دود نماد آتش است یعنی انرژی که از سوختن مثلا چوب ایجاد میشود یک واکنش شیمیایی است ترکیب کربن و اکسیژن هوا و گاز کربنیک حاصل این سوختن است. سوختن نور، حرارت و دود دارد. ولی اصل سوختن این سه عامل نیست این ها اثرات واکنش نار است. اصل نار انرژی است که آزاد می شود. پس این سه ملائکه ، جن و ابلیس نیرو هستند. شیطان هم نیرو است که ابزار دست ابلیس است. هوی نفسانی نیرویی که انسان را به فسق و فجور و یا تقوی میکشاند. خواسته نفسانی یک نیروی نامریی است. بنابراین انسان از ماده و انرژی تشکیل شده است ماده بدون انرژی بقاء ندارد.

یک سنگ را بر دارید و در کف دست خود نگه دارید و سعی کنید با نگاه و علم و آگاهی خود به ماهیت این سنگ پی ببرید. برحسب نوع سنگ شما یک مجموعه همگون مولکول های شیمیایی را که به طور بسیار منظم روی هم دیگر چیده شده اند را در دست دارید. فرض میکنیم سنگ پیریت است از اتم های آهن و اکسیژن. اتم آهن پروتون و نوترون را در هسته خود دارد که سنگینی آن مربوط به این دو ذره است. و دور این هسته و در فاصله بسیار دورتر الکترون ها که هر کدام در مدار خود با سرعت به دور هسته مرکزی میچرخند. نیروهای بیشماری فضای خالی بین این دو را پر کرده است. نیروهای الکترومغناطیس، حوزه های مغناطیسی و با احتمال بسیار زیاد انرژی تاریک و ماده تاریک. جهان مادی ما تنها از حدود پنج در صد ماده و انرژی تشکیل شده و بقیه ماده تاریک و انرژی تاریک است که علم هنوز سر از آن در نیاورده است. بر خلاف تصور عوام فضای بسیار زیاد بین هسته اتم و الکترون ها خالی نیست مکان دارد و زمان و اشعه ها ی با امواج گوناگون مانند شبکه بین هسته و الکترون وجود دارند و استحکام آنها هم به خاظر تعادل بین نیروهای جذب به مرکز و دفع از مرکز است. بنابراین اتم ها از هسته اتم و الکترون ها تشکیل شده اند و عاملی که استحکام آنها را رقم میزند انرژی است.

حال دو تا اتم با هم باید وصل شوند و اتم های اکسیژن هم باید مشارکت کنند تا ساختار سنگ را بسازند. بین اتم ها انواع پیوند های اتمی و مولکولی مسئول وصل کردن آنها هستند. در یک نگاه متوجه میشویم که ماده و انواع انرژی که نیرو هم میتوانیم به نامیم ساختار تشکیلاتی این سنگ را ساخته اند. یک چیز را فراموش نکنیم . خداوند میفرماید امر از خلق جدا نیست یعنی خلق ماده و انرژی است و امر هم فرمان خدا است. این سنگ تا زمانی که تحت امر خداوند قرار دارد و تسلیم آن امر است در حال سجده کردن و تسبیح خدا است. انسان برای نشان دادن تسلیم خود به خداوند سجده میکند و مرتبا با ذکر خدا این تسلیم خود را بروز میدهد ، ولی سجده و تسبیح جمادات به گونه دیگری است که خداوند میفرماید شما تسبیح آنها را درک نمیکنید. تُسَبِّحُ لَهُ السَّمَوَاتُ السَّبْعُ وَالْأَرْضُ وَمَنْ فِیهِنَّ وَإِنْ مِنْ شَیْءٍ إِلَّا یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَلَکِنْ لَا تَفْقَهُونَ هر چه در جو هفت طبقه زمین و زمین است و میان این دو تسبیح و حمد خدا به جا می آورند ولی شما آن را درک نمی کنید. از بیان این مقدمه به این مطلب میرسیم که خداوند خیلی چیز های ناشناخته را در آیات متشابه برای ما مثال میزند و ما را به واقعیت آنها رهنمود میکند. این مثال ها بیشتر در قالب داستان ها و با ظرافت خاص بیان میکند و علوم طبیعی با پیشرفت خود این ناشناخته ها را برای درک آیات متشابه آشکار می سازد. در داستان حضرت سلیمان نکات جالبی است که باید با تفکر و تعقل در آنها سعی کنیم به باطن آنها برسیم. مطلبی که ما باید ابتدا مفهوم آن را درک کنیم تا بتوانیم به کشف واقعیت های نهفته در آیات متشابه برسیم مفهوم واقعی کلمات است. در داستان حضرت سلیمان ما با جن و شیاطین سر و کار داریم. موضوع ما به کاری است که عفریتی از جن انجام داده است کاری خارق العاده آوردن تخت پادشاهی بلقیس از راه حدود دو هزار کیلو متر و آن هم در زمان کسری از یک ثانیه. آیا این معجزه حضرت سلیمان است یا یک واقعیت علمی در قالب یک تمثیل، اشاره کوتاهی به واژه جن داشته باشیم.