- توضیحات
- بازدید: 2252
مقدمه نوشتار
سوال این جا است اگر یک جوان تحصیل کرده به یک شبهه در باره خلقت انسان بر خورد کند و به سایت یک عالم بزرگوار مراجعه کند و بنگرد که خود عالم در موضوع خلقت انسان که اساس جهان بینی قرآن است در مانده و موضوع هائی را بیان می فرماید که مایوس کننده است آیا نسبت به قرآن بدبین نمی شود و انتهای آن پشت کردن به اسلام نیست؟ چرا علماء نتوانسته اند با بودجه کافی تحقیقاتی معضل تناقص در خلقت کیهان، خلقت حیات و انسان که اساس جهان بینی اسلام است را حل کنند. به نظر من بیکانگی با علم روز است. خداوند در زمانی آیات خلقت انسان را ارائه می فرماید که علمی وجود نداشته لذا آن ها را در نوع خاصی از آیات که متشابه هستند با چینش کلماتی برای نسل آینده بیان می فرماید. در قرآن دو نوع آیات داریم محکمات که اصل قرآن بر آن بنا کذاشته شده و متشابهات که تمامی موضوعات علمی را به صورت تشبیه بیان فرموده برای تحکیم حقانیت خداوند و تثبیت محکمات و تاکید کرده است که این آیات ظاهر دارند که همان کلمات تشبیهی است که به کار برده شده و باطن دارد که با علم که خود خلق کرده و تاویل دارد که در زمان مناسب که علم پیشرفت می کند تاویل آن روشن می شود. خداوند تاکید می فرماید تاویل این آیات را خدا می داند و راسخون فی العلم (متخصصین علم مربوطه که با توجه به ماهیت آیات متشابه منظور علوم طبیعی است)و علمائی که در محکمات تخصص دارند و اصول فقه و فلسفه را در حوزه تحصیل کرده اند به تاویل این آیات که در حیطه علوم طبیعی است ورود نکنند تا شبهه خلق نشود. ولی گویا در این ارتباط کلام خداوند را نشنیده اند و دخالت می کنند و قرآن را در مهجوریت علمی قرار داده اند.
مطالعه بیشتر: آفرینش انسان از خاک یا گل تصورات کهن گذشتگان بر باور ما
Write comment (0 Comments)- توضیحات
- بازدید: 1409
مقدمه نوشتار
سوالاتی که اغلب پرسیده می شود بیانگر این است که علماء ما نتوانسته اند یک هم آهنگی بین آیات قیامت بر قرار کنند و دید جوانان نسبت به ماهیت قیامت روشن شود. به جای مراجعه به نظر گذشتگان به آیات متعدد قیامت نگاه کنیم وروی آیات تفکر و تعقل کنیم. آیا باز گشت به خدا با باز گشت به قیامت یکی است ؟آیا ما خداوند را در قیامت زیارت می کنیم و یا بعد از زیارت خدا(البته نه دیده گان چشم بلکه با حضور در محضر او و به صورت دکه دکه واحده کوچک ترین واحد ساختاری خود که در نوشتارچرا باید قبل از قیامت همه وارد جهنم شویم مشروح بیان داشتم) ابتدا باید با بررسی آیات قیامت، بهشت و معاد سخنان خداوند متعال را درک کنیم.
اناَّ نَحْنُ نُحْيِي وَ نُمِيتُ وَ إِلَيْنَا الْمَصِيرُ این آیه می فرماید ما زنده می کنیم و می میرانیم و بازگشت به سوی ما است. این ما در قیامت است آیا مسیر قیامت به آینده است یا گذشته. انا لله و انا الیه راجعون بازگشت به خدا است و یا به قیامت نکته ظریفی در این بین است که مفسرین محترم نتوانسته اند راز آن را بیرون بیاورند. از این جهت آیات قیامت و بهشت در قرآن از یک انسجام مفهومی بر خوردار نشده. یعنی موضوع خلقت کیهان، خلقت انسان، معاد و قیامت و بهشت همه در ابهام است بسیاری تصور می کنند تمامی رخداد هائی که در آیات قرآن در باره بهشت مطرح شده همه جنبه تخیلاتی دارند. برای نسل جوان درباره خلقت انسان از نظر قرآن نوشته ام یک نفر سوال می کند. دعای جوشن کبیر چیز دیگری گفته است. جوشن کبیر و روایات را در برابر قرآن قرار می دهند. می پرسند ائمه اطهارع اما چیز دیگری عرض کرده اند. در پاسخ می مانم چه جوابی بدهم که هم واقعیت قرآن را بیان کنم و هم لطمه به تفکرات تحجری نزنم که ممکن است از دین فرار کنند . تناقص در فکر باعث تخریب اندیشه و باور می شود. در این نوشتار به دو مطلب می پردازم اول باز گشت به خدا که معاد است و باز گشت به قیامت زنده شدن مرده ها است. بعد نتیجه می گیریم ما کجا خداوند را زیارت می کنیم. در آیه 43 سوره ق می فرماید ما زنده می کنیم و می میرانیم یعنی مرگ و زنده گی به عنوان چاشنی حیات دست خدا است و الینا المصیر باز گشت به خداوند است.
مطالعه بیشتر: يَوْمَ تَشَقَّقُ الْأَرْضُ عَنْهُمْ سِراعاً ارتباطی به قیامت ندارد
Write comment (0 Comments)- توضیحات
- بازدید: 1432
مقدمه نوشتار
کلمه بغته یعنی ناگهان و بدون اطلاع قبلی در تمامی آیات که این کلمه آمده بیشتر ورود به قیامت از راه مرگ است. در یکی دو آیه منظور عذاب ناگهانی است. به آیه 44 سوره انعام نگاه کنیم نمونه آیاتی است که بغته به قیامت ارتباط ندارد -لَمَّا نَسُوا ما ذُكِّرُوا بِهِ فَتَحْنا عَلَيْهِمْ أَبْوابَ كُلِّ شَيْءٍ حَتَّى إِذا فَرِحُوا بِما أُوتُوا أَخَذْناهُمْ بَغْتَةً فَإِذا هُمْ مُبْلِسُونَ- پس چون اندرزهايى را كه به آنان داده شده بود، فراموش كردند، درهاى هرگونه نعمت را به رويشان گشوديم (و در رفاه و ماديات غرق شدند) تا آنگاه كه به آنچه داده شدند دلخوش كردند، ناگهان آنان را (به عقوبت) گرفتيم پس يكباره محزون و نوميد گرديدند. بر خلاف تصورات برخی یا بهتر بگوئیم تصورت اغلب مفسرین رخ داد قیامت به یک باره و در یک چشم به هم زدن است که درست نیست و در قیامت با سه نفخ فی الصور روبرو هستیم. اینکه تصور کنیم در یک آن همه زنده می شوند درست است ولی مقدمات دارد قبل از آن حاشیه و اتفاقات دیگری رخ می دهد. قیامت تنها زنده شدن مرده ها نیست اشرقت الارض بنور ربها می خواهد شاهدین باید حاضر شوند مقدمات انتقال داده ها از کتاب مبین فراهم شود. در نوشتار نفخ فی الصور و قیامت شرح می دهم ما در این نوشتار می خواهیم روی جمله لا تاتیکم الا بغته ورود ناگهانی به قیامت و بحث بر روی آیه 187 سوره اعراف و درک مفهوم وَما یدْرِیک لَعَلَّ السَّاعَةَ قَرِیبٌ و شاید قیامت نزدیک باشد متمرکز کنم. بحث قیامت و از شروع وارد شدن همه به جهنم تا چینش اطلاعات برای زنده شدن در چند نوشتار شرح داده ام-چرا باید قبل از قیامت همه وارد جهنم شویم
مطالعه بیشتر: لا تَأْتِیکمْ إِلاَّ بَغْتَةً و راز نهفته در آن
Write comment (0 Comments)- توضیحات
- بازدید: 1859
مقدمه نوشتار
همه ما پل صراط را شنیده ایم و در وصف آن کتاب ها نوشته شده و گفته اند راهی است از مو باریک تر و از شمشیر برنده تر و هرکس مومن تر باشد سریع تر از آن می گذرد و بسیاری که مومن نیستند در آن می افتند یعنی در جهنم. البته این برداشت مفسرین صدر اسلام است و هم اکنون هم طرفداران زیادی دارد. همه به روایات مراجعه می کنند و کمتر کسی به آیه ای که به این تصوات ختم شده را بحث نمی کنند. البته بزرگوارانی آیه را مورد تجزیه وتحلیل قرار داده اند و بیشتر روی کلمات بحث کرده اند و چرائی آن مورد تجزیه و تحلیل قرار نگرفته است. آیه 77 سوره مریم به این موضوع اشاره می کند ضمنا از پل صراط در قرآن هیچ کلمه ای یافت نمی شود. آیات 66 تا 72
وَيَقُولُ الْإِنسَانُ أَئِذَا مَا مِتُّ لَسَوْفَ أُخْرَجُ حَيًّا- أَوَلَا يَذْكُرُ الْإِنسَانُ أَنَّا خَلَقْنَاهُ مِن قَبْلُ وَلَمْ يَكُ شَيْئًا- فَوَرَبِّكَ لَنَحْشُرَنَّهُمْ وَالشَّيَاطِينَ ثُمَّ لَنُحْضِرَنَّهُمْ حَوْلَ جَهَنَّمَ جِثِيًّا- ثُمَّ لَنَنزِعَنَّ مِن كُلِّ شِيعَةٍ أَيُّهُمْ أَشَدُّ عَلَى الرَّحْمَنِ عِتِيًّا- ثُمَّ لَنَحْنُ أَعْلَمُ بِالَّذِينَ هُمْ أَوْلَى بِهَا صِلِيًّا- وَإِن مِّنكُمْ إِلَّا وَارِدُهَا كَانَ عَلَى رَبِّكَ حَتْمًا مَّقْضِيًّا- ثُمَّ نُنَجِّي الَّذِينَ اتَّقَوا وَّنَذَرُ الظَّالِمِينَ فِيهَا جِثِيًّا-انسان گوید اینکه ما مردیم زنده می شویم- آيا انسان به ياد نمى آورد كه ما او را از قبل از هیچ آفریده بودیم ( در دوره احدیت و از ذرات بنیادی انشاء نخستین انسان از درون محدوده قبل از انبساط کیهان، فطرنی) -پس به پروردگارت سوگند كه آن ها را با شياطين (دراینجا شیاطین کسانی هستند که با وسوسه های تخیلی افراد را گمراه کرده اند) محشور خواهيم ساخت سپس آنان را گروه گروه گردا گرد جهنم حاضر خواهيم كرد- سپس از هر گروهی کسانی که در برابر رحمانیت خداوند ناتوان ترین هستند را بیرون می آوریم (عتیا سرکش نیست ناتوان و فرتوت معنی می دهد) و ما بهتر می دانیم که چه کسانی مستحق ماندن در جهنم هستند-و هیچ کس از شما نیست مگر اینکه به جهنم وارد می شوند و این حکمی قطعی نزد خداوند است- آنگاه كسانى را كه پرهيزگار بوده اند می رهانيم و ستمگران را در جهنم رها مى كنيم. این آیات اشاره دارد که همه باید از جهنم عبور کنند و کسانیکه مستحق حسابرسی هستند و مومنین را از آن جا بیرون می آوریم. چند سوال این جا مطرح می شود منظور از جهنم چیست و کجا است و چرا باید همه از آن عبور کنند. آیا قبل از قیامت است یا بعد
مطالعه بیشتر: چرا باید قبل از قیامت همه وارد جهنم شویم
Write comment (0 Comments)