قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ يُنْشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلى‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ

در زمین گردش کنید و بنگرید خداوند چگونه حیات را آفرید. بر اساس آخرین یافته های علم زیست شناسی پایه و اساس حیات از حما مسنون آغاز شد، توده نرم سیاه چسبنده بر روی سفال داغ و پخته ،ماکرو مولکول های آلی زنجیره ای حامل کد های ژنتیکی . زیبا ترین و پر مفهوم ترین کلمه از مشهودات حیات و این نقطه آغاز تکامل حیات است. هدف این سایت آشنائی بیشتر با قرآن مجید و نگاه به آن با دید و عینک علوم طبیعی و فیزیک است و شفاف کردن موضوعات خلقت کیهان در شش روز ، زمین در دو روز و مفهوم هفت آسمان و خلقت آن در دو روز و اقوات در چهار روز از دیدگاه قرآن و مقایسه آنها با آخرین نظریه های علمی است. موضوع مرگ و حیات، قیامت از دید علم فیزیک و قرآن مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. مقالاتی در این زمینه تقدیم باز دید کنند گان سایت می گردد به علاوه بر اساس کیف بدأ الخلق شما را با بند پایان و حشرات ایران و عجایب خلقت آن اشنا می کنیم و سایت حشرات ایران تنها سایت حشره شناسی با متنوع ترین انواع گونه های راسته بند پایان در خاور میانه با حدود 20000 عکس دست اول و تصویر برداری شده توسط اینجانب که همه آیاتی از خداوند متعال در حیات زمین هستند. آدرس سایت حشرات ایران .insectsofiran.com

CopyRight © سید محمد تقوی اهرمی.

برای آشنائی با رزومه اینجانب اینجا کلیک کنید.

اینستاگرام     hammanmasnun@

s.m.taghaviahrami94[@]gmail.com

يَا مَعْشَرَ الْجِنِّ قَدِ اسْتَكْثَرْتُم مِّنَ الإِنسِ و واقعیت علمی قرآن

 

مقدمه نوشتار

از این آیه می توان به ماهیت جن از نظر قرآن دست یافت. مفسرین و مترجمین کلمه قد استکثرتم را درست معنی نمی کنند و به همین دلیل مفهوم این آیه کاملا عوض شده است. از آنجائیکه معمولا ما عادت کرده ایم برای درک و مفاهیم آیات به نظرات گذشتگان در معانی کلمات رجوع کنیم دنبال معنی خاصی می گردیم که با تصورات ذهنی کهن که بر باور ما نشسته مطابقت داشته باشد. اکثر آیات متشابه قرآن که با علوم طبیعی سر و کار دارند به همین سرنوشت دچار شده اند. گذشتگان ما با علم آن زمان و باور مردم تفسیری از جن و جان ارائه داده اند که بیشتر بر پایه  تخیلات غلط بنا شده و با  واقعیت قرآن همخوانی ندارند.

چگونه کلمات قرآن فدای تصورات ذهنی میشود

این آیه را با هم بررسی می کنیم و پایه تجسس و بررسی را بر خود آیات قرآن می گذاریم. ذهن را از تصورات کهن رها کنیم تا بتوانیم قضاوت درستی داشته باشیم. کلمات در قرآن و در آیات متشابه دارای مفاهیم چند گانه هستند که تنها در متن آیه میتوانیم به مفهوم واقعی آن برسیم. حتی اگر با تصورات ذهنی ما مطابقت نداشته باشد باید آن را بپذیریم و تصورات خودمان را تجدید نظر کنیم. آیه به دنبال چند آیه قبل که راه رستگاری، تسلیم به خداوند است و مقایسه آن ها با کافران که راه  گمراهی و ضلالت را می پیمایند آمده . با این آیه که در تمثیلی از مصاحبه خداوند با جن و انس کافر در قیامت است جن را خطاب می کند. اینجا بر خلاف تمامی آیات که همیشه یا معشر الجن و الانس با هم آمده تنها یا معشر الجن را بکار برده که میخواهد مطلب جدیدی را برای تشحیذ ذهن انسان و ماهیت جن و انس را بیان کند . آیه 128 سوره انعام


وَيَوْمَ يِحْشُرُهُمْ جَمِيعًا يَا مَعْشَرَ الْجِنِّ قَدِ اسْتَكْثَرْتُم مِّنَ الإِنسِ وَقَالَ أَوْلِيَآؤُهُم مِّنَ الإِنسِ رَبَّنَا اسْتَمْتَعَ بَعْضُنَا بِبَعْضٍ وَبَلَغْنَا أَجَلَنَا الَّذِيَ أَجَّلْتَ لَنَا قَالَ النَّارُ مَثْوَاكُمْ خَالِدِينَ فِيهَا إِلاَّ مَا شَاء اللّهُ إِنَّ رَبَّكَ حَكِيمٌ عَليمٌ- یوم یحشرهم جمیعا به کافران که در آیات قبل شرح داده بر می گردد، بیاد آر روزی که همه را جمع خواهیم کرد (یک نمونه از کافران را مورد خطاب قرار میدهد) ای گروه جن خود را در انس تکثیر می کردید. در حیات دنیا چرا؟ این خطاب در روزی است که خداوند آنها را در قیامت جمع کرده است، جن را خطاب قرار می دهد که ماهیت وجودی شما جن در درون انس و با انس بودید. این قسمت آیه که بسیار مهم و پر مفهوم است را مترجمین همه غلط تفسیر می کنند. استکثر خود را تکثیر کردن معنی میدهد. حال ترجمه این آیه را که اکنون انجام می شود و همه از روی هم کپی برداری می کنند ملاحظه کنیم و بعد به بحث برای روشن شدن مفهوم بپردازیم.

و (ياد كن) روزى را كه همه آنان را گرد می آورد (و می فرمايد) اى گروه جنيان از آدميان [پيروان] فراوان يافتيد. دو اشکال در ترجمه وجود دارد، اول روزی را که همه آنان را گرد می آورد. اینطور بنظر می رسد که این قسمت با قسمت بعد در ارتباط است. در صورتی که به آیات قبل بر می گردد که درباره کافران بیان شده و مستقل از قسمت دوم است. دوم استکثرتم من الانس را کاملا متفاوت با آیه ترجمه می کنند. مطابق نظر دلخواه مترجمین و بر اساس نظرات کهن. ما باید ابتدا قد استکثرتم را درست بفهمیم که اساس ماهیت جن بر آن استوار است و سپس به معنی کل آیه. آیه ای از قرآن که از این کلمه استفاده شده را مثال میزنیم. آیه 188 سوره اعراف

قُل لاَّ أَمْلِكُ لِنَفْسِي نَفْعًا وَلاَ ضَرًّا إِلاَّ مَا شَاء اللّهُ وَلَوْ كُنتُ أَعْلَمُ الْغَيْبَ لاَسْتَكْثَرْتُ مِنَ الْخَيْرِ وَمَا مَسَّنِيَ السُّوءُ إِنْ أَنَاْ إِلاَّ نَذِيرٌ وَبَشِيرٌ لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ- بگو( خطاب به حضرت رسول اکرم ص) من مالک سود و زیان خود نیستم، مگر آنچه خدا بخواهد و اگر، علم غیب می دانستم بر خیر خود بسی می افزودم لاسْتَكْثَرْتُ مِنَ الْخَيْرِ (خیر را در خودم تکثیر می کردم) و هیچ شری به من نمی رسید من کسی جز بیم دهنده و مژده دهنده ای برای مؤمنان نیستم-

از راغب نقل می شود که تکثیر ممکن است فی نفسه باشد نه قیاس با دیگری منظور ایشان این است که عمل تکثیر به موصوف برمی گردد. لاستکثرت خودش را در خیر تکثیر می کرد. که معنی کار خیر را بسیار در خودش تکثیر می کرد. بنابراین معنی این قسمت آیه چنین می شود ای گروه جن خودتان را در انس تکثیر می کردید (در دنیا). حال که معنی این قسمت را دانستیم به قسمت دوم آیه توجه فرمائید- وَقَالَ أَوْلِيَآؤُهُم مِّنَ الإِنسِ رَبَّنَا اسْتَمْتَعَ بَعْضُنَا بِبَعْضٍ وَبَلَغْنَا أَجَلَنَا الَّذِيَ أَجَّلْتَ لَنَا-همانطور که قبلا اشاره شد در تمامی آیاتی که به جن و انس اشاره شده جن و انس را به عنوان یک مجموعه در نظر گرفته ( یا معشر الجن و الانس)و اینجا أَوْلِيَآؤُهُم مِّنَ الإِنسِ انسی که با جن همدم بوده یا یکی بوده به خداوند می گوید خداوندا ما از یکدیگر بهره می بردیم و به هم وابسته بودیم و اجلی که برای ما تعیین کرده بودی را با هم طی می کردیم (یعنی طبق برنامه ریزی خالق متعال دوره را سر کردیم و به اینجا رسیدیم). در سرنوشت ما دوتا با هم بودن و مشترک بودن در مرگ و حیات رقم خورده بود. خداوند به آتش فرمان می دهد هر دو را بگیر و در آن جاودانند. إِلاَّ مَا شَاء اللّهُ إِنَّ رَبَّكَ حَكِيمٌ عَليمٌ-مگر خواست خداوند چیز دیگری باشد. برنامه و طرح خداوند چیز دیگری را رقم زده باشد که خداوند حاکم و عالم به موضوعات است.

ماهیت جن به تنهائی

نکته جالب جن از آتش و انرژی است به تنهائی آتش بر او اثری ندارد ولی با انس که می آید جزء ذات انسان است و تفکیک ناپذیر. این یک تمثیل زیبائی از مصاحبه خداوند با جن در قیامت است که برای ما بیان می کند تا به موضوع واقعی آن برسیم. آیات متشابه که با علوم طبیعی سر و کار دارند و زمان نزول قرآن برای انسان ناشناخته  بودند را در قالب تمثیل بیان فرموده تا با روشن شدن علم موضوع جن حقانیت قرآن که کلام خداوند است برای انسان های عصر شکوفائی علم روشن شود.

با توجه به موضوعاتی که بحث شد مطلب مهمی دستگیر ما می شود و ذهن ما را نسبت به ماهیت جن روشن می کند .اول جن در ساختار تشکیلاتی انسان وجود دارد و زاد و ولد او با زاد ولد انسان است. در گناه و کار خیر با هم شریک هستند. جن و انس یک مجموعه واحد هستند. جن و انس با هم تفکیک ناپذیر و ثقلین هستند سَنَفْرُغُ لَكُمْ أَيُّهَ الثَّقَلَانِ. جن و انس با هم می شوند انسان. جن از جنس نیرو و یا انرژی است که در قرآن ابلیس و جن هر دو از آتش هستند. هر دو نیرو  هستند ولی کار آنها با هم فرق دارد. ابلیس  نیروئی است که انسان را گمراه می کند. نیروی اراده و اختیار در وجود انسان ولی جن هیچوقت متمرد نیست نیرو را در اختیار انس قرارمی دهد و انس و جن باهم ساختار تشکیلاتی انسان و بقاء او در حیات زمین را تداوم می بخشند. این آیه راه را برای زدودن خرافات و تخیلات ذهنی که در زمان نزول قرآن تا کنون دامنگیر افکار ما شده پاک میکند و ما آیات قرآن را طوری ترجمه می کنیم که با تصورات ذهنی بر باور ما نشسته مطابقت پیدا کند .تمامی آیات متشابه قرآن که با علوم طبیعی سر و کار دارند به همین سرنوشت دچار شده اند. کلمه جن در قرآن همه جا معنی این جن که با انس ادغام شده است نمی دهد. باید سیاق آیه را ملاحظه کرد و به مفهوم آن رسید. نمونه به ایه زیر توجه فرمایید-سوره انعام

جن به مفاهیم دیگر


وَجَعَلُواْ لِلّهِ شُرَكَاء الْجِنَّ وَخَلَقَهُمْ وَخَرَقُواْ لَهُ بَنِينَ وَبَنَاتٍ بِغَيْرِعِلْمٍ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى عَمَّا يَصِفُونَ – برای خدا شریکانی از جن قرار دادند با اینکه خدا آن ها را خلق کرده و برای او بدون هیچ دانشی پسران و دختران تراشیدند. او بر آنچه که توصیف می کنند پاک و مبرا است. همان خرافاتی که در صدر اسلام رواج داشت و جن چنان قدرتی داشت که به آسمان پرواز میکرد و دزدکی کلام خدا را گوش می کرد. این جا جن چیزهائی بوده اند که وجود داشتند و از دید پنهان بودند را به دلیل ناآگاهی صفات خداوند را به آنها وصل می کنند. -ناشناخته هایی در طبیعت و مخصوص در شب اتفاق می افتاد که همه آنها جن می گفتند و خرافات در باره آنها زیاد بود. آیات بعد از این می فرماید.

بَدِيعُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ أَنَّى يَكُونُ لَهُ وَلَدٌ وَلَمْ تَكُن لَّهُ صَاحِبَةٌ وَخَلَقَ كُلَّ شَيْءٍ وهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ-خداوند پدید آورنده کیهان از هیچ، چگونه او را فرزندی باشد در حالی که وَلَمْ تَكُن لَّهُ صَاحِبَةٌ ( شاید مراد از صاحبه همسر یا پدر و مادر باشد) و جهان و مادی را (کل شیی) را خلق نمود و به عالم به کل شیی (جهان مادی ) است. آیه بعدی-

ذَلِكُمُ اللّهُ رَبُّكُمْ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ خَالِقُ كُلِّ شَيْءٍ فَاعْبُدُوهُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ وَكِيلٌ-این خدائی که خالق جهان مادی است خدای شما است پس او را عبادت کنید که برجهان مادی وکالت دارد.- و آیه بعدی -

لاَّ تُدْرِكُهُ الأَبْصَارُ وَهُوَ يُدْرِكُ الأَبْصَارَ وَهُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ- چشم ها او را نمی بینند ولی او چشمها را در می یابد و او لطیف وخبیر است-دو آیه بعدی مطلب مهمی را به ما تذکر میدهد.

قَدْ جَاءكُم بَصَآئِرُ مِن رَّبِّكُمْ فَمَنْ أَبْصَرَ فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ عَمِيَ فَعَلَيْهَا وَمَا أَنَاْ عَلَيْكُم بِحَفِيظٍ- در حقیقت دیدنی های فراوانی که حقانیت خدا را نشان میدهد برای شما آورده شده هر کس با بصیرت وآگاهی به کنه آن برسد به خود سود رسانده و هرکس کور و نادان باشد عملش به خود او بر می گردد. من بر شما حفیظ نیستم. (شما را خلق کردم از صفات خود به شما عطا  کردم و علم و آگاهی و اختیار را به شما دادم اینکه آگاه و بصیر باشید یا نباشد به خودتان مربوط است).

وَكَذَلِكَ نُصَرِّفُ الآيَاتِ وَلِيَقُولُواْ دَرَسْتَ وَلِنُبَيِّنَهُ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ-واین چنین نشانه های خود را بیان میکنم وَلِيَقُولُواْ دَرَسْتَ واین بینه ودلیلی است برای کسانیکه میدانند . اتَّبِعْ مَا أُوحِيَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ وَأَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِينَ-از وحی که به تو ابلاغ شده تبعیت کن. هیچ خدایی جز خداوند متعال نیست پس از مشرکان (کسانی که صفات خداوند را با دیگران به اشتراک میگذارند دوری کن). حال بر اساس موضوعات مطرح شده جنی که با انس عجین است چیست. لطفا به مقالات ریز مراجعه فرمائید با استناد با آیات مربوطه وعلم زیست شناسی معرفی شده است . سید محمد تقوی اهرمی 26 آبان 1397- ویرایش جدید تیر ماه 1399

جن و جان از خرافات تا واقعیت قرآنی-قسمت اول جان

جن و جان از خرافات تا واقعیت قرآنی-قسمت دوم جن وانس

جن وانس مجموعه انسان را تشکیل میدهند

ابلیس وشیطان و نقش آنها در خلقت انسان

جن و نقش آن در خلقت انسان

 

بازدید: 3098

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید