قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ يُنْشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلى‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ

در زمین گردش کنید و بنگرید خداوند چگونه حیات را آفرید. بر اساس آخرین یافته های علم زیست شناسی پایه و اساس حیات از حما مسنون آغاز شد، توده نرم سیاه چسبنده بر روی سفال داغ و پخته ،ماکرو مولکول های آلی زنجیره ای حامل کد های ژنتیکی . زیبا ترین و پر مفهوم ترین کلمه از مشهودات حیات و این نقطه آغاز تکامل حیات است. هدف این سایت آشنائی بیشتر با قرآن مجید و نگاه به آن با دید و عینک علوم طبیعی و فیزیک است و شفاف کردن موضوعات خلقت کیهان در شش روز ، زمین در دو روز و مفهوم هفت آسمان و خلقت آن در دو روز و اقوات در چهار روز از دیدگاه قرآن و مقایسه آنها با آخرین نظریه های علمی است. موضوع مرگ و حیات، قیامت از دید علم فیزیک و قرآن مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. مقالاتی در این زمینه تقدیم باز دید کنند گان سایت می گردد به علاوه بر اساس کیف بدأ الخلق شما را با بند پایان و حشرات ایران و عجایب خلقت آن اشنا می کنیم و سایت حشرات ایران تنها سایت حشره شناسی با متنوع ترین انواع گونه های راسته بند پایان در خاور میانه با حدود 20000 عکس دست اول و تصویر برداری شده توسط اینجانب که همه آیاتی از خداوند متعال در حیات زمین هستند. آدرس سایت حشرات ایران .insectsofiran.com

CopyRight © سید محمد تقوی اهرمی.

برای آشنائی با رزومه اینجانب اینجا کلیک کنید.

اینستاگرام     hammanmasnun@

s.m.taghaviahrami94[@]gmail.com

وَ إِذَا البحار سجرت و اعجاز علمی قرآن

 

مقدمه نوشتار

در خلقت کیهان از بدوا ایجاد از مه بانگ تا پیدایش زمین و منظومه شمسی و حیات و انسان بر روی آن، رخداد های سرنوشت سازی در آن به وقوع پیوسته که با پیشرفت علم اختر شناسی و زمین شناسی برای علم و انسان روشن شده است. در قرآن به مهمترین این رخدادها اشاره شده است. هدف خداوند از خلقت جهان مادی ایجاد حیات در زمین و خلقت انسان بوده است. زمانی که خلقت کیهان در شش دوره انجام شد مدیریت و طرح و برنامه خداوند بر ایجاد آب قرار داشت و جمله کان عرشه علی الماء بیان گر این موضوع است. در مقاله خلقت کیهان در شش روز از نظر علم و قرآن مشروحا به آن پرداخته ام. قرآن در مورد خلقت کیهان از بدوا ابداع از هیچ و انبساط و سپس خلق ماده، خلقت زمین و حیات وانسان درون آن، دارای یک جهان بینی خاص خود است و این جهان بینی بر واقعیت های ایجاد این رویداد ها بنا شده چرا که خداوند متعال خود خالق کل شیی (جهان مادی) است. ابتدا باید نظر قرآن را بدانیم و آیات متشابه ای که درباره آنها بیان شده بر اساس وقوع رویدادها و مطابق نظر قرآن ردیف بندی کنیم و مطلب مورد نظر قرآن را از آن ها بیرون آوریم.

برای نمونه در خلقت کیهان ابتدا کیهان ابداع می شود و سپس فطرهن یا انبساط رخ می دهد و در نهایت کیهان یا جهان مادی خلق می شود. کیهان و انسان درون آن  مشمول خلق و انشاء می شوند و انشاء از زمان شروع خلق تا رسیدن به هدف مورد نظر ذات باری تعالی است. این زمان بندی دقیقا در قرآن رعایت شده است به مقاله خلقت کیهان ازهیچ ازنظرعلم وقرآن مراجعه فرمایید. از آن جائی که قرآن دارای سبک نگارش مخصوص به خود است و آیات درباره یک موضوع به مناسبت های مختلفی در سوره های قرآن به آن ها اشاره شده است دانستن زمان بندی و ترتیب آیات بر اساس وقایع مورد بحث ما را برای رسیدن به مفاهیم عالیه آیات رهنمود میکند. بحث خلقت کیهان و بر چیده شدن حیات در زمین و انقباض کیهان و قیامت در قرآن در قالب آیات متشابه و دقیقا مطابق علم اختر شناسی مطرح شده و ما باید ابتدا مفهوم کلمات را کشف کنیم و آن را با وقایع ارتباط دهیم مثلا کلمات امر الساعه و واقعه در تمامی تفاسیر به  قیامت ترجمه شده اند که با سیاق آیات جور در نمی آید. دلیل ان هم تفکر و تعقل نکردن در آیات الهی است. ما برای مفاهیم کلمات به نظر گذشتگان مراجعه می کنیم و جالب است که برخی کلمات در لغت نامه سایت ها همان نظر گذشتگان است و به ریشه کلمات و معنی دیگرآن نمی پردازند. باید توجه داشت نشانه های مشهود خلقت و قوانین طبیعت همه آیات خداوند هستند. علم هم مخلوق  خدا است و مانند سایر آیات قرآن می تواند ادله اثبات یک موضوع در قرآن باشد. در روند سرنوشت کیهان تا  ظهور قیامت دوره های زیر در قرآن اشاره شده است.


1-ایجاد کیهان از هیچ و سپس انبساط آن و پس از آن خلق ماده (کیهان) در شش دوره - خلقت کیهان از خداوند احد و صمد آغاز شد- خلق زمین و هفت جو و حیات بر روی پوسته جامد و داغ آن-پیدایش حیات از دید علم و قرآن
2- برچیده شدن حیات در زمین هنگامی که هنوز انسان هائی در آن زندگی میکنند. روزهای هزار و پنجاه هزار در جهان مادی است یا  قیامت
3-برچیده شدن خورشید و زمین و اثرات آن بر زمین یعنی بر پوسته جامد زمین که و اذ البحار سجرت در این مرحله است که در این نوشتار به آن می پردازیم.
4-برچیده شدن کیهان و برگشت به اول مره و احدیت و پدیدار شدن جهنم، فضا چون فلز گداخته در می آید- یَوْمَ تَکونُ السَّماءُ کَالمُهلِ- اشاره به زمانی است که واذالنقرفی الناقور اتفاق می افتد و فضا کوبیده و فشرده میشود و کیهان به مرحله زمان پلانک و حرارت آن به ده به توان سی و دو درجه میرسد.عدد نوزده و علم کوانتوم درقرآن
5- قیامت درزمینی که این زمین نیست اتفاق می افتد و بهشت را برای نیکوکاران نزدیک میآورند. قیامت از دیدگاه علم و قرآن


قبل از وارد شدن به بحث درباره آیات مرحله سوم به ترتیب آیات درباره یک موضوع که در سوره های مختلف نازل شده می پردازیم.به آیات 1الی7 سوره تکویر توجه فرمایید


اذالشَّمْسُ کُوِّرَتْ وَإِذَا النُّجُومُ انْکَدَرَتْ - وَإِذَا الْجِبَالُ سُیِّرَتْ- وَإِذَا الْعِشَارُ عُطِّلَتْ- وَإِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ- وَإِذَا الْبِحَارُ سُجِّرَتْ- وَإِذَا النُّفُوسُ زُوِّجَتْ-هنگامیکه خورشید درهم پیچیده شود و ستارگان نور خود را از دست میدهند و هنگامی که کوه ها روان شوند و آنگاه که شتران باردار بار خود را مینهند و هنگامی که وحوش محشور شوند و آنگاه که دریا ها افروخته گردند و هنگامی که نفسها درهم ادغام شوند.


آیات فوق را میتوان با استناد به  نظر علامه طباطبائی هنگام بررسی و بحث به ترتیب زمان وقایع مورد توجه قرارداد. علامه در این مورد در تفسیر المیزان نظر خاصی دارد. نقل از سایت مرکز پاسخگوئی به سئوالات دینی


"ایشان با اين كه معتقد به توقيفى بودن ترتيب آيات در اكثر سوره‏ هاى قرآن كريم است، درعين حال تعداد سوره‏ ها  را كه تنظيم  برخی  از آيات در آنها به اجتهاد و راى صحابه  صورت گرفته ‏است، اندك نمى ‏داند. به نظر ایشان وقوع برخى از آياتى كه به صورت متفرق  نازل شده در جايى كه فعلا قرار دارند، خالى از مداخله اجتهادى صحابه نبوده است و اين مساله از ظاهر روايات جمع اول قرآن (در زمان خليفه اول) به دست مى‏ آيد. بنابراین، علامه به  توقيفى نبودن  ترتيب  گروهى از آيات در جمع ‏آورى قرآن پس از رحلت پیامبر(ص) معتقد است، اما در زمان حيات پيامبر اكرم(ص)، كه خود آن حضرت ناظر در امر كتابت قرآن بوده اند، معتقد است بدون شک، ترتيب آیات، توقيفى بوده است. ایشان در این زمینه بطور مفصل در المیزان، ج 12، ص 126 ـ 132؛ و ترجمه المیزان ج 12، ص 183 ـ 192 راجع به این موضوع سخن گفته است " 

بنابراین با مقایسه علم اختر شناسی ترتیب آیات میتواند بر اساس برداشته شدن حیات در زمین، اثرات بزرگی خورشید بر زمین، و برچیده شدن خورشید و ستارگان و بالاخره محو شدن در احدیت نوشته شود.


1-وَإِذَا الْعِشَارُ عُطِّلَتْ
2-وَإِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ
3-وَإِذَا الْبِحَارُ سُجِّرَتْ
4-وَإِذَا الْجِبَالُ سُیِّرَتْ
5-واذالشَّمْسُ کُوِّرَتْ وَإِذَا النُّجُومُ انْکَدَرَتْ
6-وَإِذَا النُّفُوسُ زُوِّجَت


آیات اول و دوم در ارتباط با حادثه برچیدن حیات و یوم العذاب است. آیات سوم و چهارم در مورد تاثیر بزرگ شدن خورشید بر زمین و آیه پنجم جمع شدن خورشید و ستارگان یا انقباض کیهان و آیه ششم زمانی است که ماده از هویت و نفس ساقط و همه نفس ها درهم ادغام میشوند. تمامی تعینات مادی بر نفس ذات خود استوار هستند. اتم تعریف دارد و هویت آن بر نفس متعلقه استواراست و زمانی که جهان مادی به احدیت  می پیوندد دیگر نفسی وجود ندارد و همه نفس ها درهم ادغام می شوند. دقیقا دوره پلانک در زمان ده به توان منهای 43 ثانیه بعد از بیگ بنگ که ماده و اجزای آن و قوانین چهارگانه فیزیک در نقطه بی نهایت چگال یا صمد و بسیار داغ درهم ادغام و هنوز نفس ها جدا نشده  بودند. این نفس نفس انسان نیست و هنوز قیامت اتفاق نیفتاده.


واذالبحار سجرت


این آیه از جمله آیاتی است که ابزار دست معاندین و مخالفین وحی بودن قرآن قرار گرفته و دلیل آن را هم غیر معقول و غیر علمی بودن آن توصیف کرده اند. یکی از ادله آقای سروش در وحی  رویا ی رسولانه است به نظر ایشان غیر معقول بودن این آیه، مشارق و مغارب ، هفت آسمان، عرش خدا بر هشت و نوزده نگهبان جهنم و بسیاری از آیات علمی دیگر که اتفاقا همه اعجاز قرآن هستند. ایشان به نظر گذشتگان در هزارسال قبل استناد کرده که غیرعلمی و غیر منطقی و حاکی از غرض ورزی او با اسلام است. از اسلام برگشته ای که با ابزار فلسفه بافی به جنگ با اسلام بر خواسته است. البته به استناد و مکرو مکروالله والله خیرالماکرین عمل ایشان باعث شده که مومنین برای رفع شبهات به قرآن روی آورند و به حقایق آیات آشنا شوند.

آخرین نظریه های علمی در سرنوشت پایانی خورشید و زمین


برای روشن شدن مفهوم علمی این آیه باید تحولات خورشید در آینده از نظر تئوری های علمی را بررسی کنیم. خلاصه مطالبی از سایت Zeit Online انتخاب کرده ام که ذیلا تقدیم میشود.

خورشید در 4/6 میلیارد سال پیش ایجاد شد و حدود 6 میلیارد سال دیگر مانند یک ستاره نرمال به فعالیت خود ادامه میدهد. مانند اغلب ستارگان از هیدروژن فراوان و هلیوم تشکیل شده است. حرارت در مرکز آن 15 میلیون درجه است که در آن هیدروژن تحت همجوشی هسته ای به هلیوم تبدیل میشود. هلیوم در مرکز خورشید تجمع کرده و محیطی گازی متراکم ایجاد میکند. خورشید به مرور زمان روشن تر و داغ تر میشود. از زمان پیدایش تا کنون حدود 40 درصد به نورافشانی آن افزوده شده است. در1.1 میلیارد سال دیگر ده در صد به روشنائی آن افزوده می شود و زمین گرم تر میشود(حیات در زمین مدت ها قبل برداشته شده) در 3.5 میلیارد سال بعد خورشید حدود 40 درصد درخشان تر می شود و حرارت بر زمین چنان افزوده میشود که  آب دریا و اقیانوس ها بخار می شوند ( واذالبحار فجرت دریا کانون انفجار آمیز تبخیر آب می شود) و ذخیره هیدروژن در مرکز خورشید تمام و مرکزیت آن فشرده تر می شود. در پوسته خورشید هنوز مقادیر هیدروژن باقی مانده که همجوشی هسته ای در لایه خارجی آن شروع و باعث داغ تر و بزرگ شدن اندازه آن می گردد و در 1.3 میلیارد سال دیگر اندازه خورشید 100 الی 150 برابر اندازه کنونی و به غول داغ و سرخ تبدیل می شود و به مدار سیارات نزدیک تر خود تیر و ناهید میرسد و آنها را در خود میبلعد. خورشید به نزدیکی زمین میرسد و پوسته جامد زمین دارای حرارت حدود 1400 درجه سانتیگراد می گردد و در این حرارت دریاها جایی که در آنها آب قرار داشت ابتدا گداخته و سپس مذاب میشوند وَإِذَا الْبِحَارُ سُجِّرَتْ -و کوه ها ذوب و روان میگردند- وَإِذَا الْجِبَالُ سُیِّرَتْ-. در7.7 میلیارد سال بعد یعنی 12.3 میلیارد سال بعد از تولد خورشید مرکز خورشید چنان داغ و چگال می شود و هلیوم درون ان با همجوشی هسته ای به عناصر شیمیائی سنگین تر یعنی اکسیژن، کربن و سایر تبدیل میشود و رو به سردی می گذارد و در چند میلیارد سال بعد خورشید و ستارگان خاموش و تاریکی مستولی میشود.

 به تصاویر زیر توجه فرمائید.اقتباس ازسایت .-www.businessinsider.de

واذالبحار سجرت-جای دریاها و اقیانوس ها آتش شعله ورشده  واذالجبال سیرت-سطح زمین صاف و مذاب میشود
خورشید به زمین نزدیک میشود وَجُمِعَ الشَّمْسُ وَالْقَمر-خورشید ماه را برچیده

نتیجه نوشتار

دریا جایی است که در آن آب جمع شده و خشکی جایی است که آبی وجود ندارد. دریا آب نیست ظرف آب است و بسیاری دریا را مترادف با آب گرفته اند و در تفسیر آیه علمی واذالبحار سجرت دنبال توجیه هستند که چگونه آب آتش می گیرد و به اتم های آب می پرازند که به دو گاز اکسیژن و هیدروژن تبدیل و سپس شعله ور می شوند. پیوند مولکولی آب بسیار مستحکم است و در بالای حرارت هزار درجه همچنان در حالت بخار است و در صورت تجزیه به هیدروژن و اکسیژن بصورت یونیزه باقی میمانند. بعلاوه آب های اقیانوس ها ودریا ها در اثر نزدیک شدن خورشید در چند  صد درجه بخار می شوند و جو زمین سیستم حرارتی بین طبقات هفتگانه خود را از دست میدهد و جو متلاشی و بخار آب به فضا پرتاب می شوند و هنگامی که حرارت بالا تر از 1400 درجه برسد آبی وجود ندارد که تجزیه شود.

در اثر گرمای خورشید ابتدا آب داخل ظرف بخار میشود واذالبحار فجرت دریا محتوی خود را به سرعت تخلیه میکند. بنابراین اشتباهی که در اثر نا آگاهی علمی رخ میدهد این است که فکر میکنند آب همچنان در زمین میماند تا به درجه حرارت بالای 2000 درجه برسد و پیوند مولکول آب پاره شود.

آب به حالت انفجار گونه تخلیه می شود واذالسمائ کشطت رخ میدهد و سماء زمین باز و حفاط آن برداشته میشود و در فضای بیرون از جو تخلیه می شود. دریای خالی از آب به محیطی گداخته آتشین و سپس  مذاب بدل میشود واذالجبال سیرت و کوهها به دلیل مذاب بودن روان یا جابجا میشوند-وَإِذَا الْجِبَالُ سُیِّرَتْ. از نظر قرآن خورشید به اندازه ای بزرگ می شود که زمین را درخود ادغام میکند. به آیات زیر توجه فرمایید. خورشید و ماه با هم جمع میشوند.- يَسْأَلُ أَيَّانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ- فَإِذَا بَرِقَ الْبَصَرُ- وَخَسَفَ الْقَمَرُ- وَ جُمِعَ الشَّمْسُ وَالْقَمر. آیه آخر که اشاره دارد به اینکه خورشید و ماه بهم می پیوندند ( در حقیقت خورشید ماه  زمین را میبلعد )را در نظر بگیرید. این کلام در 1400 سال پیش به عنوان یک رخداد علمی بیان شده و اخیرا دانشمندان اختر شناسی به این موضوع رسیده اند آیا این رویای رسولانه است یا وحی خداوند. مطلب  زیر را عینا از ویکی پدیا نقل میکنم و  تصویر مربوطه هم ملاحظه فرمایید.

سرنوشت زمین 

اگر خورشید به یک غول سرخ دگرگون شود، ممکن است شعاعی بزرگتر از مدار گردش زمین به دور خورشید پیدا کند و شعاع آن ۱ AU یا ۱٫۵×۱۰۱۱ متر شود، این عدد ۲۵۰ برابر شعاع  کنونی خورشید است. در این هنگام خورشید در شاخهٔ مجانب غول‌ ستاره‌ ها جای گرفته و می ‌توان گفت که نزدیک به ۳۰ درصد از جرمش را به دلیل باد های خورشیدی از دست داده‌ است. در گذشته باور این بود که به دلیل کاهش جرم خورشید، سیاره‌ های پیرامونی در مدارهای بزرگتر و دورتری  نسبت به خورشید به گردش می‌ پردازند و زمین جدا از خورشید باقی می‌ماند اما پژوهش‌های تازه نشان داده‌است که زمین توسط خورشید بلعیده می‌شود.


بنابراین آیاتی که عقل معاندین و آقای سروش توان فهم علمی آن را نداشته اند منطبق بر آخرین نظریه های علمی سرنوشت پایانی زمین و خورشید است و خداوند دقیقا می داند که چه می فرماید و این یعنی اثبات وحی به عنوان کلام خداوند است و اعجاز علمی قرآن .سید محمد تقوی اهرمی مهر ماه 1397. ویرایش جدید و اصلاحیه تیر ماه 1399

 

 

 

بازدید: 3370

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید